Miroslav Mišković: Pokazali smo da su žene uspešnije od muškaraca 1Foto: Slavoljub Radojević

Posle vaše priče interesuje me kako doći do prvog miliona?

Ne možete ka prvom milionu da krenete s fakulteta. Prvo morate da počnete da radite u kompaniji u kojoj postoji veliki red i disciplina. To su organizovane kompanije. U takvoj kompaniji treba da provedete četiri-pet godina a potom sagledavate da li ćete je napustiti ili u njoj ostati još pet godina i tek onda krenuti u privatni biznis. Mnogi mladi bi pravo s fakulteta u privatni biznis. Znanje je raznovrsno i ne stiče se samo na fakultetu. Morate, na primer, da mnogo putujete, da imate moć zapažanja. Nemojte da jurite platu prvih pet godina. Budite u kompaniji gde ćete mnogo da učite. Najvažnije je da učite. Fakultet morate da imate, ali nije bitno koji. U Delti imamo građevinku koja je u Delta banci držala predavanje o akreditivima, doznakama, plaćanju prema inostranstvu.

Vi posle ovog fakulteta ste spremni da počnete da učite. Zapamtite ovu rečenicu. Ali, morate da budete najbolji. Imao sam tu sreću što sam, pored završenog fakulteta, imao u Dubrovniku specijalizaciju gde sam mnogo naučio. A sledeće što sam mnogo naučio je od Slovenaca. Tako se znanje dograđuje. Ponavljam, znanje je osnov uspeha. Preko znanja se dolazi do prvog miliona.

Koje su glavne osobine pri zapošljavanju mladih kadrova u Delti?

U Deltu se dolazi na dva načina. Prvi je „šac metodom“. Znate šta je šac metoda? To je ono kad dođeš, vidiš i ošacuješ. Tu metodu sam primenjivao od početka rada Delte i tako zapošljavao ljude. Danas uglavnom vodeći ljudi u Delti zapošljavaju naučno. A to znači, prijavilo se oko 2.000 kandidata za naš program „Mladih lidera“, a mi primamo 20-30. Oni takve testove prolaze, da ja ne bih bio kandidat da se danas zaposlim u Delti. Ovo ozbiljno govorim i nije da razbijem tremu šalom. Mislim da bi na tim testovima ja teško prošao. Ali, stalno molim moje saradnike da ošacuju, da vide, da ocene ljude. Da vide dal’ im „igra stomak“, da li sede mirni, da li drmaju nogama… Onaj koji je opušten, teško će taj da uspe bilo šta u životu. Jednog godišnje objavljujemo konkurs za mlade lidere. Ako imate afinitet da se bavite biznisom, Deltini ljudi će vas sigurno prepoznati. Vrlo su bitne vaše ocene, molim vas da ne budete studenti sa slabim ocenama. Ali, i ako ste bili najbolji student a želite da radite operativni biznis – treba da imate i moć zapažanja. Da vidite ono što drugi rade i to primenite u svojoj kompaniji, ali da to usavršite.

Putujte što više, idite da vidite. Kad bih ja bio nešto u ovoj Srbiji, svi bi bar jednom u dva meseca putovali u Italiju, Austriju… da vide kako izgleda život u tim državama. Ako putuješ, moraš nešto da vidiš, makar kakav je gelender pa kažeš da ćeš isti takav da imaš kod sebe. Što više da budete u toku s time šta se dešava u svetu. Danas dok mi sedimo ovde, u svetu se događa revolucija. Revolucija u znanju. Naš mladi čovek koji u Delti radi jabuke mora non-stop da uči i da se menja. Učite i menjajte se. Danas ne možete da izgledate kao juče, stalno se menjajte. Kad se vratite s posla, pitajte se šta ste saznali, na koji ste način razmišljali.

Je li stvarno teško stvoriti dobrog menadžera?

Da. Uopšte nije problem podići fabriku, banke danas imaju previše novca i uopšte nije problem da dobiješ kredit ako imaš dobro obezbeđenje plaćanja. Ali je problem imati dobro rukovodstvo te fabrike. Nije problem u Srbiji napraviti radnika, nego što više menadžera. Što više ljudi koji znaju. A gde će da proizvode, pa gde je najjeftinije. Pa ne može da proizvodi u Srbiji a ta ista roba iz Kine je tri puta jeftinija. Najvažnije je stvoriti znanje, menadžere, a proizvodnja će da dođe u Srbiju ako taj menadžer stvara proizvodnju i njen kvalitet. Opet, najvažnije je znanje. A u Srbiji je glavna parola „rad, rad, rad“. Deltina parola glasi „znanje, znanje, znanje“. Dobro poznajem šumadijskog i moravskog seljaka. On je radio najviše na svetu. A nikad nije imao ništa. Zašto? Zato što su radili bez znanja. Molim vas, morate da imate znanje. Znanje ne dolazi s neba. Znanje mora da se stekne, ali tamo gde je pravo. Ako steknete pogrešno znanje, to vam je kao da ga nemate.

Koja je najvažnija karakteristika menadžera u Srbiji? U kojoj se meri menadžer stvara, a u kojoj meri se rađa?

Menadžer se stvara. Mora da ima jako iskustvo i veliko znanje. Ali mora i da bude rođen za menadžera. Ako imate odlično znanje, vi ste odličan profesor na univerzitetu, ili lekar, glumac. Veliko znanje je preduslov da ćete uspeti u biznisu. Za biznis, pored velikog znanja, treba i da ti „igra stomak“. Ne treba, međutim, svi da teže da budu vrhunski menadžeri u svom biznisu. Treba da budu menadžeri u okviru kompanija koje uspešno rade. LJudi iz prve, druge i treće linije menadžera u Delti zarađuju daleko više nego mnogi vlasnici firmi. Mi u Delti sada imamo osam direktora koji imaju od 25 do 28 godina. Mladi ljudi uglavnom su sposobni, ali moraju da budu pravilno vođeni. I važno je gde se radi. Kad bi ovde sada napravili anketu, većina vas bi rekla da bi više volela da radi u Telekomu nego u Delti. Zato što ste „podgrejani“ komšilukom, roditeljima. I znate šta ćete da radite u Telekomu? Gurnuće vas u neko ćoše i daće vam da pišete i popunjavate neke papire, niko neće da vas pogleda i pita. U Delti mladi ljudi imaju program kako, šta i gde rade, na koji se način unapređuje njihovo znanje. Mi imamo generalnog direktora u Novom Sadu koji ima 25 godina. Ustani, molim te, da te vide studenti. Eto, to je generalni direktor naše kompanije Danibius koja ima 150 radnika.

Hoću da se obratim studentkinjama. Devojke su u proseku bolje od muškaraca, ali brzo nestaju s tržišta. Mi smo pokazali u Delti da su žene uspešnije od muškaraca. U Deltinom menadžmentu više je žena, a isto je i u firmi. Od svih uspešnih poslovnih žena u Srbiji, 80 odsto su iz Delte. Budite sigurne da imate iste mogućnosti za uspeh kao vaše kolege, samo se malo više posvetite karijeri.

Važi za sve, nemojte da se predajete, stalno tražite novo. Ja spremam govor za strateški kolegijum Delte gde ćemo da donesemo novu strategiju razvoja. Suština nove strategije biće samo inovacije. Nijedan dan neće moći da prođe da Delta nema nešto novo. Mi radimo samo ono gde je potrebno veliko znanje i velike finansije. Znanje je i da znate gde ćete to znanje da nađete. Znači, znanje se kupuje. Radimo poslove gde su potrebne velike finansije jer tu ne može da uđe svako. To što vi radite a može da radi vaš komšija ili neki vaš kolega, znajte da nema uspeha. Morate da radite ono što drugi ne mogu. To je model po kome se Delta danas vodi.

Zašto nijedna vaša kompanija nije akcionarsko društvo?

Nijedna kompanija iz regiona nije na berzi. Ne govorim o lokalnim berzama. Nama je jedna velika investiciona banka završila proces pripreme za izlazak na berzu naše kompanije Delta Agrar. Bio je to dug proces i mnogo smo platili konsultantima da nas pripremi. Postoji, međutim, problem. Nije dobro da budemo na Berzi dok traje sudski proces protiv vlasnika kompanije. Pod nekim idealnim uslovima Delta bi početkom 2020. godine mogla da bude na Londonskoj berzi. Budućnost Delte je na berzi. Deltu treba da vodi profesionalni menadžment, ne mogu da je vode moja deca.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari