Vučić učešćem u kampanji krši bar osam članova Ustava i zakona: Lični stav Sava Đurđića 1foto FoNet Aleksandar Barda

Pred najavljeni razgovor vlasti i opozicije na Kolegijumu parlamenta o implementaciji preporuka Kancelarije OEBS za demokratske institucije i ljudska prava (ODIHR), nephodno je, da se, uz sve ono što su usaglasili inicijativa Proglas i opozicija (revizija biračkog spiska, uravnoteženo izveštavanje RTS-a i istovremeno održavanje svih lokalnih izbora), kao prethodno pitanje i resurs za dijalog postavi i nekoliko drugih pitanja.

To su sva ona pitanja koja su sadržana u 25 preporuka ODIHR-a, ali i u 17 zahteva i inicijativa o kojima se nije izjasnio Ustavni sud.

Pre svih, pitanje „razdvajanje aktivnosti koje javni funkcioneri preduzimaju u službenom svojstvu od onoga što čine kao učesnici izbora“, uključujući korišćenja imena predsednika Republike na svim izbornim listama vladajuće koalicije i njegovo aktivno učešće u izbornoj kampanji.

Ukoliko se ne bi postupilo i po ovoj preporuci, to bi kod građana koji učestvuju na izborima, kako su ankete potvrdile, ponovo izazvalo zabunu da se glasa za predsednika Republike, a ne za odbornike koji rešavaju lokalna pitanja.

U tom slučaju dogodila bi se nova zloupotreba javne funkcije i kršenje brojnih odredaba Ustava i važećih zakona. Pobrojaćemo one koji bi, u tom slučaju, bili prekršeni:

1. Član 6 Ustava Zabrana sukoba interesa: „Niko ne može vršiti državnu ili javnu funkciju koja je u sukobu sa njegovim drugim javnim funkcijama, poslovima ili privatnim interesima. Postojanje sukoba interesa i odgovornost pri njegovom rešavanju određuje se Ustavom i zakonom“, i s tim u vezi čl. 115 Ustava Nespojivost funkcija: „Predsednik Republike ne može obavljati drugu javnu funkciju ili profesionalnu delatnost.“

2. Ovakvim postupanjem predsednika Republike u širem smislu krše se i sledeća načela Ustava: čl. 2 Nosioci suverenosti („Ni jedan državni organ, politička organizacija, grupa ili pojedinac ne može prisvojiti suverenost od građana, niti uspostaviti vlast mimo slobodno izražene volje građana“), čl. 3 Vladavina prava („se ostvaruje slobodnim i neposrednim izborima, ustavnim jemstvima ljudskih i manjinskih sloboda i prava, podelom vlasti, nezavisnom sudskom vlašću i povinovanjem vlasti Ustavu i zakonu“) i čl. 4 Podela vlasti („Uređenje vlasti se zasniva na podeli vlasti na zakonodavnu, izvršnu i sudsku.“).

3. Član 111 Položaj predsednika Republike: „Predsednik Republike izražava državno jedinstvo Republike Srbije“ i član 112 Ustava Nadležnost: „Predsednik Republike: predstavlja Republiku Srbiju u zemlji i inostranstvu..“. Iako se u navedenim odredbama ne kaže eksplicitno da predsednik Republike predstavlja jednako sve građane i građanke, učešćem u stranačkoj izbornoj kampanji i svojim imenom u nazivu jedne koalicione stranačke liste, on demantuje da predstavlja sve građane i građanke, državno jedinstvo i otvoreno demonstrira svoju podršku jednoj političkoj grupaciji.

4. Član 114 st. 3 Ustava Izbor – deo zakletve koju predsednik Republike polaže pred Narodnom skupštinom: „Zaklinjem se da ću sve svoje snage posvetiti…ostvarenju ljudskih i manjinskih prava i sloboda, poštovanju i odbrani Ustava i zakona i da ću odgovorno ispunjavati sve svoje dužnosti.“

5. Član 9 Zakona o predsedniku Republike : „Predsednik Republike ne može vršiti drugu javnu funkciju ili profesionalnu delatnost. Predsednik Republike dužan je da se u svemu povinuje propisima kojima se uređuje sukob interesa pri vršenju javnih funkcija.“

6. Član 23 Zakona o predsedniku Republike: „Odnosi predsednika Republike prema drugim državnim organima zasnivaju se na saradnji i obaveštavanju, u skladu sa Ustavom, zakonima i drugim propisima i odvijaju se bez odlaganja..“.

Vučić učešćem u kampanji krši bar osam članova Ustava i zakona: Lični stav Sava Đurđića 2
Foto: Privatna arhiva

7. Članovi 40, 45, 46 i 50 Zakona o sprečavanju korupcije – o sukobu interesa i o nespojivosti funkcija. Predsednik Republike nema pravo da se bavi stranačkom politikom, svaki put mora da naglasi u kom je svojstvu nastupa i morao je Agenciji prijavi činjenicu da šest godina istovremeno obavlja funkciju predsednika SNS i

8. Član 62. Zakona o elektronskim medijima, funkcionerska kampanja predsednika Republike, s obzirom da učestvuje na izborima tako što je dozvoljava da lista stranačke koalicije nosi njegovo ime i kao učesnik kampanje, trebala je biti obustavljena 30 dana pre održavanja izbora.

***

Izveštaji i preporuke domaćih i stranih posmatrača decembarskih izbora (ODIHR-a, Crte i drugih), čak i bez Rezolucije Evropskog parlamenta o Srbiji posle izbora, konstatuju da je „dominiralo preovlađujuće prisustvo predsednika Republike, čime su se uz sistemske prednosti vladajuće stranke, stvorili nejednaki uslovi“ i zahtevaju da se izmene zakonodavstva iniciraju kroz „inkluzivni izborni proces“.

NVO „Transparentnost Srbija“ u svom saopštenju s pravom skreće pažnju javnosti da Vladina radna grupa „treba da funkcioniše potpuno transparentno uz uključivanje relevantnih aktera kao što su organizacije civilnog društva“ i da se razmotre i preporuke koje su date nakon izbora 2017, 2020 i 2022. godine, a koje nisu ispunjene.

U međuvremenu, aktuelna vlast sprovodi još žešću kampanju po starim obrascima. Na predizbornom skupu Glavnog odbora SNS 3. marta 2024. u Beogradu, ponovo je najavljeno da će predsednik Republike, dati saglasnost da vladajuća koalicija i za predstojeće lokalne izbore koristi njegovo ime i, podrazumeva se, rejting i učešće u kampanji.

Dakle, suprotno svim navedenim normama i preporukama, aktuelni predsednik Republike i pre raspisivanja lokalnih izbora vodi žestoku predizbornu kampanju, pre svega kroz svakodnevna javna obraćanja putem javnog servisa i elektronskih medija sa nacionalnom frenkvencijom, u kojima osim njega niko drugi ne učestvuje.

Stoga predlažemo da, ukoliko se predsednik Republike odmah ne povuče iz nedozvoljenih aktivnosti, a njegova politička stranka – SNS dobrovoljno ne odustanu od ove namere i ponašanja, kako je predložila kampanja za fer i poštene izbore – „Ferka“, narodni poslanici opozicije podnesu hitnu inicijativu Ustavnom sudu da se izjasni o ovom pitanju i odgovarajuću prijavu Agenciji za sprečavanje korupcije.

Takođe, i da se zvanično obrate svim domaćim i međunarodnim, pre svega evropskim, organima i telima koji se bave izbornim procesima, za savetodavnu ulogu i monitoring.

Autor je bivši sudija i član Visokog saveta sudstva, potpisnik FERKE

Stavovi autora u rubrici Dijalog ne odražavaju nužno uređivačku politiku Danasa.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari