Da li bi ovom narodnom izrekom mogla da se opiše retorička euforija koja nema pokriće u uobičajenim i međunarodno standardizovanim dokazima o finansijskom poslovanju nacionalne avio-kompanije?

Nastavljaju se odlični poslovni rezultati. Nema majčinog sina na političkoj sceni koji se u poslednjih mesec dana nije ovom rečenicom „očešao“ o uspešno poslovanje nacionalne avio-kompanije Air Serbia. A sve u cilju da bi se pokazalo i dokazalo kako je vlasničko partnerstvo sa Etihadom iz Ujedinjenih Arapskih Emirata bio strateški pametan politički potez.

Čast da prvi opiše poslovni rezultat Air Serbia imao je srpski premijer 13. avgusta. On je novinarima tada rekao da je Vlada veoma zadovoljna poslovnim rezultatima koje postiže nacionalna avio-kompanija i naveo podatak da je Air Serbia u trećoj nedelji jula imala najbolju sedmicu, te da je popunjenost kabina 93 odsto. A prava euforija nastala je 19. avgusta kad je Dane Kondić, generalni direktor Air Serbia, usmeno objavio i opisno (skoro lirski) predstavio podatke o polugodišnjem poslovanju kompanije koji su zatim postavljeni i na kompanijski sajt.

Kondić tvrdi da je Air Serbia u prvoj polovini 2015. godine „nastavila da unapređuje finansijske rezultate“. Prezentovani podaci pokazuju da je kompanija ostvarila operativne prihode u iznosu od 95,5 miliona evra, što predstavlja rast od 29 procenata u odnosu na isti period u 2014. godini. Od finansijskih parametara važnih za poslovni rezultat svake avio-kompanije, direktor Kondić još je spomenuo samo kapacitet za prevoz putnika, takozvani ASK (available seat kilometers – odnos raspoloživog broja sedišta i ukupno pređenih kilometara) koji je u Air Serbia uvećan 10 odsto i iznosi 1,74 milijarde. Slede zatim podaci o ukupnom broj putnika koji je povećan više od 19 odsto i iznosi 1,1 milion, smanjenju kašnjenja, kargo prevozu, sve većem ugledu, nacionalnom programu strateške saradnje sa obrazovnim institucijama, otvaranju značajnog broja novih radnih mesta za građane Srbije i osvojenoj nagradi „Najbolje iz Srbije“. Sve ko „kiša oko Kragujevca“ i bez konkretnih pokazatelja.

Nešto o poslovanju Air Serbia ponovo su natuknuli 9. septembra direktor Kondić i predsednik Nadzornog odbora Siniša Mali pri svečanom otvaranju biznis salona na aerodromu Nikola Tesla. Mali je tom prilikom istakao da je Air Serbia ove godine povećala prihode 20 odsto, a broj putnika 30 odsto i ocenio da je takav neverovatan uspeh postignut za manje od dve godine. U vazduhu je, međutim, ostalo da visi pitanje meri li se zaista „neverovatan uspeh“ sa samo ta dva podatka?

Zato je valjda direktor Kondić morao da dopuni predsednika NO najavom da je Air Serbia „na dobrom putu da ostvari profit drugu godinu zaredom“. Taj manir opisnog prikazivanja poslovanja bez konkretnih podataka koji priliče uobičajenim i standardnim finansijskim izveštajima bio je primenjen i prilikom saopštavanja tromesečnih rezultata u ovoj godini. I tada je nacionalna avio-kompanija saopštila da je „nastavila da unapređuje svoje finansijske pokazatelje ostvarujući prihod od 39 miliona evra u prvom kvartalu ove godine, što predstavlja povećanje od 44 odsto u odnosu na isti period u 2014. godini“. Tada je objavljeno da je u prvom kvartalu ukupno 453.000 putnika koristilo usluge Air Serbia, što je za 26 odsto više u odnosu na isti period prošle godine. Kapacitet za prevoz putnika – ASK – uvećan je 15 odsto i iznosio je 795 miliona.

Povećanje u odnosu na 2014. godinu deluju impresivno, ali problem je što to poređenje nije moguće proveriti jer Agencija za privredne registre (APR) još nije objavila finansijske izveštaje za 2014. godinu. Pored nedostatka finansijskog izveštaja APR-a za prošlu godinu, naročito „bode oči“ način na koji menadžment Air Serbia selektivno prikazuje i opisno objašnjava nešto što bi trebalo da bude „suvi“ i nepristrasan podatak za računovođe i laičku javnost. I pritom, neuspešno manipuliše podacima.

Jer, na primer, u zvanično objavljenom saopštenju na svom sajtu (sreda, 19. avgust 2015) Air Serbia tvrdi da je „kompanija ostvarila operativne prihode u iznosu od 95,5 miliona evra, što predstavlja rast od 29 procenata u odnosu na isti period u 2014. godini“, a na istom sajtu objavljen je (petak, 19. avgust 2014) podatak da je „u prvoj polovini 2014. ukupan prihod 102 miliona evra“. Veoma je intrigantno pitanje kako se dogodilo da taj izveštaj kasnije volšebno i pod nerazjašnjenim okolnostima nestane sa korporativnog sajta Air Serbia. Ali, vratimo se podacima. Kako je moguće to što 19. avgusta 2015. godine tvrdi Air Serbia – da ima ostvaren rast prihoda od 29 odsto, kad je 95,5 miliona manje od 102 miliona?


(Nastavak u sutrašnjem broju)

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari