Iako je američki reditelj Oliver Stoun najpoznatiji po svojim dramama, snimio je i četiri dokumentarna filma koji su takođe privlačili pažnju javnosti, a najnovijim „South of the Border“, premijerno prikazanim na festivalu u Veneciji van takmičarske konkurencije, učinio je da zajednička šetnja preko crvenog tepiha sa Ugom Čavezom, predsednikom Venecuele, koji je i glavna „tema“ filma, bude udarna vest u celom svetu.


„On je čovek kojeg treba upoznati. Prava zvezda filma“, rekao je Stoun pre premijere 75-minutnog ostvarenja koje treba da predstavi promene u Južnoj Americi i udaljavanje nekoliko zemalja od uticaja SAD.

Bavljenje predsednicima u svojim dokumentarcima Stoun počinje 2003. godine kada je snimio delo „Comandatne“, koji je baziran na njegovim sastancima sa kubanskim liderom Fidelom Kastrom. Sam Stoun kaže da ga je upravo to i dovelo do Čaveza.

„Imao sam pravog čoveka. Nadam se da ćete shvatiti koliko je on dinamičan i da je iskren. On nije diktator“, tvrdi Stoun, koji je za svoj film snimao i predsednike drugih zemalja Južne Amerike koji, takođe kao i Čavez, potiču iz siromašnih slojeva.

Sve ovo se sigurno neće svideti američkim konzervativcima, pošto Stoun u filmu prikazuje i kako su mediji u SAD i Evropi satanizovali Čaveza. Američki reditelj kaže da tu postoji veće pitanje – „Amerika koja stalno traži neprijatelje, da li su oni u Vijetnamu, ili Iraku ili Iranu“. Moguće da stoga tek sledi „prst u oko“ pošto je sam Stoun najavio planove za dokumentarac o iranskom predsedniku Mahmudu Ahmadinedžadu. Reditelj je već u pregovorima sa iranskom vladom, a prvi put je dozvolu za rad na filmu tražio još 2007. godine.

Oliver Stoun (rođen 1946. godine) trostruki je dobitnik Oskara – 1978. godine za adaptirani scenario filma „Ponoćni ekspres“, 1986. za režiju „Voda“ i 1989. za režiju „Rođen 4. jula“. Filmski reditelj i scenarista je poznat po seriji filmova o Vijetnamskom ratu, a često se bavi aktuelnim političkim i kulturnim pitanjima. Jedna od karakteristika njegovog rediteljskog rada je često korićenje različitih kamera i formata – od VHS pa do 70-milimetarskog filma. Ponekada koristi nekoliko različitih formata u jednoj sceni što je već viđeno u filmovima „JFK“ (1990) i „Natural Born Killers“ (1994).

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari