Velike kompanije utrkuju se za deo globalnog tržišta kanabisa koje trenutno vredi 150 milijardi dolara (oko 130 milijardi evra), ulažući u raznolike proizvode – od piva do poslastica za pse.
To su navodi izveštaja finansijske istraživačke kompanije Standard & Poor’s koja predviđa porast tržišta sada kada kanabis postaje prihvaćen.
Izveštaj ukazuje na to da bi taj rast mogao da bude promenljiv, zbog toga što se regulatorni pravni okviri menjaju.
Međutim, istraživanje ukazuje da rast tržišta kanabisa može da dovede i do jačanja drugih industrija – poput zdravstva, alkoholnih pića, duvana i sredstava za ličnu higijenu.
Zapravo, dve najveće investicije u proizvode od kanabisa dolaze iz tih industrija – Altrija, vlasnik proizvođača cigareta Filip Moris, i Konstelejšn Brends, vlasnik Korona piva, uložili su više od milijardu dolara u takve proizvode.
- Marihuana se koristila i pre nove ere
- Doktor leči dečaka kolačima od kanabisa
- Ulični kanabis sadrži „tragove fekalija“
Šta se dešava?
Kanabis, porodica biljaka, sadrži jedinjenja tetrohidrokanabinola (THC) – koji utiče na um i raspoloženje – i kanabinoida (CBD), čiju primenu u medicini naučnici istražuju.
Kompanije traže različite opcije za rast u vreme kada je njihovo postojeće poslovanje pod pritiskom.
Na primer, alkohol. Mlađi konzumenti piju manje, navodi se u istraživanju, a umesto toga odlaze u „kofi šopove da iskuse rekreativni kanabis“.
Ali mogućnost rasta nije pitanje samo industrije alkohola.
„Proizvođači alkoholnih i bezalkoholnih pića, sredstava za higijenu i cigareta su među kompanijama koje razmatraju mogućnost prodaje proizvoda od kanabisa“, navodi se u izveštaju.
Da li je to legalno?
Izveštaj citira podatke Euromonitora koji pokazuju da celokupno tržište vredi 150 milijardi dolara – od čega je oko 90 odsto nelegalno.
Euromonitor predviđa da će tržište legalnog kanabisa rasti do otprilike 166 milijardi dolara, do 2025. godine.
„Veliki proizvođači će pokušati da kapitalizuju ovaj rast, ili kroz sopstvene brendirane proizvode ili kroz zajednička ulaganja sa manjim partnerima koji su mnogo stručniji za kanabis“, navodi se u izveštaju.
Ima i upozorenja: „Problemi sa regulativom mogu da dovedu do toga da taj rast bude promenljiv“.
Perspektiva rasta podrazumeva zakonska rešenja za nova tržišta, posebno u Americi gde se procenjuje da vrednost nelegalnog tržišta dostiše 50 milijardi dolara godišnje, piše u izveštaju.
Najveći rast se očekuje u Kanadi, Americi, Zapadnoj Evropi i delovima Južne Amerike.
„Iako je dosadašnji pritisak za legalizaciju manje izražen u Zapadnoj Evropi i Južnoj Americi – gde je samo Urugvaj legalizovao – Kanada je legalizovala kanabis u određenoj meri u oktobru 2018. godine i legalizovaće jestivi kanabis“, stoji u izveštaju.
Sve osim tri američke države su „dale zeleno svetlo za neku vrstu medicinske upotrebe kanabisa“, dodaje se.
Ali da bi proizvodi od legalnog kanabisa dostigli puni potencijal, potrošači moraju da se „uzdrže od nelegalnih proizvoda“.
Kada će do rasta doći?
U izveštaju se procenjuje da će u predstojećim godinama rast legalnog kanabisa nadmašiti druge sektore potrošačke robe, poput konzervirane hrane, negaziranih pića, duvana i alkohola.
Na primer, navodi se da bi u industriji cigareta – gde je Altria platila 1.8 milijardi dolara za 45% udela u Kronos Grupi, kanabis kompaniji iz Kanade – moglo doći do ekspanzije.
Očekuje se da će u Americi doći do pada u prodaji tradicionalnih cigareta za 4,5 odsto godišnje, dok su nove generacije proizvoda – poput e-cigareta – sve popularnije.
I dok ovi proizvodi isprva jesu bili meta rasta za proizvođače cigareta, u izveštaju se očekuje da će u narednom periodu naglasak biti na proizvode bazirane na kanabisu.
Očekujući promene na tržištu piva i alkoholnih pića, Konstelejšn Brends uzeo je udela u Kanopi, još jednom proizvođaču kanabisa iz Kanade – što će, prema analizi iz izveštaja, dovesti do mogućnosti za rast zato što se prodaja piva i alkoholnih pića usporava.
Firma za baštovanstvo Scotts Miracle Grow uložila je milijardu dolara u kompanije koje pomažu korisnicima da uzgajaju biljke sa malo zemlje.
„Dok hidroponični proizvodi nisu isključivo namenjeni uzgoju kanabisa, mi verujemo da je prvobitna namena“, navodi se u analizi.
Ko će biti među pobednicima?
„Rane faze široke upotrebe kanabisa u potrošačkim proizvodima će verovatno proizvesti mnogo gubitnika zbog, otvoreno govoreći, faktora pohlepe“, navodi se u izveštaju.
„Kanabis je i dalje u startap fazi cikličnog života industrije, dok će rast, reorganizacije, zrelost i eventualan pad tek uslediti“, dodaje se.
Navodi primer e-cigarete u kome, kako kažu, jedan od prvih brendova (Blu), nije pobedio jer je Juul napravio mnogo privlačniji proizvod.
Neke kompanije su za sada uzdržane, poput onih u sektoru gaziranih pića.
Razlog tome je što one pronalaze načine da rastu u oblastima poput voda sa ukusom i energetskih pića.
Drugi eventualan problem je rizik reputacije. „Snaga brenda ostaje važna sa gigante u sektoru gaziranih pića poput Koka-Kole i Pepsija i povezivanje kanabisa sa globalnim brendom bi moglo da uništi vrednost brenda ukoliko se negativna socijalna stigma poveže sa glavnim brendovima“, kaže se u izveštaju.
Pratite nas na Fejsbuku i Tviteru. Ako imate predlog teme za nas, javite se na [email protected]
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.