Fans at the Qatar World Cup with glasses of beer

Reuters
Proizvođači piva su glavni fudbalski sponzori širom sveta

„Veoma razočaravajuće“, kaže ekvadorski navijač povodom zabrane prodaje piva na stadionima Svetskog fudbalskog prvenstva dok odlazi u hotel posle utakmice njegove reprezentacije.

„Kupio sam ovo koje ima nula procenata alkohola, ali makar mu osećam ukus.“

„Sto posto“, dodaje Emilio.

„Bilo je ljudi koji su skandirali pivu.“

Odluka doneta u poslednji čas da se ne prodaje pivo na stadionima u Kataru samo je najnovija u nizu dugogodišnjih bitki koje FIFA vodi oko alkohola.

Sporovi oko sponzorstva koji korene vuku još od nekoliko poslednjih Mundijala doveli su do toga da FIFA bude optužena za kolonijalizam i da joj je važniji novac od bezbednosti navijača.

Nekadašnja politika FIFA u korist zabrane

A Budweiser in front of a Qatar World Cup logo

EPA
Zabrana prodaje alkohola na stadionima na Svetskom prvenstvu u Kataru usledila je samo nekoliko dana pre početka turnira

Iako su svi skorašnji problemi FIFA sa alkoholom imali veze sa ubeđivanjem zemlje domaćina da služi alkohol, ona je sama nekada zahtevala da stadioni ostanu „suvi“.

Sve do 2004. godine, prema njenom pravilniku na velikim turnirima je i dalje organizatorima bilo zabranjeno da prodaju alkohol na stadionu a svako u alkoholisanom stanju je moralo da bude uklonjen sa stadiona.

Ali odluka Svetske fudbalske asocijacije da preokrene ovu politiku i počne agresivno da se zalaže za prodaju alkohola na Svetskim prvenstvima dovelo ju je u sukob sa nekim zemljama domaćinima.

Okončanje zabrane u Brazilu

Fans in Brazil shirts drink beer

Getty Images
Brazil je promenio zakon kako bi dozvolio prodaju alkohola na Svetskom prvenstvu 2014.

Dodeljivanje organizacije Svetskog prvenstva 2014. godine Brazilu delovalo je kao savršena odluka.

Južnoamerička zemlja luda za fudbalom petostruki je šampion prvenstva, a pivo je tamo veoma popularno.

Ali, kao i u mnogim drugim zemljama, strast brazilskih navijača ponekad ume da preraste u nasilje.

Kao posledica toga, alkohol je zabranjen na brazilskim fudbalskim utakmicama 2003. godine u sklopu mera borbe protiv huliganizma i tuča među rivalskim navijačima.

Ali budući da je Badvajzer, dugogodišnji partner FIFA, bio ključni sponzor prvenstva, domaćinima je otvoreno rečeno da će morati da izmene zakon.

„Alkoholna pića su deo Svetskog prvenstva FIFA, tako da ćemo morati da ih imamo. Izvinite me ako zvučim pomalo arogantno, ali to je nešto oko čega nećemo pregovarati“, izjavio je tadašnji generalni sekretar FIFA Džerom Valke.

„Činjenica da imamo pravo da prodajemo pivo mora da bude garantovana zakonom.“

Brazilski ministar zdravlja usprotivio se toj izmeni, a Marko Aurelio Garsija, specijalni savetnik predsednika zemlje, nazvao je Valkea „propalicom“, „kolonizatorom“ i „galamdžijom“.

Uprkos protestima, domaćini 2014. godine su popustili i izmenili zakon tako da dopuste da se alkohol prodaje tokom utakmica na prvenstvu.

Na turniru je izbilo nekoliko sukoba između rivalskih navijača, uključujući na utakmici Kolumbija-Urugvaj u Rio de Žaneiru, tokom koje su čuvari morali da intervenišu i razdvoje rivalske navijače.

U reakciji na to, Džerom Valke je izjavio za brazilsku sportsku televizijsku mrežu SporTV: „Bio sam zapanjen brojem ljudi koji su bili pijani i količinom popijenog alkohola.“

Upitan da li bi FIFA u budućnosti mogla da izmeni politiku, on je dodao: „Ako budemo smatrali da je neophodno da kontrolišemo prodaju alkohola, kontrolisaćemo je.“

Pritisak na Rusiju

A fan hold a container with four glasses of Budweiser in it

Getty Images
Pivo Badvajzer se prodavalo na Svetskom prvenstvu 2018

Ali na Svetskom prvenstvu 2018. godine u Rusiji nije došlo do velike promene u politici FIFA.

Kao i Brazil, i Rusija ima dugogodišnju politiku ograničavanja konzumacije alkohola na važnim sportskim događajima.

Vlada je 2005. godine zabranila prodaju i reklamiranje alkohola na sportskim stadionima.

Zimske olimpijske igre 2014. godine u Sočiju nisu imale za sponzora veliki alkoholni brend, a 2012. godine Rusija je uvela potpunu zabranu reklamiranja alkohola na televiziji, internetu i u štampanim medijima.

Naredne godine, međutim, predsednik Vladimir Putin potpisao je novi zakon koji omogućuje prodaju alkohola na utakmicama Svetskog prvenstva i privremeno popušta nova ograničenja za reklamiranja piva.

Rostovska oblast pokušala je da zabrani prodaju alkohola na lokalnim stadionima preimenovavši ih u „mesta masovnog okupljanja“, ali je odustala od toga kad joj je zaprećeno sudskom tužbom.

Protivljenja na verskoj osnovi

Paul Pogba in a French team strip

Getty Images
Francuska zvezda Pol Pogba protivio se brendiranju pivarskih kompanija na Evropskom prvenstvu 2020.

Problemi sa alkoholom i fudbalom na velikim takmičenjima nisu se ticali samo FIFA i zemalja domaćina Mundijala.

Na Evropskom prvenstvu 2022, UEFA se sukobila sa igračima koji su se usprotivili učešću na konferencijama za štampu sa flašama piva jednog od sponzora turnira Hajnekena na stolu.

Francuski vezni igrač Pol Pogba sklonio je jednu od flaša kompanije pre nego što je počeo da odgovara na pitanja posle utakmice.

Njegov zemljak Karim Benzema, koji je kao i Pogba musliman, takođe je govorio za medije bez flaša na vidiku.

Iako su u oba slučaja pića koja su obezbedili organizatori turnira bila Hajnekenova potpuno bezalkoholna piva, oba igrača izgleda da su imala problem da budu povezani sa velikom pivarom.

UEFA je kasnije pristala da prvo pita trenere i igrače da li dozvoljavaju da se Hajnekenove flaše nalaze na njihovim stolovima tokom konferencija za štampu, ali je upozorila da bi timovi mogli biti kažnjeni ako odbiju druge sponzore na prvenstvu.

Zabrana u Kataru

A man sips one of several beers he is carrying

Getty Images
Pivo se prodaje u fan zonama u Kataru

Na Svetskom prvenstvu 2022. godine u Kataru, verske zamerke domaćina, koji ima stroge propise u vezi sa prodajom alkohola širom zemlje, navele su FIFA da u poslednji čas pristane na zabranu prodaje piva navijačima na stadionima.

Vlasnici VIP karata, međutim, i dalje mogu da kupuju alkohol u luksuznim ložama pre, za vreme i posle utakmica.

Kako će ova odluka uticati na odnose FIFA sa Badvajzerovom pivarom AB InBev tek ostaje da se vidi.

Sponzor velikog turnira od osamdesetih, on navodno plaća oko 75 miliona dolara po Mundijalu.

Ali budući da su SAD, odakle potiče Badvajzer, jedna od tri zemlje domaćina Svetskog prvenstva 2026. godine, AB InBev bi mogao da se nada da će imati više sreće na sledećem turniru.


Pogledajte video:

Povrede radnika u Kataru: „Morao sam da odem, jer nisam imao novca“
The British Broadcasting Corporation

Pratite nas na Fejsbuku,Tviteru i Vajberu. Ako imate predlog teme za nas, javite se na [email protected]

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari