Vaš slučaj je mnogo težak.
To se moglo pročitati na usnama inspektora Evropske agencije za bezbednost vazdušnog saobraćaja (EASA) koji su sredinom jula ušli u hangar Jat tehnike na aerodromu „Nikola Tesla“ i zaputili se pravo na sto za testiranje avio motora. Iskusno oko posmatrača odmah je uočilo da je stigla „kaznena ekspedicija“ i da je to nagoveštaj kakav će biti krajnji zaključak inspekcije.
A zaključak je bio – suspenzija licence kompaniji Jat tehnika za popravku i servisiranje motora i održavanje aviona evropskih vazduhoplovnih kompanija.
Vest o suspenziji objavljena je 22. jula i imala je rok trajanja od jedva dan-dva a onda je prepuštena zaboravu. Mediji su se (po običaju) površno bavili odlukom inspektora EASA, stavljajući akcenat na njen uticaj na operativnu sposobnost srpskog avio-prevoznika Er Srbiju. Međutim, poruke koje se mogu iščitati iz suspenzije licence Jat tehnici dramatične su a posledice bi mogle biti pogubne.
U pitanju je veliki potres, ali u epicentru odnosa Brisel-Beograd iza kojeg se kriju mnogo dublji uzroci koji nagoveštava nimalo ohrabrujuće ishode. Inspektori EASA bili su samo prethodnica koja je obišla sve srpske firme koje se bave održavanjem, popravkama i remontom aviona i motora. Suspenzija licence Jat tehnici i firmi GAS Aviation iz Smederevske Palanke uopšte nije bezazlena, kako je predstavljeno domaćoj javnosti.
Ta poruka nije poslata (kako bi bilo za očekivati) na adresu češke kompanije Avia Prime, novog vlasnika Jat tehnike, nego je kodirani signal domicilnoj državi u kojoj kompanija posluje – Srbiji. Evropska unija iskoristila je inspekciju EASA da Srbiji uputi još jedno političko upozorenje koje je lako dešifrovati u Beogradu koristeći se narodnom izrekom „ćerku kara (kudi), snaji prigovara“.
Jat tehnika tako je postala kolateralna šteta diplomatsko-političkih namirivanja Brisela s Beogradom, koji i dalje namerava da sedi na tri stolice.
Ulazak u firmu, način rada, ophođenje, fokus istrage, komunikacija i završni deo posla… sve ukazuju da je inspekcija od dolaska u Beograd postupala „po naređenju“ i s predumišljajem da na neuobičajeno (za ranije inspekcije) brutalan način suspenduje licencu Jat tehnici.
Već rani jutarnji ulazak (8.00h) u hangar prvog dana inspekcije i fokus na opitni sto (usput, taj „sto“ je Jat tehnici sredinom 80-ih godina iz Miraža doneo general Anton Tus) nagovestili su namere inspektora, koji su sve vreme boravka strogo držali poslovne komunikacije s domaćinima. Predstavnici Jat tehnike nisu bili dobrodošli ni u zajedničkoj Komisiji koja se formira u ovakvim prilikama.
Inspektori uglavnom nisu poštovali procedure propisane utvrđenim pravilima kontrole i nisu dozvoljavali, inače uobičajeno dozvoljene prakse, da se u toku kontrole otklone (sutradan po utvrđivanju) određene sitne manjkavosti i propusti, nego su ih upisali kao razloge za oduzimanje licence. Domaćini su, na kraju, upotpunili svoj loš osećaj odbijanjem inspektora da prisustvuju tradicionalnoj zajedničkoj večeri. A na pitanje domaćina da pogledaju zaključke inspekcije (što je takođe uobičajena praksa), odgovor je bio: „Zaključke ćete dobiti pošto se konsultujemo s našim hed ofisom u Briselu.“
„Ništa nije bilo kao ranijih godina kad su inspektori EASA dolazili u Jat tehniku“, zaključak je insajdera koji više od dve decenije učestvuje u ovakvim operacijama.
Njemu taj neskriveni predumišljaj s kojim su inspektori EASA ovaj put došli u Beograd stvara utisak da licenca možda nikad neće biti vraćena Jat tehnici. Na neki način to mišljenje podgreva i kratka izjava iz EASA da će licenca biti ponovo vraćena „jednom kada se utvrđeni propusti otklone i kada se saglasja sa EASA zahtevima praktično dokažu“. Ono što najviše bode oči je objašnjenje „jednom kad se…“.
Suspenzija licence, međutim, ne znači prekid posla za Jat tehniku i nije previše potresla vlasnika, češku kompaniju Avia Prime.
Radionica Jat tehnike puna je posla – na remontu je 60-70 motora, a kako se čuje, sprema se i veliki posao s izraelskom kompanijom Bedec (deo Israel aviation industry) na prepravljanju putničkih u kargo avione zbog nedostatka i ogromne tražnje za transportnim avionima. Prema dostupnim informacijama u Jat tehnici treba da se rade prepravke putničkog Boinga 767 u kargo avion.
Nastavak posla moguć je jer Jat tehnika od 26. jula koristi poljski LineTech EASA sertifikat firme Linetech koja posluje u okviru češke kompanije Avia Prime. „Jat tehnika je bitan deo naše grupe kompanija i u toj činjenici postoji benefit, možemo kompenzovati sve izazove koristeći naše deljene resurse“, saopštila je Avia Prime.
Ni ovako sročena izjava nije potpuno umirila špekulacije koje tvrde da vlasnik ima ambiciju da zatvori Jat tehniku i pored toga što srpska firma ima iskustvo, znanje i tradiciju u veoma unosnom biznisu, naročito profitabilnom sad posle pandemije kad aviosaobraćaj ponovo postaje važna privredna grana i kad je mnogo aviona i motora zrelo za servisiranje.
Kao argument za takve špekulacije služi basnoslovna cena zemljišta na aerodromu „Nikola Tesla“ (tri hangara, 16 parking mesta za avione ispred hangara i plac iza hangara) koje je u vlasništvu Jat tehnike. Čini se, međutim, da takve špekulacije nisu utemeljene.
Aktuelni problem sa suspendovanjem licence istakao je Jat tehniku u prvi plan političkog prepucavanja Brisela s Beogradom. Dobro informisani posmatrači već upozoravaju da će sličnih sučeljavanja, recimo u agroindustriji, biti sve češće i sve više.
Autor je novinar iz Beograda
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.