Tandem starih znanaca – Mlađan Dinkić, bivši ministar ekonomije i vlasnik konsultantske firme MD solution, i Džejms Hogan, bivši generalni direktor avio-kompanije Etihad iz Abu Dabija – viđeni su u utorak ispred broja 4 u Langusovoj ulici kako izlaze iz Ministarstva infrastrukture – Slovenije.
Otkud tako poznata ekipa u Ljubljani i to baš u Ministarstvu infrastrukture?
Odgovor nije teško naslutiti.
Dotično ministarstvo zaduženo je i za sektor vazdušnog saobraćaja, a Dinkić i Hogan poznati su kao eksperti za vazduhoplovnu industriju pa su se u tom svojstvu obreli u Ljubljani s ponudom da za Vladu Slovenije naprave projekat nove avio-kompanije.
Zna se da je slovenačka državna avio-kompanija Adria ervejs 30. 9. 2019. proglasila bankrot i prestala da radi posle 58 godina postojanja.
I od tad traju rasprave treba li Sloveniji ili ne nova državna kompanija koje je, na kraju, efektno presekla EU.
Iz krugova slovenačke vlade procurila je ekskluzivna informacija za list Danas da su u utorak Mlađan Dinkić i Džejms Hogan za svoju konsultantsku uslugu tražili od Slovenije 400.000 evra.
Ideja za sastanak potekla je iz Beograda i bila je adresirana na državnog sekretara u Ministarstvu infrastrukture zaduženog za vazdušni saobraćaj.
Prema kredibilnom izvoru iz ovog slovenačkog ministarstva, državni sekretar je pred sastanak s Dinkićem i Hoganom obavio vrlo temeljne pripreme i prikupio relevantne informacije, uključujući iskustva i poslovne rezultate Er Srbije.
Nema sumnje da su Dinkić i Hogan izazvali posebno interesovanje slovenačkih vlasti jer su pre osam-devet godina bili među ključnim akterima osnivanja srpske nacionalne avio-kompanije Er Srbija.
Dinkić je kao ministar ekonomije bio učesnik inicijalnih pregovora, a Hogan je Er Srbiju video kao značajnu kariku u lancu vrednosti Etihad grupe kroz stratešku viziju regionalnih partnerstava.
U međuvremenu Hogan je oteran s mesta generalnog direktora Etihada jer je propao njegov koncept regionalnog partnerstva pošto su bankrotirale članice Etihad Alijanse: Alitalija, Er Berlin, Darvin erlajns, Džet ervejz i Er Sejšeli i što je teško ugrozilo finansijsku (i poslovnu) stabilnost Etihada.
Ostala dvojica ključnih aktera osnivanja Er Srbije bili su vladar Ujedinjenih Arapskih Emirata šeik Mohamed bin Zajed i tadašnji potpredsednik srpske Vlade Aleksandar Vučić (zanimljivo je da on u svojstvu predsednika Srbije ovih dana krstari Slovenijom, od kafane-dvorca Zemono kraj Ajdovščine do Brda kod Kranja ali nije poznato da li je „Pri Lojzetu“ spremao mangulicu samo za Zaeva i Ramu ili i za Dinkića i Hogana).
Nuđenje projekta nove nacionalne avio-kompanije, pošto je stara ugašena pre tri godine, verovatno će izazvati burne reakcije u Sloveniji.
Nije tajna da je ministar ekonomskog razvoja i tehnologije Zdravko Počivalšek već tri godine najveći zagovornik osnivanja nove državne avio-kompanije ali se zna da je on potpuno usamljen u toj ideji.
Osnivanje novog nacionalnog avio-prevoznika bila je jedna od opcija koju je Vlada razmatrala kako bi osigurala povezanost Slovenije sa svetom posle bankrota Adrija ervejsa.
Tadašnji slovenački premijer Marjan Šarec izjavio je u decembru 2019. godine da su rizici osnivanja nove avio-kompanije vrlo visoki jer bi ona već unapred imala programirani gubitak.
I poslovno-stručni krugovi bili su protiv jer niko ne veruje da bi novi nacionalni avio-prevoznik imao sposobnost da se takmiči sa snažnim konkurentima koji su se već etablirali na ljubljanskom aerodromu i potpuno nadomestili nedostatak propale kompanije Adrija ervejsa.
A onda je sredinom marta ove godine Slovenija definitivno odustala od ideje novog nacionalnog avio-prevoznika čije je osnivanje bilo planirano uz pomoć EU fondova.
Naime, Vlada Slovenije pokušala je da u plan pomoći Evropske unije za ublažavanje posledica pandemije kovida 19 (grant od 1,6 milijardi evra i 3,6 milijardi kredita) proturi i osnivanje nove državne avio- kompanije.
Međutim, posle oštre negativne reakcije evropskih zvaničnika koji su se protivili planu da Slovenija potroši 76 miliona evra na stvaranje nove nacionalne avio-kompanije, Vlada u Ljubljani izbacila je u finalnom dokumentu upućenom Briselu ideju o finansiranju novog avio-prevoznika parama evropske pomoći za ublažavanje pandemije.
Znači li to da su Dinkić i Hogan bili na turističkom izletu u Ljubljani? Ili njih dvojica imaju informacije da su se premijeru Janezu Janši (koji gomila sve više neraščišćenih računa s Briselom) u međuvremenu rodile nove državotvorne ideje? Čuće se valjda vrlo brzo.
Autor je novinar i ekonomski analitičar
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.