Vaspitanje je dug i složen proces, od vaspitača zahteva znanje, veštinu, poverenje, poštovanje, toleranciju i svakodnevnu aktivnost da bi bilo uspešno. Svaki rad ima i svoj rezultat, kakav će on biti zavisi od toga ko radi, kako radi, i koliko radi.
Gde se malo ulaže malo se i dobija. Ako je učenik problematičan, agresivan i svojim ponašanjem remeti red i mir ostalih učenika, pa i nastavnika, često ugrožava i njihovu bezbednost, onda je u taj rad malo uloženo.
Ako roditelje koji su moralno posrnuli, skloni alkoholu i drugim bolestima zavisnosti odmah novčano kaznimo za problematično ponašanje njihovog deteta, koje nisu umeli i znali da vaspitaju kako treba – šta će se tim rešiti? Ti roditelji će još više biti nezadovoljni i još više će kriviti školu, a problematičan učenik će nastaviti i dalje da pravi probleme, jer roditelji i pored novčane kazne ne znaju kako i na koji način da mu pomognu.
Ako roditelji podržavaju problematično ponašanje svog deteta i neće da sarađuju sa nastavnicima, ako ništa ne preduzimaju, neće dete da vode kod stručnjaka u školi ili van škole i stalno opravdavaju loše ponašanje deteta, takve roditelje treba novčano kazniti.
Roditelji koji su iz nekih neopravdanih razloga zanemarili dete (zauzetost poslom, česta putovanja, nedostatak pažnje i ljubavi, hobijem i slično) a dete krene da pravi probleme novčana kazna za njih kao opomena može da ima efekta.
Umesto novčane kazne roditelje čija su deca problematična trebalo bi uključiti (primorati) na razne kurseve, seminare o pravilnom vaspitanju dece, kako bi im se prvo na taj način stručno pomoglo, pa tek posle ako nema efekta razmišljati o novčanoj ili nekoj drugoj kazni.
Roditelje čija su deca problematična zajedno sa decom umesto novčane kazne treba uputiti na društveno koristan rad u zavisnosti od vrste problema i uzrasta deteta, da se tako malo više združe na zajedničkom zadatku i da shvate da i jedni i drugi greše.
U pojedinim slučajevima od roditelja se može tražiti da angažuju čuvara svog deteta, to može biti rodbina ili drugo lice koje će dete pratiti od odlaska do povratka iz škole i koji će mu onemogućiti da pravi probleme drugoj deci, a i sebi. Ako je u pitanju ekstremni problem, u dogovoru sa roditeljima nastavnici mogu da se dogovore da učenik sedi kod kuće i da uči, a povremeno dolazi na konsultativnu nastavu lično ili putem interneta. Tako će biti lišen mogućnosti da pravi i sebi i drugima probleme. Na kraju godine će polaganjem razrednih ispita završiti razred.
Za problematične učenike obavezan je pojačan vaspitni rad ali ne samo na papiru već i u praksi. Sa takvim učenicima treba svakodnevno da rade psiholog, pedagog, razredni starešina, roditelji i drugi stručnjaci van škole i o tome treba da se redovno obaveštava direktor škole. To je neophodno da se vidi šta je urađeno i koliko ima napretka, da bi se na vreme mogli preduzeti sledeći koraci.
Vaspitno disciplinska mera i smanjenje vladanja problematičnim učenicima mora se izricati blagovremeno, unositi u knji`ice i svedočanstva i o tome redovno treba obaveštavati roditelje, da bi ona imala efekta.
Neophodno je da Ministarstvo prosvete i tehnološkog razvoja organizuje školu roditeljstva za one roditelje čija su deca problematična, kako bi im pomogli da se ti problemi reše.
Svaka kazna da bi imala efekta mora biti dobro odmerena, pravična i precizno formulisana i na vreme izrečena, jer u suprotnom može imati kontraefekat. Ali pre nego što dođe do bilo kakve kazne, učinimo sve da do nje ne dođe, onda će svima biti mnogo bolje i svaki trud će biti zlata vredan.
Autor je specijalista pedagogije
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.