Ne pamti se kad je avioindustrija bila u težoj krizi. Covid-19 satire sve redom avioprevoznike širom sveta.
Crne, kratkoročne, prognoze gubitaka idu do 113 milijardi dolara, ali tu nije kraj, nastavili se širenje epidemije korona virusa raste verovatnoća da još neka kompanija doživi sudbinu britanske firme Flybe, najvećeg operatera domaćih letova u toj zemlji, koja je pre neki dan prijavila bankrot i prizemila sve avione. Međunarodno udruženje avio prevoznika IATA prognozira da će evropske aviokompanije sa 43,9 milijarde dolara biti druga najveća žrtva ove epidemije u tom sektoru privrede. Najveći svetski avioprevoznici masovno otkazuju letove i parkiraju avione a aerodromi sve više zvrje prazni. Primera radi, Lufthanza će do kraja marta otkazati oko 7.100 letova. „U nešto više od dva meseca izgledi sektora u većem delu sveta dramatično su pogoršani. Nastavi li se nekontrolisano širenje virusa globalna potražnja za putovanjima pala bi ove godine 19 odsto“, konstatovao je Aleksander de Žinjak, šef IATA.
Nigde u svetu i ni jedna aviokompanija nije se usudila da usred panike na tržištu vazdušnog saobraćaja i crnih prognoza proširuje flotu i nabavlja nove količine aviona.
Niko, osim Er Srbija.
Srpska nacionalna aviokompanija ponaša se danas kao hazarder na berzi usred najvećeg pada akcija, koji kupuje vrednosne hartije u trenutku kad ih svi prodaju i kad im je cena drastično niska, očekujući da će na toj igri ostvariti enormnu zaradu. Nažalost, niti je stanje na svetskom tržištu avioprevoza danas slično padu akcija na berzi, niti je Er Srbija u situaciji da tako reskira kako bi zaradila veliki profit. Veća je verovatnoća da amater-kockar profitira na berzi nego da Er Srbija zaradi od jedne, za ovo vreme, neobične poslovne odluke koja lako može da se pretvori u samoubilački hazard.
Na kakav se to hazard odlučilo poslovno rukovodstvo Er Srbije u ova teška vremena po avioindustriju?
U vreme kad, na primer, svetski džin Lufthanza zbog ukidanja polovine letova parkira 20 odsto svoje flote (150 od 770 aviona), Er Srbija povećava za 20 odsto svoju flotu i na 21 avion dodaje još četiri novoiznajmljena.
Sredinom decembra prošle godine direktor Er Srbije za komercijalu i strategiju Jiri Marek najavio je za 2020. godinu nabavku dva aviona, ali se nije izjašnjavao koji će tačno tip aviona biti dodat u flotu. Marek je nabavku aviona objasnio potrebom novih ruta sa čak tri aerodroma u Srbiji. Krajem januara, kad je kriza s korona virusom već uzela maha, procurila je informacija da je Er Srbija već ugovorila lizing, ne dva nego četiri aviona – dva A319-100 i dva ATR 72.
Prema neslužbenim, ali pouzdanim, informacijama mesečni zakup za Erbas je 650.000 evra (po avionu) za 200 sati naleta mesečno, a za ATR 200.000 evra po avionu. Sa plaćanjem osiguranja i održavanjem letilica zakup ova četiri aviona koštaće Er Srbiju godišnje oko 25 miliona evra. Trojica od četvorice kontaktiranih stručnjaka za aviosaobraćaj bili su saglasni u oceni da je cena lizinga 15 do 20 odsto veća od trenutne tržišne, a sva četvorica stručnjaka tvrde da nema tog saobraćaja koji može da zaradi plaćanje zakupa aviona. Te procene izrečene su pre nego što je IATA izašla s najnovijim crnim prognozama gubitaka, što znači da će tek sad biti problematično da menadžment Er Srbije izvede dobitnu ekonomsku kombinaciju lizinga ova četiri aviona.
U nacionalnoj aviokompaniji svesni su u šta su se uvalili, računice pokazuju da avioni neće moći da zarade ni za mesečnu ratu lizinga (a kamo li „za ‘leba“), menadžeri se međusobno olajavaju za sklapanje nepotrebnog i nepovoljnog ugovora, očigledni su šumovi na vezama između njih i već nekoliko dana traže savete i pokušavaju da otkažu bar dva aviona (po jedan Erbas i ATR). Ono što se zna je da s oba Erbasa A319-100 trenutno na parkingu vlasnika na Novom Zelandu i da uskoro treba da stignu u Srbiju. Menadžeri koji se bave iznajmljivanjem aviona, međutim, upozoravaju da otkazivanje lizinga aviona ponekad liči na izreku „skuplja dara nego mera“, ali izgleda da to ne znaju ljudi koji vode nacionalnu aviokompaniju.
Da je stanje unutar upravljačke strukture Er Srbije prilično haotično pokazuje i slučaj aviona Erbas A330 koji je iznajmljen za prekookeanske letove za Ameriku. Pošto je Er Srbija smanjila nedeljni broj letova na liniji Beograd – NJujork, rukovodstvo Er Srbije povuklo je nezamisliv potez i ovaj avion prvi put uključilo u čarter saobraćaj (Palermo i Đenova). Tako je za novogodišnje praznike Erbas A330 odvezao grupu turista u Palermo i ostao tri dana da čeka njihov povratak (nije imao šta drugo da radi i bilo je jeftinije da stoji parkiran u Palermu, nego da se vraća u Beograd pa ponovo leti u Palermo) „U vazdušnom saobraćaju ne postoji ništa skuplje od korišćenja takvog aviona za čarter saobraćaj na relacijama na kojima leti Er Srbija“, kaže stručnjak za avioindustriju.
Za razliku od svih drugih aviokompanija koje svoje poslovanje na dnevnom nivou usklađuju s neviđenom krizom izazvanom korona virusom, Er Srbija se i dalje ponaša u stilu „kuća gori, baba se češlja“. I za javnost i za vlasnike kompanije bilo bi umirujuće kad bi bar neko iz menadžmenta javno nagovestio da kompanija ima „vakcinu“ koja će joj pomoći da preživi ovu krizu.
Autor je novinar
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.