Kakav sam to socijalist i sindikalist?: Tekst Zorana Stojiljkovića 1foto FoNet Aleksandar Barda

Najkraći odgovor na pitanje iz naslova teksta je frustriran, neuverljiv i neuspešan. Razlog za to je što kriza levice traje otprilike četiri decenije – koliko ima i kako sam ušao u javni i akademski prostor.

Frustrira da sve zašta sam se tada zalagao – sloboda, jednakost, solidarnost, socijalna pravda i njihovi reprezenti – socijaldemokratija i sindikati stoji jednako loše, ako ne i gore nego tada. Sa malo nade da će se stvari skoro izmeniti.

Jedini delatni lek za frustraciju je kritičko propitivanje društvenog okvira i korigovanje sopstvene pozicije. Čini se da je problem levice preterani antropološki optimizam – vera da su ljudi dobri i da im samo treba skinuti klasne okove. Posledični revolucionarni mit o proleterijatu prepokriva činjenicu da stvarno radništvo nije apriori na levici samo zato što je zainteresovano za ekonomsku preraspodelu.

Kakav sam to socijalist i sindikalist?: Tekst Zorana Stojiljkovića 2
foto (BETAPHOTO/MEDIJA CENTAR BEOGRAD)

U okovima smo i zavisti, pohlepe, nacionalne i verske isključivosti. Od situacije kada je, kao odgovor na imperijalne ratne igre Internacionala ponudila glasanje protiv ratnih budžeta i generalni štrajk kao odgovor do Ukrajine i Gaze ponavlja se scenario po kome „ujedinjeni“ proleteri dosta lako zapucaju jedni na druge. Uz neravnotežu moći, manevarski prostor i politički repertoar vladajućih kao da su neograničeni.

Kao pripadnik Balaševićeve generacije „iz pedeset i neke“ studirao sam političke nauke u vreme oficijelno vladajućeg socijalističkog režima i marksističke doktrine. No ni tada nisam mogao da progutam priču o ukidanju privatne svojine, porodice i države. Sem za njih same, to je tek pokrivalica za elite socijalističkog totalitarizma juče a usrećitelje iz Davosa i Internacionalu superbogatih danas.

Sasvim druga stvar je sa njihovom socijalizacijom i demokratizacijom – skidanjem tega patrijarhata i pohlepnog kapitalizma čija se logika širi na naše privatne živote.

Opet, šta znači biti levičar a ništa praktično ne činiti za siromašne, obespravljene i izgnane iz prostora politike i odlučivanja?

Levica, ona demokratska je zalaganje za „revolucionarno sveto trojstvo“- sloboda, jednakost, bratstvo, za to da predstavnička demokratija ima participativan i deliberativan osnov, odnosno temelj u aktivnom i rasudnom građanstvu, da u socijalno-tržišnoj privredi i socijalnom dijalogu ima svoje ekonomsko i socijalno utemeljenje, da princip jednakosti i nediskriminacije važi i za sve manjinske identitete.

Logično se postavlja ključno pitanje: Ima li takva levica danas odgovore na „mega pretnje“ – pitanja klimatskih promena, migracija, robotizacije i onoga što Varufakis naziva tehnofeudalizmom? I to usred ratova i neoimperijalnih borbi za moć ?

Kada je reč o Srbiji, frustrira saznanje da sam se od formiranja SPSa (neuspešno) suprotstavljao onome što je on bio – etatistička, socijal-nacionalistička nakazna deformacija levice koja je vodila u ratove i onoga što danas jeste – prirepak neoliberalne i nacionalpopulističke vlasti. I to u ime onoga čega bi i on partijski oblik trebao biti a što Piketi zove federalizovani, participativni i ekološki socijalizam.

Ima već više od decenije kako je u jednoj raspravi Slobodan Antonić konstatovao da sam starinski socijalist koji klasnu i društvenu borbu za socijalnu pravdu nije zamenio za dozvoljeni i pomodni prostor njenog svođenja na rodne i manjinske (seksualne) identitete. Po mome sudu, nemoguće je biti levičar a ne biti protiv svakog oblika diskriminacije i zlostavljanja. Ali to ne znači i biti, recimo, za, unutar ekstremnih formi vouk ideologije i kulture kanselovanja, stav da je rodni identitet dnevno promenljiva etiketa a muškarci, belci i heteroseksualci (potencijalna) konzervativna opasnost.

U klasičnom, klasnom okviru mislim, na osnovu analiza ali i decenijskog aktivizma u UGS Nezavisnost, da je kriza sindikata rezultat, pre svega, činjenice da je u vremenima radikalnog gubitka kontrole radnika nad procesom rada, njegove sveopšte fleksibilizacije, marginalizovan ali relativno siguran teren uređenog tržišta rada i dostojanstvenog rada zamenjen močvarnim tlom prekarnih poslova i prividne samouposlenosti.

Umesto organizovanog radništva na terenu je danas – sa svom svojom fluidnošću i podelama, svojom nesigurnom i nestabilnom pozicijom čitav prekarijat za koji sindikat mora biti platforma za angažovanje.

Prekarijat za koji Ričard Sejmur konstatuje da mu pripada svako ko nije financijski kapitalist, nije državni ministar ili stariji javni službenik, nije visokorangirani policajac, ni sudija i medijski magnat – drugim rečima, nije član „bloka moći“ – kapitalističke klase te vela buržujskih akademika i profesionalaca koji je okružuju. Svi smo mi prekarijat. I ako smo opasni, to je zato što se spremamo zatresti iluzornu sigurnost naših vladara. No šta je most koji spaja obrazovane i progresivne, ali neretko i socijalno neosetljive mlade sa uskog tržišta dobrih poslova sa masom loše plaćenih, bez adekvatne profesionalne obuke sa tržišta usluga, koji su često kulturno konzervativni?

Parafrazirajući Marksa, da bismo promenili svet nije dovoljno samo apstraktno zamisliti bolju budućnost – moramo prepoznati i kako kontradikcije našeg društva stvaraju prilike za emancipaciju. Pitanje kriznih izbora zahteva ono što je Rols, kao „suzdržani socijalist“ nazivao „političkom sociologijom“ – odgovore na pitanja: Kada tržišta mogu biti ukroćena u interesu pravde i demokratije, a kada ih treba zameniti nečim drugim? Koja sredstva treba staviti pod kolektivnu kontrolu da bi se predupredila tendencija liberalne demokratije ka postkapitalističkoj klasnoj dominaciji? I možda najbitnije od svega, koje vrste strategija i kolektivne akcije mogu dovesti do radikalne društvene promene?

Levica danas, slaba i podeljena na svoje neoliberalno, nacionalprotekcionističko i zeleno levo krilo, mora voditi istovremenu borbu na tri fronta – protiv plutokratskih, postkapitalističkih režima, njihove populističke, desne kvazialternative, kao i novih despotija poput Rusije i Kine.

Na organizacijskoj ravni, u Srbiji danas, teško je i zamisliti, kada je reč o samoproklamovanoj levici, (post)izbornu koaliciju koju čine na centro-levici stranke naslednice negdašnje Demokratske stranke, Zeleno Levi front i ekologisti, kao i u paralelnom iskoraku autonomizovani i reformisani SPS, LJajićeve socijaldemokrate i stranka penzionera? Njihovo taktičko ali i bar oko demokratskih reformi uspostavljeno šire političko jedinstvo sa ukrupnjenom nacionaldemokratskom pozicijom? Kojoj onda, svojom prirodnom težnjom da budu u ili bar pri (građanskoj) vlasti, pristupaju i stranke nacionalnih manjina. Da poverujemo u višefazni proces koji konačno rezultira promenom koja za efekat ima i politički predvidljiv i od koruptivnom, pa i kriminalizovanom, opijenošću vlašću, lečen i normalizovan desnocentični SNS?

Na planetarnom nivou, rečnikom sekularnih političkih religija rečeno, kao da već živimo vreme Apokalipse ali da da do otkrovenja i objave volje i puta nade, kao ni do konačnog sukoba dobra i zla – bitke kod Armagedona, još nije došlo. Ili ih samo nismo svesni

Iza svega stoji lična dilema da li sam, kao i oni poput mene, tek relikt prošlosti, dinosaurus ili zombi, ili možda, ako se borimo, vreme za nas još nije izgubljeno?

Autor je profesor Fakulteta političkih nauka u penziji

Stavovi autora u rubrici Dijalog ne odražavaju nužno uređivačku politiku Danasa.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari