"Nestašica" kadra 1

U Srbiji kao i u svetu naglo je porasla potreba za saobraćajnim inženjerima svih vidova saobraćaja i očekuje se da će taj rast potražnje u našoj zemlji biti čak 30% za samo nekoliko godina.

Zbog uvođenja novih i ekspanzije postojećih servisa i usluga u svetu i kod nas (dostava od vrata do vrata, porast mobilnosti stanovništva, prelazak na alternativne vidove prevoza i slično) saobraćajna struka ima pune ruke posla.

Ove promene lako bi mogle da dovedu i do „nestašice“ kadra jer već i sada smo svedoci da kompanije prihvate u svoje skute većinu novopečenih saobraćajnih inženjera i pre nego što im se osuši mastilo na diplomama. Mnogi bivaju „regrutovani“ još na završnoj godini osnovnih studija.

Mada je to činjenica za ponos savetujemo studentima da školovanje nastave na master studijama kako bi otključali sve mogućnosti koje im nudi ova dinamična profesija. Pa makar paralelno studirali i radili. Koliko god se nekome ovaj scenario može učiniti izazovnim, nagrada i sve kasnije što sledi po sticanju titule master inženjera i te kako će nagraditi uloženi trud.

Znanja koja steknu inženjeri na master studijama saobraćaja im upravo omogućavaju da rade u najvećim kompanijama i da se nose sa najvećim izazovima u organizaciji, odnosno menadžmentu saobraćajnih i transportnih procesa. Jedino master inženjeri saobraćaja mogu postati licencirani odgovorni projektanti. Saobraćajna struka danas ima više licenci za odgovorne projektante, koje se odnose na različite vidove saobraćaja. Zbog toga svaki svršeni master inženjer saobraćaja je stekao već prvi od tri uslova za sticanje licence. U nastavku je neophodno da steknu određeno iskustvo i da polože ispit za odgovornog projektanta. Ove mogućnosti trebalo bi da prepoznaju i mladi inženjeri i kompanije u kojima rade: dalje usavršavanje je nešto od čega će svi imati veliku korist. A ponajviše društvo u celini jer na taj način se rađa visokostručni kadar koji ostaje i gradi zemlju, pa bi bilo dobro da država u budućnosti obezbedi i određene beneficije za firme koje investiraju u edukaciju svojih zaposlenih kroz poreske i neke druge olakšice.

Pored inženjera koji su veći deo obrazovanja posvetili saobraćajnoj struci, porasla je potreba i za stručnjacima koje krasi multidisciplinarnost, odnosno koji su osnovne studije završili na jednom fakultetu a master studije upisuju na Saobraćajnom fakultetu. Izazovi pojedinih radnih mesta su takvi da su sve traženiji i inženjeri koji poseduju multidisiplinarna znanja i koji mogu da reše mnoge specifične zadatke. Saobraćaj je sastavni deo života i do te mere je utkan u sve pore društva da od njegovog kvaliteta zavise i naše najosnovnije živote rutine. Od saobraćajnog inženjera i njegove veštine zavisi kako će funkcionisati protok ljudi, robe i informacija. Zato je važno da njihova znanja stalno nadograđujemo i usavršavamo.

Autor je dekan Saobraćajnog fakulteta u Beogradu

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari