Pretražujem ovih dana net, tragam za člancima o elektronskom poslovanju i novim tehnologijama u biznisu, pokušavam da stvorim sliku koliko smo daleko od sveta i koliko brzo (sporo) se menjamo. I kao i do sada, svaki put zaključim da ovde ništa od organizovane akcije i nanovo shvatim da dok je kreativnih pojedinaca u javnom i u privatnom sektoru mi ćemo kao društvo ipak napredovati.

 P { margin-bottom: 0.21cm; }Legendarna Ružica Sokić u filmu Užička Republika neuspešno pokušava da telefonom iz Užica dobije Požegu, sa frazom iz naslova koja je toliko upečatljiva da je i Rambo Amadeus koristio u pesmi nekoliko decenija kasnije. Neke lokalne samouprave kod nas je i dalje moguće dobiti samo na isti ovaj način, potpuno isto kao i te 1941 godine. Nemaju kol centre, nemaju mail adrese kojima bi bilo moguće pitati bilo šta, naravno da nemaju ni web aplikacije koje bi mogle da nas vode do recimo stanja našeg duga po porezu i uputstva kako da ga platimo.

Jer evo, već je april mesec. Kao i svi drugi nisam dobio rešenje o porezu na imovinu iz ove godine, ali se svima koji nisu platili uredno obračunava zatezna kamata na prvu ratu od 15 februara. Krajnje zanimljivo je da očekuju da platiš porez na vreme a nisu u stanju da ti isporuče rešenje. I ne samo to – ne postoji opcija da saznaš koliko duguješ, osim da odeš lično kod njih u kancelariju. Za njihovog radnog vremena, što je za mnoge koji rade onako kako se danas radi nemoguća misija.

Da ne grešim dušu, ima i jako dobrih primera iz prethodnog perioda. U poslu koji radim u prethodnoj deceniji jedan od najvećih pomaka bila je baza Agencije za privredne registre. Sama činjenica da svako može u svakom trenutku da proveri da li je neka firma registrovana, ko su joj formalni vlasnici, od kada postoji i kakve su joj finansije unela je dodatnu sigurnost i nama bankarima, kao i svima drugima koji su širili svoju bazu kupaca. Tu negde je i NBS sa podacima o blokadama – imamo javan podatak koliko je neko dana bio u blokadi i koliki iznos je blokade.

Korporacije koje su stigle i kreativni pojedinci ipak donose promene. Upoznao sam mladog čoveka iz Valjeva koji je u svojoj firmi online poslovanje toliko unapredio da može da posluži kao primer i većim i iskusnijim. NJihov dinamički katalog robe na lageru je kroz posebne kodove dostupan svim kupcima u realnom vremenu. Svako od njegovih kupaca može u svojoj kancelariji, gde god ona bila, da poruči robu, kreira svoju ponudu i vodi dalje svoj mali biznis neovisno od doba dana ili dana u nedelji.

Dobrih primera online poslovanja i kvalitetne usluge ima još, posebno u sektorima sa „ozbiljnim igračima“ kao što su bankarski sektor ili kablovski i mobilni operateri. Evo, po prvi put na srpskom tržištu Societe Generale banka sada nudi kompletan proces odobrenja i plasmana kredita online, bez potrebe da se odlazi u ekspozituru. A za one koji ipak žele razgovor licem u lice, na raspolaganju su i lični bankari sa kojima se preko kompjutera može obaviti video razgovor.

Verujem da će za par godina sve ove transakcije da se obavljaju preko mobilnog, ni kompjuteri se više neće koristiti na način na koji ih mi koristimo danas. Radikalni tehnološki proroci predviđaju da će i telefoni biti izbačeni iz upotrebe, kako kažu nove generacije samo držanje aparata u ruci smatraju nepraktičnim.. Verovatno će implanti u šaku, vilicu, uho ili tehnologija ugrađena u komade garderobe (satovi, naočari, rukavi) zameniti telefon kakav sada znamo. Inovativnost će doneti mnogo lepih novih rešenja koji će potrošačima pružiti udobnost komunikacije i poslovanja.

A kod nas, verovatno će tada i dalje na nekim mestima da se čuje Alo Požega, Požega javi se..

Autor je potpredsednik Poslovnog kluba Zapadne Srbije

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari