Prošle su tačno dve godine od kada sam na ovom mestu postavio pitanje: Đe smo mi, a đe je Evropa, u nastojanju da ukažem na ozbiljan raskorak između realnog stanja u nas i proklamovanog strateškog cilja koji podrazumeva punopravno članstvo Srbije u Evropskoj uniji.
Od tada, na žalost još uvek većine njenih građana koji taj proces podržavaju, Srbija nije otvorila niti jedno novo poglavlje ili klaster u započetom procesu pregovora o članstvu.
Proces evropskih integracija je, naime, stavljen „na čekanje“. A pomenuti raskorak je danas još ozbiljniji.
Na čekanju se nalazi i proces ostvarivanja prava i unapređenja položaja nacionalnih manjina.
Kao dokaz za takvu tvrdnju mogu poslužiti, primera radi, izveštaji Evropske komisije o napretku Srbije u procesu evrointegracija u kojima se već godinama evidentiraju manje-više isti problemi.
I pored napretka u stvaranju zakonskih i institucionalnih pretpostavki, problemi kao što su nedovoljna zastupljenost u javnoj upravi, brojni problemi u obrazovanju i informisanju na manjinskim jezicima, netolerancija i diskriminacija prema manjinama po različitim osnovama, rasprostranjen i sve prisutniji govor mržnje, ilustruju činjenicu da se život pripadnika nacionalnih manjina suštinski nije bitnije promenio u poslednjih bezmalo osam godina koliko traje proces pregovora sa Evropskom unijom.
Nakon isteka rokova za realizaciju najvećeg broja mera i aktivnosti iz Akcionog plana za ostvarivanje prava nacionalnih manjina koji je kao srednjoročni strateški dokument donet još 2016. godine, tzv. manjinsko pitanje je u fokus pažnje zainteresovane javnosti ovih dana vratila odluka Ministarstva za ljudska i manjinska prava i društveni dijalog da formira posebnu radnu grupu za izradu predloga novog akcionog plana i naročito da raspiše javni poziv za članstvo organizacija civilnog društva u pomenutoj radnoj grupi.
Ovim potezom Ministarstvo na izvestan način reanimira i reaktivira proces koji je određeno vreme bio stavljen po strani.
Za organizaciju koja kao jedno od prioritetnih polja delovanja ima zaštitu prava nacionalnih manjina, odluka ministarstva da prihvati našu kandidaturu i buduće članstvo u radnoj grupi predstavlja još jednu priliku za dokazivanje da učešće organizacija civilnog društva u procesu evrointegracija ima suštinski značaj za kvalitet tog procesa.
To, međutim, sa svoje strane nosi nekoliko značajnih izazova.
Prvo, postavlja se pitanje odnosa sa institucijama koje će biti deo procesa, a gde će od presudne važnosti biti poštovanje principa inkluzivnosti i transparentnosti.
Drugo, od najvećeg interesa za ceo predstojeći proces biće uključivanje relevantnih predstavnika manjinskih zajednica, nacionalnih saveta nacionalnih manjina pre svih, kako bi se omogućilo da njihovi stavovi i interesi budu uvaženi i kako bi se ovoga puta izbegao ranije viđeni scenario napuštanja procesa.
U istom kontekstu, evo prilike da zahtevi za revizijom prethodnog dokumenta koji su dolazili sa određenih strana budu ispunjeni ukoliko odražavaju realne i ostvarive potrebe manjinskih zajednica.
Konačno, proces treba da omogući promociju i zaštitu interesa građana, u ovom slučaju pripadnika nacionalnih manjina, kroz podsticanje i omogućavanje najšireg dijaloga sa ciljem da novi akcioni plan ispravi nedostatke prethodnog i omogući suštinsku promenu njihovog položaja nabolje, bez obzira u kom delu Srbije da žive.
Autor je koordinator u NVO Akademska inicijativa „Forum 10“
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.