O postojanju pola 1Foto: Medija centar

Postoje istorijski uslovi ugnjetavanja koji su odredili mesto žene kao pola u hijerarhiji sistema polnih klasa.

Ti uslovi kao telo nisu sudbina. Oni su situacija. Ti su uslovi kao telo činjenice. Činjenica je da je u patrijarhatu rod taj koji jedan, viši status dodeljuje onima koji oplođuju, a drugi, niži, onima koje rađaju.

Činjenica je da je pol, a ne rod taj koji nas čini muškarcima odnosno ženama.

Činjenica je da postoje dva pola; jedan koji je ugnjeten i drugi koji ugnjetava, a da je proces ugnjetavanja taj koji kreira pol. Sve ono što muškarci mogu oni mogu upravo zbog toga što su muškarci, dok sve ono što žene ne mogu one to ne mogu upravo zbog toga što su žene.

Dana 10.04.2023. Biblioteka grada Beograda je uz pritisak donela rešenje kojim otkazuje čitalački klub o rodno kritičkom feminizmu u organizaciji Ženske solidarnosti. Muškarcima je još jednom pošlo za rukom da ućutkaju žene.

Dana 21.04.2023. u Kulturno-informacionom centru u Zagrebu, švedska feministkinja Kajsa Ekis Ekman je održala promociju svoje knjige o Značenju pola: razmišljanja o novoj definiciji žene tajno. Žene su se plašile da događaj ne bude otkazan, a one same ućutkane.

Ućutkivanje žena je patrijarhalna strategija stara milenijumima iza koje stoji ideologija nadmoći muškaraca.

Žene moraju da prežive ideologiju koja pokušava da obriše i sam biološki entitet žene – istu onu – ideologiju mržnje prema ženama, koja nam je dobro poznata: igle zabijene u grudi, vagine, anuse svih od strane inkvizitora mučenih žena pod optužbom da su veštice; sve te žene koje su morale da prežive pravo prve noći (jus prima noctis), dok su ih silovali očevi svojih muževa ili lokalni vlastelini; prazne utrobe crnih žena iz kojih su deca vađena kako bi ih beli gospodari prodali u roblje; usne i nosne duplje, jednjaci, grkljani, ždrela utamničenih sifražetkinja u koje se uliva hrana, jer štrajkuju glađu, jer im se odbija status političkih zatvorenica, jer se bore za pravo glasa za žene; spaljeni jajovodi žena zbog kontrole rađanja koju su sprovodili muškarci; prisilne trudnoće svih zatočenih žena po vojnim bordelima koje su muškarci silovali; žene koje su često na smrt iskrvarile po kuhinjskim stolovima zbog nelegalnim abortusa koje su obavljali muškarci, koji su ga takvim učinili i koji su isto tako učinili da žene zatrudne; žene koje su nekada živele sa pojasevima nevinosti; žene koje sada žive sa „žirafa vratovima“, na jednom kraju sveta, sa razvučenim, pocepanim usnama na drugom kraju sveta, kiselinama spaljenih lica na nekom trećem kraju sveta.

Ako nestane reč žene, žene će nestati i kao politički subjekti. Brisanje reči žena predstavlja napad na ženski pokret. Ukoliko ne postoji reč žena, onda ne može da postoji ni ženski pokret. Ako nemamo reč za odrasle osobe ženskog pola ne možemo ni da razmišljamo ni da govorimo o položaju žena.

Kako da razumemo ugnjetavanje žena ako ne možemo da kažemo da su žene te koje su ugnjetene?

Ako muškarcima uspe da obrišu reč žena, ugnjetavanje žena će nastaviti da postoji.

Muškarci će i dalje oplođavati žene i one će rađati; žene će nastaviti da rade kao i muškarci, ali će biti manje plaćene; muškarci će i dalje seksualno uznemiravati žene, diskriminisaće ih na radnom mestu; žene će i dalje obavljati posao nege i brige, odnosno održavati život.

Pol je temelj nasilja kojem su žene izložene. Ukidanje pola kao pravne kategorije poništava sve akcije protiv strukturne nejednakosti. Feminizam je kao radikalna ideja da su i žene ljudi i aktivizam i teorija. Teorija je kompas, praksa je mapa. Bez prakse nema mape kojom bi mogla da se proveri relevantnost teorije.

Ukoliko se muškarci ne sklone sa puta, žene će jednom krenuti preko njih. U iščekivanju osvita tog dana. Ustanimo i stanimo uz žene!

Autor je aktivista za ljudska prava

Stavovi autora u rubrici Dijalog ne odražavaju nužno uređivačku politiku Danasa.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari