„Čim sam pala, dvadesetak ljudi je popadalo preko mene. Nisam mogla da dišem. Osetila sam kako mi se lome rebra“, kaže Bagvan Devi iz bolničkog kreveta.
Ona je bila jedna od 200.000 ljudi koji su se okupili za hinduski „satsang“ ili versko okupljanje, koje se završilo tragedijom.
Stradao je 121 čovek u, kako se opisuje, jednom od najgorih incidenata zbijanja mase u Indiji.
Uglavnom ženska kongregacija okupila se u severnom distriktu Hatras da bi prisustvovala događaju „božjeg čoveka“ Bole Babe.
- Šta su kultovi i zašto im se ljudi pridružuju
- Zašto je toliko teško stati na put kultu
- „Odgajan sam u kultu i verovao u smak sveta“
- Opasan posao „razbijača kultova”
- Kako je biti sledbenik indijskog gurua u Srbiji
Bivši policajac, Baba je jedan od velikog broja samozvanih verskih ličnosti koje su poslednjih godina zapalile maštu indijskog društva.
„Nisam srećna, nemam sreće. Da sam došla ovde i umrla u prisustvu svog boga, bila bih srećna i otišla bih u raj“, izjavila je žena kategorički novinarima na snimku koji se delio na internetu.
Masa okupljenih bila je tri puta veća od one koju su očekivali organizatori događaja, a policijska istraga je sada u toku kako bi se utvrdio niz događaja koji je doveo do katastrofe.
Uprkos haosu njegovog skorašnjeg događaja, obožavaoci Bole Babe, koji može da se pohvali stotinama hiljada sledbenika, posvećeni su mu jednako kao i pre.
„Kako da ga smatramo odgovornim?“, kaže Adžej Sing, čija je majka umrla u haosu.
„Šta god da se desilo, desilo se nakon što je on napustio događaj. Čak je poručio ljudima da idu kući i ne prave gužvu.“
Bole Baba je kasnije odgovorio video izjavom izrazivši žaljenje i „veru u to da ko god da je izazvao haos neće biti pošteđen“.
Svetski fenomen
Ovo nije prvi put da se na nekom verskom prazniku događa tragedija.
Godine 2018, 61 čovek stradao je nakon što je voz udario u masu koja je gledala proslavu Dusere, hinduskog festivala.
U stampedu na drugom hinduskom prazniku u centralnoj državi Madhja Pradeš 2016. godine poginulo je 115 ljudi.
Slični fenomeni kulta otkriveni su i u razvijenim zemljama kao što su Velika Britanija i SAD.
A prošle godine je 47 mrtvih tela povezano sa kultom izgladnjivanja u Keniji, gde se zna da operišu neozvaničene crkve.
„Ljudi vole da veruju u čuda ili natprirodne moći i zbog toga imamo filmove o superjunacima“, kaže Bavija Srivastav, stručnjak za religiju i osnivač organizacije Religijski svet.
Samozvani „božji ljudi“ sa impresivnim sledbeništvom na društvenim mrežama su uticajni, naročito u društvima kao što je Indija.
„Ljudi veruju u manifestacije i reinkarnacije božanstava u ljudska bića poput Rame ili Krišne“, kaže Srivastav.
„Postoji verovanje da ako običan čovek uradi neku vrstu tapasje – ili samopreispitivanja – može postati božanstvo.
„Zbog toga postojanje božjeg čoveka ima neku vrstu prihvatanja u društvu“, kaže on.
Sociolog Dipankar Gupta kaže da se koren njihove popularnosti krije i u zajedništvu.
„Hinduizam nema pričešće, gde možete zajedno da se molite i pronađete neku utehu.“
„Molite se sami kod kuće, a Mokša (spasenje) je unutrašnje. I zbog toga sleđenje gurua čini da se ljudi osećaju delom nečeg većeg – zajednice. To im daje i identitet.
„Lojalnost je ključna u ovim situacijama.
„Kad dovedete gurua u pitanje, izopšte vas iz zajednice“, kaže Bavdip Kang, novinarka i autorka Priča o vodećim Babama Indije.
„Jednom kad prihvatite njihov božanski status, od vas se očekuje da gurua držite iznad porodice, prijatelja i najmilijih.“
Božji ljudi nisu nova senzacija.
Ošo Radžniš je imao pristalice u čitavom svetu, a Satja Sai Baba je mogao da se pohvali mnoštvom slavnih sledbenika, među kojima su bili političari i vojni lideri.
Tolika blizina moći i statusu zvezde budi osećaj nedodirljivosti.
Neki božji ljudi su se suočili sa optužbama za tako ozbiljna dela kao što su silovanje i ubistvo.
Nitjananda, božji čovek koji je u bekstvu od 2019. godine nakon što je optužen za silovanje, osnovao je vlastitu fiktivnu zemlju, poznatu kao Sjedinjene Države Kailase.
- Preživela je masakr u Džonstaunu, prisilno samoubistvo članova hrišćanskog kulta
- „Dešavale su se užasne stvari“: Šta je sve sledbenicima radio poglavar afričke megacrkve
- „Bio sam u kultu a sada pomažem ljudima da pobegnu iz njih“
- Šta je kenijski kult izgladnjivanja i ko je njegov vođa
Zašto ljude privlače gurui i kultovi?
Indijci nastavljaju da podržavaju samozvane božje ljude čak i posle tragedija ili optužbama za zločinačko ponašanje.
Bilo da bi skrenuli misli sa banalnosti svakodnevice ili ličnih nezadovoljstava, božji ljudi nude čuda, isceljenja i razbibrigu.
Oni nude jeftina, „brza rešenja“ za svakojake probleme.
„Posle globalizacije, svet prolazi kroz ratove i ekonomske poteškoće. Ovo su vremena kad se ljudi obično sete Boga a ne vlade“, kaže Srivastav.
„Moguće je da se ljudi osećaju usamljeno i da im je potreban osećaj pripadništva zajednici. Otud uspon savremenih, urbanih kultovskih ‘gurua’, od kojih neki imaju globalno sledbeništvo.“
A među njihovim sledbenicima nisu samo siromašni i nepismeni.
- Priča o opsadi kulta u Teksasu i najvećem sukobu među Amerikancima od Građanskog rata
- Šta je kontroverzni jevrejski kult Lev Tahor i otkud na Balkanu
- Japanski kult sudnjeg dana – dan kada je Tokio zavijen u crno
- Kako je biti u Falun Gongu, zabranjenoj kineskoj sekti koja raste van Kine
- Ubistva koja su šokirala Indiju: Sumnja se na ritualno žrtvovanje
Sociolog Dipankar Gupta tvrdi da usred ekonomske tranzicije, strahovi od finansijske nestabilnosti i osećanje nesigurnosti navode ljude da traže božje ljude.
„U Americi 1980-ih, tokom predsedničkog mandata Ronalda Regana, došlo je do uspona televizijskih evanđelista koji su postali izuzetno popularni. To se desilo dok je Amerika prolazila kroz neoliberalnu tranziciju“, kaže Gupta.
Većina samozvanih božjih ljudi u zemljama u razvoju nude savete o životu, isceljenje i terapiju.
Oni tvrde da poseduju magične ili mistične moći.
Neki od njih se bave socijalnim pitanjima – od nejednakosti preko alkoholizma do krčenja šuma – i svaki od njih ima vlastitu privlačnost.
BBC na srpskom je od sada i na Jutjubu, pratite nas OVDE.
Popularnost kod žena
„Žene su pogotovo ranjive, a božji ljudi ih posebno uzimaju na nišan“, kaže Hariš Vankhede, profesor na Univerzitetu Džavaharlal Nehru u Delhiju i ekspert za sekularizam, političku teoriju i socijalnu pravdu.
I dok muškarci dominiraju društveno i politički, žene u Indiji su te koje nose na plećima odgovornost običaja i tradicija.
„Ovo je očiglednije u severnoj Indiji gde je patrijarhalna struktura rigidnija, mada je prisutno i u južnim delovima“, kaže Bavija Srivastav.
„Neke žene odlaze na takva okupljanja zato što se osećaju emancipovano ili ravnopravno sa muškarcima.“
U većini porodica u Indiji, muškarci tradicionalno odlaze da rade, a žene vode domaćinstvo.
„To ih čini posebno podložnim tim uticajima. Ali to važi i za sve druge ranjive grupe.“
Ovaj fenomen nije jedinstven za Indiju.
Nedavno je izveštaj Pju Riserča pokazao da je u opadanju udeo svetskog stanovništva nepovezanog sa bilo kakvom religijom.
Pogledajte i ovaj video:
Pratite nas na Fejsbuku, Tviteru, Instagramu, Jutjubu i Vajberu. Ako imate predlog teme za nas, javite se na [email protected]
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.