Više javno tužilaštvo (VJT) u Novom Sadu saopštilo je da je uhapšena i trinaesta osumnjičena osoba u okviru istrage o tragediji u kojoj je 15 ljudi poginulo kod Železničke stanice u Novom Sadu.
VJT je u saopštenju navelo da je ta osoba čiji su inicijali J.S.M.na dan akcije hapšenja svih osumnjičenih bila nedostupna organima gonjenja.
Ona je osumnjiičena da je izvršila krivično delo Teško delo protiv opšte sigurnosti, u vezi sa krivičnim delom Nepropisno i nepravilno izvođenje građevinskih radova.
Ministru građevinarstva i infrastrukture u ostavci Goranu Vesiću u sredu, 27. novembra ukinut je pritvor.
Za sada nema osnovane sumnje da je izvršio teško delo protiv opšte sigurnosti, saopštili su iz Višeg javnog tužilaštva u Novom Sadu.
Vesiću i bivšem direktoru Infrastrukture Železnice Srbije Nebojši Šurlanu Višu sud u Novom Sadu je nakon saslušanja odredio pritvor od 30 dana.
Bivšoj v.d. direktora Infrastrukture železnice Srbije Jeleni Tanasković i pomoćnici ministra za železnički saobraćaj Aniti Dimoski određen je kućni pritvor u trajanju od tri meseca uz primenu elektronskog nadzora.
Do sada je u ovom postupku privedeno 13 ljudi.
- Tragedija u Novom Sadu: 14 ljudi poginulo na licu mesta, u bolnici preminula još jedna osoba
- Tragedija u Novom Sadu: I buka i bes i tišina
- Novi protest zbog tragedije u Novom Sadu, traže se ostavke i hapšenja
Četvoro osumnjičenih terete se za izazivanje opšte opasnosti, a ostalih osmoro za nepropisno i nepravilno izvođenje građevinskih radova.
Oba dela spadaju u teška krivična dela, a iz tužilaštva su saopštili da su zaprećene kazne zatvora od dve do 12 godina.
Hapšenjima su prethodili protesti opozicije, građanskih pokreta i demonstranata sa glavnim zahtevom da pravosudni organi utvrde krivičnu odgovornost i uhapse one za koje smatraju da su krivi za pad nadstrešnice.
Tada je uhapšeno 15 učesnika protesta.
Među njima Goran Ješić, bivši predsednik opštine Inđija, gradski odbornik Miča Bačulov i student Relja Stanojević pušteni su iz pritvora u petak 22. novembra.
Ko je uhapšen?
Tužilaštvo nije saopštilo imena i funkcije osumnjičenih.
Mediji su potom javili da je uhapšen Vesić, koji je nekoliko dana posle tragedije podneo ostavku na mesto ministra građevinarstva.
On je na društvenim mrežama negirao da je uhapšen, tvrdeći da se „dobrovoljno odazvao pozivu policijskih službenika“.
„Dokazaću da ne snosim krivičnu odgovornost za ove tragične događaje“, dodao je.
Uhapšeni su i njegova pomoćnica zadužena za železnički transport Anita Dimoski, Jelena Tanasković, koja je dan ranije podnela ostavku na mesto vršiteljke dužnosti direktorke Infrastrukture železnice, kao i njen prethodnik Nebojša Šurlan, javio je RTS.
Aleksandar Vučić, predsednik Srbije, rekao je za RTS da je tužilaštvo „nadrealno brzo“ uradilo istragu i da su ostavke ministara „dokaz napretka srpskog društva“.
Ostavke dvojice ministara
Na nizu dosadašnjih protesta, opozicija i aktivisti građanskih pokreta tražili su ostavke zvaničnika i da se utvrdi ko je kriv za tragediju, koju nazivaju „zločinom“.
Prvi koji je ostavku podneo bio je Vesić, ali je rekao da to čini kako bi „ličnim primerom pokazao da u Srbiji ima moralne odgovornosti zbog strašne tragedije koja se dogodila u resoru koji sam vodio“.
„Ne mogu da prihvatim krivicu za smrt 14 ljudi.
„Ni ja, a ni ljudi koji rade sa mnom nemamo trunku odgovornosti za to što se dogodilo”, rekao je Vesić 4. novembra, saopštavajući da podnosi ostavku.
Vesić je postao ministar građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture u oktobru 2022. godine, a funkciju je zadržao i u vladi formiranoj u maju 2024. godine.
Predsednik Vlade Srbije Miloš Vučević je izjavio da prihvata ostavku, navodeći da „nema dilemu da Goran Vesić subjektivno nije kriv nizašta što se desilo 1. novembra u Novom Sadu“.
Nedeljama kasnije, ostavku je podneo i Tomislav Momirović, ministar unutrašnje i spoljne trgovine, koji je u vreme prve obnove stanice u Novom Sadu bio ministar građevinarstva.
Ko je Goran Vesić?
- Duže od tri decenije je deo političke scene, na kojoj važi za „operativca“
- Prvo je bio u Demokratskoj stranci (DS), od 1994. do 1997. kao šef kabineta njenog lidera Zorana Đinđića, čiji je bio blizak saradnik
- Kada je Đinđić 1997. postao gradonačelnik Beograda, Vesić dobija funkcije u Skupštini grada, organizacionom odboru Beogradskog maratona i upravnom odboru JKP Gradsko zelenilo
- Krajem devedesetih bio je savetnik u izbornim kampanjama bivšeg crnogorskog predsednika i premijera Mila Đukanovića, kao i Biljane Plavšić, nekadašnje predsednice Republike Srpske i članice Predsedništva Bosne i Hercegovine
- Posle 5. oktobra bio je na nekoliko funkcija – odbornik u beogradskoj opštini Vračar, savetnik nekoliko ministara, kao i u upravnim odborima JKP Gradske pijace i JP Ada ciganlija
- Bio je i potpredsednik Košarkaškog kluba Crvena zvezda, potom i član predsedništva Košarkaškog saveza Beograda, a funkciju je kasnije imao i u fudbalskom klubu crveno-belih
- Demokratsku stranku napušta 2013, godinu dana nakon što je Srpska napredna stranka (SNS) preuzela vlast, na čijoj listi je bio 2014. na lokalnim izborima u Beogradu.
- Za gradonačelnika Beograda tada je izabran Siniša Mali, aktuelni ministar finansija, a Vesić postaje gradski menadžer i pomoćnik gradonačelnika. Četiri godine kasnije za gradonačelnika je izabran Zoran Radojičić, kada Vesić postaje njegov zamenik. Ipak, u to vreme se verovalo da Radoičić nema veliki uticaj u gradu i da se za sve zapravo pita Vesić
- Od 2016. je bio deo Glavnog odbоra SNS-a, a od 2017. i član Predsedništva
- Za ministra građevinarstva saobraćaja i infrastrutkure izabran je 2022, a tu funkciju je nastavio da obavlje i posle izbora 2023. godine
- Poslednjih godina imao je brojne razmirice sa gradonačelnikom Beograda Aleksandrom Šapićem, koje su često dospevale u medije
- Rođen je 18. februara 1969. godine u Kruševcu.
- Tokom mladosti je radio kao novinar, a završio je Pravni fakultet u Beogradu
- Autor je i dve knjige o Beogradu
- Tragedija u Novom Sadu: Ostavke još jednog ministra i direktorke Infrastruktura železnice
- Ostavke ministara u Srbiji i svetu – zašto su ih davali i ko je otišao
Šta kaže opozicija o hapšenjima?
Vest o hapšenju osumnjičenih objavljena je u trenutku kada su opozicioni političari treći dan zaredom došli ispred zgrade suda i tužilaštva u Novom Sadu, koje su kritikovali zbog sporosti u utvrđivanju krivice za pad nadstrešnice.
Opozicija godinama optužuje vlast za potpunu kontrolu pravosuđa, što iz vlasti negiraju.
U nameri da dokažu da pravosuđe, jedno od glavnih poluga sistema države, nije nezavisno, opozicioni političari, među kojima su i poslanici u Skupštini Srbije, ispred zgrade tužilaštva i suda u Novom Sadu gurali su se sa policajcima u punoj opremi za razbijanje demonstracija.
„Pritisak je donekle postigao cilj“, rekla je opoziciona političarka Marinika Tepić za TV N1 nakon što se gurala sa policijom.
„Nismo zadovoljni delima koja im se stavljaju na teret, jer su osumnjičeni za nešto što se sudi i za saobraćajnu nesreću, a ovo nije bila nesreća, ovo je bio zločin“, dodala je.
Kaže i da nisu osumnjičeni dogovarali poslove oko renoviranja stanice, već „vrh vlasti“ i da zato traže i njihovu odgovornost.
Rekla je i da opozicija neće odustati od akcija dok ne budu oslobođeni svi uhapšeni tokom ranijih protesta organizovanih posle tragedije.
Šta se desilo u Novom Sadu 1. novembra?
U obrušavanju nadstrešnice 1. novembra na mestu je poginulo 14 ljudi, među kojima i nekoliko dece, a još troje teško povređeno.
U međuvremenu je preminula jedna od teško povređenih, čime se broj žrtava popeo na 15.
Zgrada Železničke stanice u Novom Sadu, napravljena je 1964, a poslednjih godina je dva puta renovirana.
Najpre 2021, a potom i ove godine da bi u julu bila i svečano otvorena.
Obnova stanice bila je okosnica jedne od najvažnijih vladinih infrastrukturnih projekata – brza linije od Beograda do Budimpešte.
Vučić je tu stanicu otvorio 2022. godine, zajedno sa premijerom Mađarske Viktorom Orbanom.
„Ovo je naš put u modernu Evropu – naš put ka boljoj, naprednijoj Srbiji“, rekao je tada za BBC.
Obnova stanice je nastavljena i posle toga, a ovog leta je priređena još jedna ceremonija otvaranja.
Predstavnici vlasti su odmah izneli tvrdnje da nadstrešnica nije bila renovirana, što su pojedini stručnjaci opovrgli.
Nekoliko sati posle nesreće, iz Infrastrukture železnice Srbije rekli su da betonska nadstrešnica koja se 1. novembra urušila nije bila rekonstruisana.
Glavni izvođač radova bio je kineski konzorcijum CRIC-CCCC („China Railway International Co.Ltd“ i „China Communications Construction Company Ltd“), ali su razne firme učestvovale u obnovi stanice.
- Student svedok pada nadstrešnice na stanici u Novom Sadu
- Novi Sad ponovo stao zbog tragedije na Železničkoj stanici, preminula još jedna žrtva nesreće
Pratite nas na Fejsbuku, Tviteru, Instagramu, Jutjubu i Vajberu. Ako imate predlog teme za nas, javite se na [email protected]
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.