The first test-firing of six Raptor engines on the company's Starship SN20 rocket prototype on Nov. 12, 2021 at the Starbase facility in near Boca Chica Village in South Texas. A Starship Super Heavy booster stands at right.

SpaceX

San Ilona Maska o odlasku na Mars mogao bi sledeće godine da doživi veliki korak napred kad njegova kompanija Spejs Iks bude prvi put pokušala da lansira zvezdani brod u orbitu.

Biće to najmoćnija raketa svih vremena lansirana u orbitu, sposobna da generiše dvostruko više potiska od rakete Saturn V, koja je pre pola veka odnela astronaute na Mesec.

Spejs Iks je izveo nekoliko podorbitalnih probnih letova, a Mask se nada da će prvi orbitalni let, koji će izvesti Staršip SN20, biti izveden u januaru.

„To prvo lansiranje prate brojni rizici, tako da neću reći da je velika verovatnoća da će ono biti uspešno, ali ostvarićemo veliki napredak“, rekao je Mask forumu svemirskih naučnika u novembru.

Letelica je raketa koja se sastoji iz dve dela, donji je moćni buster po imenu Super Hevi, a na vrhu se nalazi svemirska letelica duga 50 metara po imenu Staršip – sveukupno, visoka 120 metara.

Spejs Iks je razvio vlastiti motor po imenu Raptor i 29 njih pokretaće Super Hevi, dok će ih Staršip imati šest.

Ta snaga će mu omogućiti da ponese 100 tona tereta u svemir.

Simeon Barber je viši istraživački savetnik na Otvorenom univerzitetu i proveo je čitavu karijeru razvijajući instrumente koji će raditi u svemiru, na planetama i drugim nebeskim telima, pa i Mesec.

„Staršip će biti sistem prevoza koji će moći iznova da se upotrebi, što ga u teoriji čini jeftinijim“, kaže on.

„U budućnosti oni žele da ga ponovo napune gorivom u zemaljskoj orbiti – gde je već oslobođen od zemaljske gravitacije i stoga svaki litar goriva može da se iskoristi za prebacivanje tereta ili ljudi na Mars.

Oni bi čak voleli da ga ponovo napune gorivom na Marsu za povratni put na Zemlju.

„Za mene bi to predstavljalo pravu prekretnicu – to je način za brzo kretanje po sunčevom sistemu, a da se za osobom ne vuče ogromni rezervoar za gorivo.“

I dalje nema čipova

Employees work on the production line of silicon wafer at a factory of GalaxyCore Inc. on May 25, 2021 in Jiashan County, Jiaxing City, Zhejiang Province of China.

Getty Images
Firme za kompjuterske čipove imaju problema da namire potražnju

Ako ste dugo čekali na nova kola ili plejstejšn, vrlo je verovatno da ste na svojoj koži osetili posledice globalne nestašice kompjuterskih čipova.

To je bio ogroman izvor nezadovoljstva za tehnološku industriju 2021. godine.

Pandemija je omela proizvodnju kompjuterskih čipova i izazvala probleme sa snabdevanjem.

Za to vreme, neke elektronske firme obustavile su proizvodne linije koje su bile samo marginalno isplative.

Ali, istovremeno, potražnja za čipovima skočila je u nebesa pošto su potrošači, osuđeni na sedenje kod kuće, počeli da kupuju električne uređaje.

Kombinacija svega ovoga dovela je do ogromne nestašice, a analitičari kažu da za nju nema brzog rešenja.

„Ravnoteža između ponude i potražnje verovatno se neće povratiti u skorije vreme, a to će verovatno dobrano važiti i za 2022. godinu“, kaže Vejn Lem, analitičar pri CCS Insajtu.

Kompanije ulažu značajne sume u namirivanje potražnje, ali potrebno je vreme da bi se pokrenule i razvile nove proizvodne linije.

Čak i kad se proizvođači čipova budu sustigli sa potražnjom, proizvođačima automobila i elektronike biće verovatno potrebno još dva ili tri meseca da pospeše proizvodnju.

SMMT, koji zastupa britansku automobilsku industriju, kaže da nestašica čipova čini proizvodnju „nepredvidivom“.

„Nema brzih rešenja i očekuje se da će nestašica trajati i veći deo naredne godine“, kaže izvršni direktor SMMT-a Majk Houvs.

Korak napred za britansku fuziju

Interior of the JET Tokamak

Eurofusion
JET Tokamak je jedan od vodećih svetskih istraživačkih projekata za fuziju

Fuzija je reakcija koja pokreće Sunce i druge zvezde: ako bi ta ogromna snaga mogla da se iskoristi na Zemlji, poslužila bi kao obilat izvor energije, iz samo sićušnog dela goriva i usput ne bi proizvodila ugljen dioksid.

Ali da bi se izazvala fuziona reakcija, i da bi ona nastavila da radi, potrebne su ekstremne temperature i pritisci.

Naučnici i inženjeri muče se s ovim problemom decenijama, a poslednjih godina su ostvarili veliki napredak.

Velika Britanija je već dom za JET, jedan od vodećih projekata fuzije na svetu.

Naredne godine će vlada napraviti još jedan veliki korak napred, kada će najaviti gde će biti smešten STEP, prototipska fuziona elektrana, pravljena tako da proradi do 2040. godine.

Velika Britanija je već uložila 220 miliona funti u ovo i nadmetaće se s drugim nacionalnim programima, kao i sa desetinama privatnih inicijativa, koje žele da pretvore fuziju u komercijalnu realnost.

Šta bi moglo da zameni vaše grejanje na gas?

U mnogo manjim razmerama, sledeće godina bi mogla da predstavlja početak revolucije kućnog grejanja.

Od aprila 2022. godine, britanska domaćinstva će dobijati subvencije od 5.000 funti da instaliraju toplotne pumpe – električne uređaje koji izvlače toplotu iz vazduha, zemlje ili vode oko zgrade.

Ideja je da vladine subvencije podstaknu domaćinstva da se prebace na ovaj način grejanja i tako daju podstrek novom tržištu.

To je deo vladinog plana da smanji emisije gasova efekta staklene bašte na neto nulu do 2050. godine.

Napuštanje grejanja na gas važno je da bi se postigao taj cilj, budući da na energiju koja se koristi za grejanje britanskih domova odlazi oko 14 odsto ukupne britanske emisije ugljen dioksida, prema podacima Odbora za klimatske promene.

Od 2025. godine, novi domovi neće smeti da imaju grejanje na gas, tako da je u toku trka sa vremenom da se omoguće alternative bojlerima na gas.

Heat Wayv microwave unit

Heat Wayv
Hit Vejv će početi testiranje svog mikrotalasnog sistema u kućama 2022. godine

Još jedna alternativa gasu imaće veliku probu sledeće godine.

Britanska firma Hit Vejv instaliraće grejne jedinice koje koriste mikrotalasnu tehnologiju u domaćinstvima u Velikoj Britaniji u leto 2022. godine.

Ona je osmislila jedinice koje treba da zamene svaki oblik bojlera i firma tvrdi da će njene jedinice biti jeftinije za rukovanje tokom čitavog njihovog životnog veka od bojlera na gas, iako ti proračuni zavise od relativnih cena gasa i električne energije.

Jednom kad kompanija bude pregledala rezultate svojih proba, jedinica će ući u proizvodnju širokog obima, verovatno krajem proleća 2023. godine.

Pratite urednika Tehnologije poslovanja Bena Morisa na Tviteru.


Pogledajte video o novom, moćnom teleskopu

Naučnici se nadaju da će otrkiti najdalje galaksije
The British Broadcasting Corporation

Pratite nas na Fejsbuku i Tviteru. Ako imate predlog teme za nas, javite se na [email protected]

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari