Angus Klaud

Getty Images

Televiziji nisu strane šokantne smrti koje najbolje demonstriraju snagu mašte ovog medija i iznenađenja: smrt u privatnom avionu koja je zapalila obožavaoce (ali i glumce) serije Naslednici, na primer, ili kad je Ned Stark u Igri prestola izgubio glavu na trgu.

Ali stvarna, neočekivana smrt glumca otrežnjujući je podsetnik na krhku stvarnost koja se krije čak i iza najubedljivije fikcije.

Smrt glumca tokom snimanja televizijske serije nije neuobičajena pojava, a opet je nedavno zadesila nekoliko najpopularnijih televizijskih serija.

Obožavaoci se pitaju kako će Maksova Euforija izaći na kraj sa gubitkom Angusa Klauda, koji je umro u julu prošle godine od slučajne prekomerne doze droge u 25. godini.

Pristup koji će mreža zauzeti uz malo sreće biće obelodanjen 2025. godine, kad je zakazano premijerno prikazivanje treće sezone serije, uprkos vesti da je snimanje ponovo obustavljeno, potencijalno na neodređeno.

Maks je odbio da komentariše pravac priče, ali poslednji put kad su gledaoci videli Klaudovog lika Feza, upravo ga je upucala policija.

U međuvremenu, jedno od poslednjih Klaudovih pojavljivanja na ekranu, u horor filmu Ebigejl, čije se snimanje završilo pre njegove smrti, stiže u američke bioskope 19. aprila ove godine.

Za to vreme, Klaudov filmski kolega iz filma Ebigejl Đankarlo Espozito nedavno se pridružio Rezidenciji Šonde Rajms, koja govori o Beloj kući, u ulozi koju je prvobitno trebalo da odigra pokojni Andre Brauer, koji je umro od raka pluća u decembru prošle godine.

Lens Redik, koji se pojavljuje kao Zevs u prvoj sezoni Persija Džeksona i Olimpijaca, umro je od srčane bolesti u martu prošle godine, primoravši Dizni na razmišljanje kako će pristupiti ovom važnom liku u drugoj sezoni.

A satira o kraljevskoj porodici Kanala 4 Vindzorovi suočava se sa pitanjem kako da nastavi dalje nakon što je dama Hajdin Gvin, koja je igrala kraljicu Kamilu, umrla od raka u oktobru.

Kako i da li će serija izabrati da nastavi dalje posle smrti glumca podrazumeva složeni i osetljivi niz pitanja, među kojima su priroda serije, mesto lika u priči i okolnosti glumčeve smrti.

Možda iznad svega stoji želja televizijskih autora da poštuju zaostavštinu pokojnog glumca i naklonost koju je ta osoba pobuđivala među kolegama, najbližima i obožavaocima.

„Morate da se izborite sa tragičnim gubitkom nekoga koga ste mnogo voleli“, kaže Dante Di Loreto, izvršni producent tinejdžerske muzičke drame Gli (Glee), emitovame na Foksu od 2009. do 2015. godine i trenutno se strimuje na Huluu.

Kori Montit, koji je igrao Fina u popularnoj seriji, umro je od prekomerne doze 2013. godine.

„Morate istovremeno da vodite računa i o osećanjima i potrebama stotina ljudi koji zavise od serije i rade na njoj“, kaže Di Loreto.

Nastavljanje dalje bez pokojnog glumca predstavlja raznorazne kreativne izazove, u zavisnosti od emocionalnog prizvuka serije i njenog odnosa prema publici.

Kako se glumčeva smrt rešava u okviru sveta serije „zavisi od ritma priče i postavke žanra“, kaže Tim Timen, viši urednik za kulturu i novinar Dejli bista.

„Kriminalističkoj ili akcionoj seriji možda je lakše da bude grandiozna i dramatična kad je u pitanju smrt nekog lika, ali ako radite na nežnijem žanrovskom platnu, možda ćete odabrati nežniji ishod“, kaže Timen.

Riverdejl, tinejdžerska sapunica zasnovana na likovima iz Arči komiksa, na primer, prepuna je obrta i iznenađenja; posle smrti Luka Perija od moždanog udara 2019. godine, njegov lik Fred Endrjus ubijen je u saobraćajnoj nesreći koja nije prikazana na ekranu.

Romantična komedija kao što je I tek tako, s druge strane, pozabavila se iznenadnom smrću Vilija Garsona tokom snimanje prve sezone, tako što je poslala njegovog lika, Kerinog najboljeg prijatelja Stenforda, u tokijski manastir i zauvek van serije – što je bio zbunjujući obrt, ali se uklopio u neobičnosti nanovo pokrenutog Seksa i grada.

U posveti Garsonu na društvenim mrežama, Sara Džesika Parker je njihovo prijateljstvo pomenula u svetlu duboko lične tragedije i „zajedničke profesionalne porodice“, natuknuvši koliko bliske veze iza kulisa umeju da budu.

Za kreativne donosioce odluka i obožavaoce podjednako, emocionalni ulozi postaju visoki kad glumac umre, a serija nastavi dalje bez njega.

Staranje o televizijskoj porodici

„To je ogromna poslovna operacija“, kaže Di Loreto govoreći o vođenju jedne televizijske produkcije.

„Ali zato što je to umetnička forma, a imate posla sa umetnicima, postoji velika emocionalna posvećenost onome što radite.“

Pored toga što je morao da se izbori sa ličnim šokom zbog Montitove smrti, koja se desila dok je Di Loreto snimao HBO-ov film Normalno srce, producent je dobio i zadatak da pomogne čitavom timu Glija da preboli ovaj traumatični gubitak.

„Prva misao mi je bila, kako da povedem računa o postojećoj glumačkoj podeli“, kaže Di Loreto.

„O Lei Mišel, pogotovo. Kako da se postaramo da ona bude dobro?“

Mišelina veza sa Montitom u vreme njegove smrti podarila je novi sloj složenosti tom gubitku i privukla posebnu pažnju medija.

„Kad imate istovremeno dva lika i dva glumca koji su u ljubavnoj vezi, to samo pojačava žalost i našu potrebu da zauzmemo više roditeljski pristup, da se staramo o članovima naše porodice istovremeno dok pokušavamo da zadovoljimo vlastite emocionalne potrebe“, kaže Di Loreto.

„Seriju smo snimali kao porodica, koliko god disfunkcionalna ona bila“, priseća se Di Loreto.

„Među ekipom je postojala potreba da paze jedni na druge. Morali smo da omogućimo prostor za to i da ljudi mogu da tuguju i ispolje šok i bes.“

Glumci serije Gli

Getty Images

Okolnosti Montitove smrti, prekomerna doza alkohola i heroina posle problema sa zavisnošću, bila je izvor sučeljenih osećanja za Di Loreta i druge koji su radili na seriji, priseća se on.

„Nije umro u tragičnoj nesreći: umro je zbog vlastitih dela“, kaže Di Loreto za Montita.

„I najverovatnije se dobro provodio, tako da to prate vrlo pomešana osećanja.“

Stvaranje prostora za tugovanje na setu bilo je posebno važno, imajući u vidu u kolikoj žiži javnosti su se našli glumačka podela i njihovi privatni životi.

Održana je privatna komemoracija na setu Glija, čiju je organizaciju Di Loreto pomogao, a epizoda iz 5. sezone u suzama je odala poštu Montitovom liku Finu, između ostalog izvedbama pesama kao što su „Seasons of Love“ od Rent i „I’ll Stand By You“ Pritendersa.

„Svi su hteli da odaju poštu i prisete se svega najboljeg u vezi sa Korijem umesto da se usredrede na greške koje je pravio u životu“, kaže Di Loreto, govoreći o odluci da se u epizodi ne pominju okolnosti njegove smrti.

U podkastu iz 2022. godine o snimanju serije, njen tvorac Rajan Marfi delovao je kao da žali zbog toga koliko je brzo Gli pohitao dalje.

„Da to mogu da uradim ponovo, verovatno bismo zastali na veoma dug period, a možda se nikad ne bismo ni vratili“, kaže Marfi.

Ali pored pomaganja svima iza kulisa da prežale Montitovu smrti, Di Loreto kaže da su producenti osećali i odgovornost prema mladoj i posvećenoj svetskoj publici Glija, koja se emotivno vezala za likove.

„Ideja da se ne nastavi priča delovala bi neverovatno naglo i bolno“, kaže Di Loreto.

Gli je, posle Montitove smrti, snimio petu i šestu sezonu serije.

Džun Braun sa obožavateljima

Getty Images

Uvažavanje žalosti kod obožavalaca

Vođenje računa o publici u slučaju glumčeve smrti važno je da bi se održala njegova povezanost sa pričom, naročito u slučaju dugovečnih serijala.

Kad je zvezda Priča iz predgrađa (EastEnders) Džun Braun umrla u 95. godini 2022. godine, igrala je Dot Koton u BBC-jevoj sapuni više od tri decenije.

Iako se Dot nije pojavljivala ne ekranu u poslednjim godinama Džuninog života, u specijalnoj epizodi odata je pošta Braun i njenom voljenom liku veličanstvenom sahranom.

„Osećali smo kako likovi reaguju na Dotinu smrt onako kao što smo reagovali i mi kao gledaoci, a istovremeno smo se oprostili i od Džun“, kaže Timen.

„Ta sahrana je bila jednako za nas kao što je bila za stanovnike Albert skvera“ i jedan od najboljih oproštaja sa popularnim likom u skorijoj istoriji, kaže Timen.

Smrt starijeg matrijarha možda je lakše uplesti u tkanje priče, ali druge uloge bi morale da dobiju nove glumce da bi se serija nastavila.

„Ako je lik integralan za priču ili ga voli publika, onda bi producenti mogli da se odluče da zamene pokojnog glumca“, kaže Timen.

U klasičnom sitkomu Oženih se vešticom (Bewitched), na primer, nekoliko krupnih uloga dobilo je sasvim nove glumce kad su se stari razboleli ili umrli, među njima i Sandra Guld, koja je igrala ljubopitljivu komšinicu Gledis Kravic, posle smrti glumice Elis Pirs od raka jajnika.

Kako je glumac umro i njegov stepen slave u ogromnoj meri utiču na to kako će producenti odlučiti da pođu dalje, znajući da je njihova publika upoznata sa onim što se desilo izvan kamera.

Obožavaoci su informisaniji i povezaniji nego ikad, a u izdeljenom televizijskom krajoliku, njihova posvećenost može da pomogne da serija uspe ili propadne.

„Mislim da su producenti i te kako svesni kako ljudi reaguju na internetu i verovatno se više povode za tim“, kaže Timen.

U vreme dok je televizijski program bio konsolidovan na nekoliko velikih mreža, hit serija kao što je Oženih se vešticom mogla je da unovči snagu naslova uprkos promeni glumačke postave.

Ali teško je zamisliti da serija koja toliko zavisi od slave vlastitih mladih zvezda, kao što su Gli ili Euforija, promeni glumca u velikoj ulozi umesto da sugeriše da je ta zvezda nezamenjiva.

U dobu bliske identifikacije sa slavnima, obožavaoci bi mogli da shvate promenu glumca u toj ulozi kao ličnu uvredu.

Napisati scenario u kom lik izlazi iz priče ume da predstavlja kreativni izazov, čak i u seriji zasnovanoj na grupnoj postavi kao što je Euforija.

Iako je Klaud izjavio da je u jednom trenutku bilo planirano da njegov lik Fez bude ubijen u prvoj sezoni, umesto toga je slatkorečivi diler postao istaknutiji deo serije, baš kao i favorit među obožavaocima.

U februarskom intervjuu za Veniti fer kolega zvezda Kolman Domingo izjavio je da je Klaudova smrt „verovatno uticala na rad na trećoj sezoni, zato što je Angus trebalo da ima ključnu ulogu u njoj“.

Dok je postava odavala poštu Klaudu posle njegove smrti, neki obožavaoci su čak pozivali na otkazivanje serije, što je samo dokaz koliko ljubavi je njegova uloga pobudila.

„Kad serija postane uspešna, ona pripada publici“, kaže Di Loreto.

Mladi glumci postaju idoli sa vlastitim bujajućim karijerama i ličnim odnosom prema obožavaocima.

Producenti imaju vlastiti promenjivi pogled na seriju i možda su već bacili oko na neke druge projekte.

Ako postoji nešto dobro što može da se izvuče iz izgubljenog člana postave, „a to je možda prilika da se preispita motivacija zašto uopšte pričate tu priču“, kaže Di Loreto.

„Procenite šta je to do čega vam je stalo kao umetnika, činjenicu da radite nešto zajedno i da ste potrebni jedni drugima.“


Pratite nas na Fejsbuku, Tviteru, Instagramu, Jutjubu i Vajberu. Ako imate predlog teme za nas, javite se na [email protected]

Televizija: Da li pošto-poto mora dalje - kako serije rešavaju problem smrti zvezde 1

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari