![Algoritamsko oblikovanje psihičkog života 1 Algoritamsko oblikovanje psihičkog života 1](https://www.danas.rs/wp-content/uploads/2024/06/shutterstock_598990760-e1718969593440-1000x560.jpg)
Da bi psiholozi mogli da razumeju anatomiju psihe, raščlanili su psihički život na pojedinačne psihičke funkcije i svaka funkcija predstavlja deo jedne slagalice koja je sastavljena iz sledećih delova: pažnja, opažanje, mišljenje, pamćenje, učenje, inteligencija, nagoni, emocije, volja i moralnost.
Algoritmi, naročito oni koji se koriste na digitalnim platformama i u modernoj tehnologiji mogu imati značajan, suptilan i dubinski uticaj na gotovo svaku psihičku funkciju.
Najupadljiviji primer algoritamskog uticaja jeste na pažnju, gde su algoritmi dizajnirani da privlače i zadržavaju pažnju korisnika što je duže moguće. Koliko puta se dogodilo da uzmete telefon na kratko, a ostanete znatno duže nego što ste planirali. Na taj način algoritam oslabljuje i vašu volju za funkcionisanjem u realnosti, a ojačava volju da ostanete u virtuelnom svetu.
Da li na kraju svakog dana proveravate statistiku korišćenja telefona i da li se dosledno i iznova zaprepašćujete ukupnom količinom vremena provedenog na telefonu?
Algoritam poput hipnotizera utiče i na našu percepciju, tj. opažanje i mišljenje, jer vrši selekciju informacija favorizujući određene sadržaje.
Stvarajući personalizovani sadržaj za korisnike, algoritam pravi tzv. eho komore ili filter balone u kojima ste izloženi samo onim informacijama koje potvrđuju vaša postojeća uverenja. Eho komore nastaju kada se korisnici okruže istomišljenicima, a filter baloni kada algoritmi dodatno pojačavaju selekciju predlaganjem sličnog sadržaja.
Moć algoritma leži i u mogućnosti oblikovanja moralnih i političkih stavova i ponašanja putem selektivnog prikazivanja sadržaja koji je u skladu sa određenim moralnim vrednostima. Korisnici mogu biti podstaknuti da formiraju željene moralne i političke stavove, ali i predrasude po rodnoj, verskoj ili nacionalnoj osnovi.
Algoritam može personalizovati i olakšati proces učenja prilagođavajući se sposobnostima i potrebama svakog učenika ili studenta, ali i umanjiti moć kritičkog razmišljanja, jer korisnici se mogu isuviše osloniti na tehnologije kada je u pitanju rešavanje problema ili donošenje važnih odluka. Koliko puta smo verovali navigaciji koja nas je vrtela u krug?
Na osnovu analize potrošačkog ponašanja algoritmi mogu predvideti i podstaknuti kupovinu ili konzumiranje određenog sadržaja, što utiče na nagonsku i emocionalnu psihičku funkciju. Najviralniji sadržaji postaju oni koji ciljaju na emocije straha, radosti, tuge ili besa.
Svest je najviša saznajna funkcija čoveka i ima integrativnu ulogu u psihičkom životu. Ona je lepak koji povezuje delove slagalice. Ukoliko konstantno radimo na oblikovanju svoje svesnosti, manja je verovatnoća da dopustimo da je oblikuje algoritam.
![Algoritamsko oblikovanje psihičkog života 2 Algoritamsko oblikovanje psihičkog života 2](https://www.danas.rs/wp-content/uploads/2024/05/1-190-scaled.jpg)
Kada sledeći put dopustite algoritmu da izabere muziku umesto vas, ili predloži seriju ili film, postavite sebi pitanje da li vas možda algoritam bolje poznaje, nego što poznajete sami sebe.
U cilju proširenja svesnosti možete sebi postaviti i pitanje da li je algoritam tu da olakša vaše funkcionisanje ili da ga kontroliše.
Za svaku određenu psihičku funkciju postoji i njen poremećaj. Algoritam najverovatnije neće dovesti do drastičnog oštećenja psihičkih funkcija, ali važno je znati da on funkcioniše na dosta suptilnijem nivou, gde nežno oblikuje našu kogniciju, emocije i ponašanje. Ako to radi nama, odraslim i formiranim pojedincima, zamislite samo šta radi deci. Zašto mu to dopuštamo?
Autorka je psihološkinja i osnivačica Centra za psihološku podršku, psihoterapiju i edukaciju „Psiho Ludens“
Stavovi autora u rubrici Dijalog ne odražavaju nužno uređivačku politiku Danasa.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.