Aja Sofija i sveti egoizam

Ostavite komentar


    1. Zaboravio je autor istoričar da kaze da je Sveta Sofia sagrađena pre nego što je Muhamed prešao iz Meke u Medinu i tako osnovao Islam. Znači starija je od ideje Islama i ako treba da se vrati treba je vratiti pravoslavnoj crkvi u čijom je vlasnistvu bila od velike šizme pa do pada Carigrada. Mnogo neki zaboravan istoričar.

      1. Sagradjena je kao rimska hriscanska crkva kad pravoslavlje nije ni postojalo. Zasto bi pripala pravoslavnoj crkvi, daleko,duze je bila dzamija?

  1. ??? Autor ovoga teksta je istoričar kao sto sam ja danas bio sa Monikom Beluči. Puno….skoro sve je neistina

  2. Autor je istoričar… … …

    I napisa ovde,
    „Činjenica je da je Aja Sofija 1934. godine pripadala islamskoj verskoj zajednici te da je bila tada nacionalizovana i pretvorena u muzej.“

    Jeste, to je tačna činjenica.

    A pitao bih gospodina istoričara Petrovića, kada je i kako pripala islamskoj verskoj zajednici?

    Generalno, jedan veliki galimatijas od članka gde su s’brda dola natrpani mnogi primeri koji baš po mnogim aspektima i nemaju dodirnih tačaka sa onim o čemu gospodin Petrović piše jer osnovni postulat mu je pogrešan.

    Savremene nacije nemaju veze sa srednjevekovnim „nacijama“ ali ipak vuku korene iz srednjeg veka.
    Turska možda i ne ali srpska, grčka zasigurno da jer, da ne detaljišemo previše, car Dušan je ipak bio neki „“Stefan u Hristu Bogu blagoverni car svima Srbima i Grcima, i stranama bugarskim, i celome Zapadu, Pomorju, Frugiji i Arbanasima“ odnosno „nekim“ tadašnjim, ipak, srbima i grcima

  3. Tekst je dobar u aspektu sagledavanja promenjivosti toka istorije i dvostrukih arsina covecjeg suda, u smislu da uvek iza jednog brda postoji jos jedno brdo…a i slazem se da danasnji Srbi imaju skoro pa nikakve veze sa Srbima iz XIV veka…

  4. Ćlanak je prepun neosnovanih tvrdnji i manipulacija činjenicama o istoriji balkanskih naroda, samo da bi se nekako neutralisala negativnost Erdoganove odluke. Evo samo primera o Grcima: koliko je netačna autorova tvrdnja kako današnji Grci nisu „biološki“ potomci Vizantinaca govori činjenica da je, 1976. godine kao jedini zvaničan jezik u Grčkoj priznat „dimotiki“, narodni jezik organski proistekao iz VIZANTIJSKOG GRČKOG, a konačno odbačena varijanta „katareusa“ (anahroni jezik, stvoren u XIX veku kao državno-školski jezik, neka vrsta njihovog „slavjano-serbskog“). Što se tiče ostalih iskrivljavanja i netačnosti, autoru bi bilo bolje da se malo istoričarski obrazuje o Vizantiji, npr. čitajući Ransimena ili naše Ostrogorskog i Radivoja Radića.

    1. Apsolutno se slažem sa vama i kao istoričar pitam se da li je kolega Petrović polagao istoriju Stare Grčke kod S. Dušanića i M. Ricl, ili je polagao Stari Rim kod M. Mirković, ili pak Istoriju Vizantije kod Lj, Maksimovića, B. Ferjančića i I. Djurića?Pretpostavljam da nije, jer bi kod njih mnogo šta korisnog naučio.

  5. Hahahah, ala nas je iztrolovao autor…verovatno to radi širom – ili kako on kaže – DILJEM istoričarske zajednice…bravo!!! Ocena 10 za trolovanje, ocena 1 za istorijsko znanje i utemeljenje

  6. Da cuti mislili bi da je filozof… Neverovatno kakve sve teze plasira ovaj lik u svojim „licnim stavovima“ i neverovatno sta sve Danas objavljuje.

  7. Najveći srpski poznavalac srednjeg vijeka Sima Ćirković je u jednoj svojoj knjizi napisao: “ Današnji Srbi imaju malo veze sa onim Srbima koji su došli na ove prostore.“
    Ako ovaj istoričar ne zna ništa, što se da zaključiti iz prethodnih komentara, valjda Sima zna.

  8. A zašto Danas Sinagoge u mnogim mestima nisu muzeji već koncertne dvrane i ko o Njima treba voditi računa? Opera ili Filharmonija ili Matična zemlja čiji su vernici pripadali.Sinagoga na primer u Pančevu je prodata Berberinu koji ju je preprodao u staro gvozdje (Svapsku ciglu,gradju i crep)

    1. Pa, treba voditi računa ceo svet. Aja Sofija je biser hrišćanskog graditeljstva. Ali, pošto se osvešćeni Zapad odriče hrišćanstva, onda će to lepo i bez otpora preuzeti muslimanski Istok. Njima je religija važna, još uvek.

  9. Bravo gospodine Petroviću. Izbacili ste idealnu temu za ćeranje i ćeradžije. jedva su ovo dočekali. Sad će se ćerati dok ovce ne siđu s pašnjaka tamo u oktobru. A što se ne bi ćerali kad smo iz ćeranja najbolji. Ako drugo ne znamo, znamo bar da se ćeramo što reče onaj pesnik ćeradžija. Sad s Turcima, sutra s Hrvatima, prekosutra sa EU i Amerikom pa onda između sebe… Ćeranje je velika nauka a i milina.

    1. Nećemo se ćerati. Svakome treba reći da je u pravu, nek’ uzima ko šta voli. Mi a priori nismo u pravu. Je l’ pošteno?

  10. Kakvi su nam danas istoričari.
    Gos autor istoričar mora da zna da ima svoje korene i za svog oca i dedu i pradedu. Aja Sofija je bila 9 vekova pravoslavni crkva da bi je tek onda turci prekrstili u djamiju.
    Spinovanje i pravljenje nove istorije i jeste tako što inamo istoričare koji veruju da 100 puta ponovljena laz istina.

  11. Šta je sa promjenam toponima u RS, na koje nema reakcija.Skender Vakuf je postao Kneževo, Foča – Srbinje, Donji Vakuf -Srbobran. „Djeca Banja Luke žive u Šeheru koji je postao Srpske Toplice, žive na Mejdanu koji je postao Obilićevo,, žive u Budžaku koji je postao Lazarevo, kultura i sjećanje razoreni su ne samopovijesno nego i semantički i semiotički“ (Dragan Bursač)

    1. @Hamo

      Ta promena naziva u RS je samo reakcija na akcije turskog okupatora i pomagaca. Zasto mislis da „tekovine“ koje je iza sebe ostavio turski okupator i koje su nasilno nametnute treba da se cuvaju?

  12. ‘Ispario’ Čedomir Jovanović, ispraznilo se njegovo mesto na političkoj tržnici Srbije, pa će još mnogi pohrliti da uskoče.
    Čuj… ‘mi nemamo nikakve veze sa srednjevekovnim Srbima’ – ne nego smo pali s Marsa – ili su neki drugi, posle propasti srpske države(!?), poželeli da budu Srbi.

    1. To nisu Turski, nego naši lijepi Bosanski nazivi.Okupator je neko sasvim drugi koji je protjerao muslimane i katolike iz Banjaluke

  13. Dobra analiza, bez emocija i lažne „istorije“.
    Sudbina Aje (Agie) Sofije je rešena 1920. godine na mirovnoj konferenciji u Parizu.
    Velikim silama, koje su kroile granice na Balkanu nakon Velikog rata, nije odgovaralo da se obnovi Vizanitija u vidu Velike Grčke.
    Grci mogu samo da žale, što su izgubili rat sa ostacima Otomanske imeprije 1922. godine.
    Da Vaseljenski partijarh nije „priznao“ takozvanu Ukrainsku pravoslavnu crvku, verovatno se promena statusa Aje Sofije ne bi desila.
    Realno je očekivati da budući Vaseljenske partijarh ne bude Grk, nego Rus ili neko druge nacionalnosti.

    Rusija je velika sila, a Grci su se malo više „zaigrali“ sa ukrainskim pitanjem u ime i za račun drugih sila.
    Male zemlje treba da gledaju svoja posla, a ne da se nude u međunarodnoj areni, kao potrošna roba.

    Kako su Fanarijoti posejali, tako će i da žanju …..

  14. Autor, istoričar po vokaciji, tokom ovog svog kritičkog osvrta pokušava zauzeti jedan arogantno-tendenciozni stav prema odnosu crkva-država, tj. pokušava utemeljiti jednu neutralnu i ptičiju perspektivu navedenog fenomena, naravno neuspešno. Iznosi takođe i par stavova koji začuđuju i najblaže rečeno pokazuju manjkavost u povezivanju događaja i razumevanju istorije. Ili su to samo smele hipoteze koje je veoma teško dokazati.
    Par osvrta na neke delove:
    -razlike između istočnog i zapadnog hrišćanstva postojale su i pre izgradnje Svete Sofije, još i pre Nikejskog sabora, a nikako nisu izbile odjednom prilikom šizme 1054 god. Viz. crkva (pravoslavna) je kao takva naslednik crkve Istoka i crkve iz vremena Justinijana kada je Sv. Sofija i izgrađena.
    -još tokom ranog srednjeg veka Ist. rimsko carstvo je reformisano,službeni jezik postaje grčki, a grčki uticaj najjsnažniji. Znači govorimo o preko četiri stoleća grčke države i kulture. Dakle, suvišan je autorov komentar o mešanju savremene grčke države, a pritom nisam ni naveo istoriju grčko-turskih odnosa samo u 20. veku.

    Pozdrav

  15. Treba pogledati ko i kakvi brane stavove ovog „istoricara“ i sve je jasno.

  16. Autor, da li iz zlobe, da li iz mrznje, da li iz neznanja, preskace preko cinjenice da Hagia Sofia nije dzamija. Nije gradjena da bude dzamija. Nisu je gradili turci, pa turci nemaju pravo da odlucuju o nameni u upotrebi.
    Hagia Sofia je pravoslavna crkva. Ako vec se vec radi o vracanju imovine, to je crkva i treba da se vrati na upravu nadleznom episkopu.
    Ovo sto je uradjeno jeste cisti osmanlijski zulum.

    1. A šta da su Turci kad su osvojili Konstantinopolj srušili Aja Sofiju ? O čemu bi mi danas ovde razglabali. Grad je osvojen vojnom silom i sve što je bilo u gradu postalo je njihovo vlasništvo. Šta nije jasno ?

      1. @Selim II

        To sto ti mislis da su kriminal, otimanje, pljacka, bespravno koriscenje tudjeg nesto sasvim ok samo govori o tebi, mentlnom sklopu, vaspitanju i jos mnogo sto sta. Sta bi radio da neko tebi udje u kucu, prebije te i izbaci napolje, da li bi i tada pitao „sta nije jasno“?

Ostavite komentar


Lični stavovi

Naslovna strana

Naslovna strana za 24. i 25. avgust 2024.
Galerija

Pretplati se i postani deo Kluba čitalaca Danasa

Klub čitalaca Danasa je zajednica pretplatnika na dnevni list Danas kojima je, pored ekskluzivnog pristupa novinama u PDF formatu veče pre nego što se štampano izdanje nađe na trafikama, dostupna i celokupna arhiva lista onlajn. Članska kartica obezbeđuje i preko 50 popusta naših partnera, kao i pozivnice za naše događaje i akcije.

Zdravko Šotra, filmski režiser

Danas čitam danas, Danas sam čitao juče i sutra ću čitati Danas zato što je to sve što nam je ostalo od dnevne štampe.