Državna revizorska institucija (DRI) je obelodanila izveštaj o svom radu za 2015. i predala ga Skupštini Srbije na usvajanje. Podnet izveštaj ukazuje da DRI i pored enormnih troškova ima skromne rezultate.
Stručna javnost već više od pet godina ukazuje na činjenicu da DRI ima značajne slabosti u funkcionisanju što se ogleda i u rezultatima njenog rada i za 2015. godinu.
Prvo opažanje jeste da izveštaji DRI nemaju jasnu metodologiju baziranu na okvirima međunarodnih standarda za javni sektor. Za deceniju postojanja sistem eksterne i interne obuke DRI nije uspeo da odvikne državne revizore da se bave budžetskom inspekcijom već primenom međunarodnih standarda za javni sektor. Broj urađenih revizija (174) je zanemarljiv. Poređenja radi jedna revizorska kuća (radi se o realnom sektoru) je uspešno revidirala sa 25 zaposlenih 361 reviziju. Druga revizorska kuća je sa 17 zaposlenih odradila 287 revizija. I rariteta radi, revizorska kuća sa sedam zaposlenih, od čega dva ovlašćena revizora – odradila je 87 revizija.
Ono što ohrabruje jeste da je DRI ukazala na neusaglašenost propisa, kao i činjenica da ima najveći broj mišljenja sa rezervom, dok je dato samo jedno negativno i jedno uzdržavajuće. Posebno je za pohvalu da je dato oko 1.672 preporuke, kao i preduzetih zakonskih mera od koji se 207 odnosi na zahteve za pokretanje prekršajnog postupka, devet prijava za privredni prestup i 14 krivičnih prijava.
Međutim, ono što zabrinjava jeste da u 2015. godini urađeno samo dve revizije svrsishodnosti, posebno što nijedan revizor u DRI nije prošao obuku za ovu vrstu revizije. Zapostavljanje ove vrste revizije, koja detektuje da li je novac na pravi način potrošen (vrednost za novac) ili preliven u privatne džepove ostao je netaknut, a to je suština državne revizije. Najbolji primer za to su upravo javne nabavke, gde se DRI dominantno bavi formalnim i proceduralnim nedostacima javnih nabavki, ali ne i svrsishodnošću javnih nabavki, koja upravo utvrđuje precizno koliko se para od poreskih obveznika prelilo u privatne džepove.
Komparirajući rezultate državne sa revizijom realnog sektora (kako je neki nazivaju – komercijalnom revizijom) vidljivo je da je aparat funkcionisanja ove institucije neefikasan i dramatično skup. Na ovo ukazuje činjenica da je DRI dobila od države pola milijarde dinara za 174 obavljene revizije.
Autor je profesor i ovlašćeni revizor
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.