Povodom tvrdnji iznetih u jučeranjem redakcijskom komentaru pod naslovom „Otvoreno, a ne radi“, u vezi s otvaranjem i funkcionisanjem Aerodroma „Morava“, dužan sam da vas upoznam sa netačnim tvrdnjama u tom tekstu.
Pre svega, aerodrom Morava 28. juna 2019. godine nije otvoren „po treći put“, već je prvi put otvoren za civilni vazdušni saobraćaj. Netačno je i da je 2011. kad je „prvi putnički avion sleteo sa tadašnjim predsednikom Srbije“, aerodrom „Morava“ bio završen, jer nije bio ni blizu završenog. Do 2012. godine bili su većoj meri završeni samo građevinski radovi. Aktuelna Vlada Srbije završila je građevinske i arhitektonske radove na terminalu i pomoćnim objektima, popravila završni sloj postojeće piste i izgradila tehnološko produžavanje-okretnicu, opremila pistu svetlosnim sistemom, obezbedila potrebnu opremu za terminal i za prihvat aviona, putnika i robe, uključujući vozila i drugu opremu. Pored toga, podsećam i da pomenute 2011. nije bio određen ni civilni operater aerodroma, bez kojeg rad aerodroma nije moguć, nego je to urađeno tek za vreme aktuelne Vlade.
Kad je reč o pisti na aerodromu „Morava“, sve karakteristike piste publikovane su u globalnim vazduhoplovnim publikacijama, pa i njena nosivost. Postojeća pista je presvučena asfaltom u celoj dužini, a njeno produžavanje je urađeno iz razloga potrebne okretnice kod dela koji koristi Ministarstvo odbrane. Pista je trenutno osposobljena za letove danju i noću, a nakon proširenja aerodroma biće moguće njeno korišćenje i u složenijim uslovima kada je vidljivost smanjena. U zavisnosti od utvrđene nosivosti piste, od varijante u kojoj će leteti i linije koju bi realizovao iz Kraljeva, avio-prevozioci mogu koristiti tipove vazduhoplova do klase A 320, uključujući A320-200 i B737-300, a za merodavan tip utvrđen je avion ATR 72. Vlada Srbije nastaviće da ulaže u Aerodrom „Morava“, pre svega u izgradnju nove, nezavisne piste koja će se graditi naredne godine. Ove godine će početi da se rade izmene planske dokumentacije, a zatim i da se priprema projektno-tehnička dokumentacija za izgradnju nove piste na aerodromu u Lađevcima, kako bi iduće godine moglo da se krene u izvođenje radova, za koje ćemo obezbediti novac u budžetu za 2020. godinu.
Svi zaposleni koji će raditi na aerodromu „Morava“ zaposleni su putem konkursa, i prošli su osnovnu obuku za bezbedan rad. Posebne licence za koje obuka traje više desetina dana (uključujući obuku za vatrogasnu i kontradiverzionu kontrolu) dobiće potreban izvršilaca u skladu sa standardima. Te poslove obavljaju zaposleni sa niškog aerodroma.
Radno vreme aerodroma ne treba mešati sa otvorenošću aerodroma. Otvorenost aerodroma utvrđuje se na osnovu zahteva avio-kompanija, a trenutni je određen samo kao inicijalni, bez zahteva. Radno vreme aerodroma je svakog radnog dana od 8 do 16 časova.
U ovom trenutku, pored toga što je aerodrom „Morava“ formalno otvoren sredom od 12 do 14 časova, aerodrom je spreman da bude otvoren na zahtev bilo koje kompanije u režimu 24/7. Dakle, otvorenost aerodroma utvrđuje se na osnovu potreba, odnosno zahteva prevoznika.
Kad je reč o budućim linijama, „Aerodromi Srbije“ su organizovali promociju aerodroma i regiona zapadne Srbije koji bi Aerodrom „Morava“ servisirao, a konkretne linije zavisiće od procene i odluka avio-prevozilaca.
Autor je pomoćnik ministra građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture za vazdušni saobraćaj
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.