Predsednik državne revizorske institucije (DRI) Radoslav Sretenović je na nedavno održanoj konferenciji za novinare još jednom uverio stručnu javnost da ova institucija nije „familijarna“ sa bazičnim revizorskim metodama i tehnikama revidiranja javnog sektora. Naime Sretenović je na konferenciji predstavio izveštaj o reviziji svrsishodnosti sa tvrdnjom da „Vlada već dvadeset godina nema evidenciju niti kontrolu nad raspolaganjem nekretnine u svom vlasništvu pa je usled toga propuštena prilika da se po tom osnovu uvećaju prihodi budžeta“.


Nesporna konstatacija, ali sa suštinskim metodološkim manjkavostima. Naime DRI je nespretno pokušala da sakrije činjenicu da je osnova za primenu revizije svrsishodnosti raspolaganja imovinom potrebna pre svega utvrditi stvarno stanje imovine, koja se utvrđuje putem revidiranja finansijskih izveštaja i revidiranje pravilnosti poslovanja (kako kaže vrhovni državni revizor „samo 20 odsto je popisano, ostalo su nule“). Za ovih 10 godina postojanja DRI nije obelodanila činjenicu da Republika Srbija nije izvršila popis imovine, niti je pokušala da alternativnim metodama (što joj omogućuje metodologija i Međunarodni standardi revidiranja javnog sektora, koji se ne primenjuju prim. LJS:) utvrdi stvarno stanje imovine, što znači da odgovornost pored Vlade leži i na DRI što ovih 10 godina to nije uradila, ili bar obelodanila javnosti tu informaciju.

Da bi prikrila tu činjenicu DRI uvodi revidiranja svrsishodnosti upravljanja imovinom, ne samo bez metodologije, već i sa nedostatkom regulatornih okvira za ovu vrstu revidiranja, kao i bez državnog revizora koji je obučen (sertifikovan) za ovu složenu oblast revidiranja. Ono što svi odavno znamo jeste da država nema adekvatne propise i da je potrebno da ih usvoji. Znalo se da nema popisa, a DRI je potrošila godinu dana i ne zna se koliko para da bi obelodanila da ne može da napravi revidiranje svrsishodnosti. Stoga, nepristojno je spočitavati Vladi, kad je upravo DRI ta koja je trebala za ovih deset godina da uvede red (kontrolu) u postupku popisa imovine pa čak da izvrši alternativnim metodama popis imovine.

Bez izvršenog popisa i bez pravog stanja imovine, nije moguće niti izvršiti reviziju svrsishodnosti kako i priznaje Sretenović „gubici države koji zbog toga nastaju, ali i mogući prihodi, za sada se ne mogu tačno proceniti jer nije utvrđeno činjenično stanje čime država raspolaže (za šta je odgovorna i DRI prim. LJ. S.)“. Sa ovim se slažemo i tvrdimo da nije izvršena revizija svrsishodnosti, i postavljamo pitanje da li pored vlade još neke institucije od vitalnog značaja za našu državu imaju već 10 godina od osnivanja DRI nultu imovinu? Šta je DRI preduzelo u tim slučajevima?

Odbor za finansije i Skupština Srbija mora da se sučeli sa jasnom činjenicom da nije moguće vršiti reviziju javnog sektora bez metodologije i da nije dopustivo da se javnosti prezentiraju metodološki neutemeljeni izveštaji, te da je neophodno da se izvrše kadrovske i zakonske rekonstrukcije ove nadasve važne institucije.

*Autor je profesor Univerziteta i revizor

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari