Britanska kompanija Virdžin Atlantik najavila je da razmatra uvođenje leteće taksi službe u okviru partnerstva sa briselskom firmom Vertikal aerospejs.
Kompanija navodi da bi električna vozila za vertikalno poletanje i sletanje (eVTOL) mogla da prevoze putnike iz gradova do velikih aerodroma.
Briselski Vertikal aerospejs ove godine izvodi probne letove.
Predlog je „manje radikalan“ od predloga drugih avio-taksi kompanija, ali realizacija neće proći bez izazova, tvrde stručnjaci.
- Leteći automobil je stigao – i mogao bi da promeni svet
- Blek Flaj – najnoviji leteći automobil
- Električna vozila daleko od srpskih puteva
Koja je ideja?
Nekoliko kompanija je promovisalo ideju autonomnih „letećih taksija“, koji bi putnike ukrcavali sa krovova u centru gradova i vozili ih kuda god žele.
Predlog Virdžin Atlantika je malo skromniji.
Predložili su da vozilo eVTOL ukrcava putnike u manjim gradovima, kao što je Kembridž u Velikoj Britaniji i prevozi ih do velikih aerodroma, poputt londonskog Hitroa.
Iz Vertikal aerospejsa kažu da će njihova letelica ViEj-Iks4 (VA-X4) moći da preveze četiri putnika i pilota, najdalje 160 kilometara, kao i da neće zagađivati životnu sredinu .
Leteći taksi će biti tiši od helikoptera, dodaju.
Tvrde da će letelica biti „gotovo nečujna“.
Već su se udružili sa kompanijama Ameriken erlajns i Avolon, kompanijom za zakup aviona.
Da li je to izvodljivo?
„Na ovom tržištu ima mnogo uzbuđenja i očekivanja“, rekao je predsednik Vertikal aerospejsa Majkl Cervenka za BBC.
„Imamo pristup koji pomera granice onoga što je dostupno u tehnološkom smislu, ali ne ide dalje od toga.“
Sa rasponom krila od 15 metara, letelica bi morala da uzleće sa i sleće na heliodrome ili regionalne aerodrome.
Kao i kod bilo kog drugog aviona, letelica ViEj-Iks4 će biti podvrgnuta strogim bezbednosnim i regulatornim proverama.
Slovenački avion Pipistrel Velis, koji leti zahvaljujući električnoj energiji, dobar je pokazatelj šta bi sve savremeni električni avion mogao da postigne, rekao je dr Gaj Greton, vanredni profesor vazduhoplovstva i životne sredine na Univerzitetu Kranfil.
Iako će ViEj-Iks4 biti tiši od helikoptera, „rotori i krila bi i dalje stvarali buku tokom leta“, dodao je Cervenka.
Ipak, ako zamišate vazdušne taksije koji prevoze putnike sa jednog nebodera do drugog, to je nešto drugo.
Široka primena letećih taksija zahtevala bi novu tehnologiju kontrole letenja, dveći broj aviona u gradovima, poboljšanje u automatizaciji i regulatorne promene koje bi mogle doći tek za deceniju.
Pratite nas na Fejsbuku i Tviteru. Ako imate predlog teme za nas, javite se na [email protected]
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.