Majkl Berenbaum je rekao da film „Dara iz Jasenovca“ ima šansi za uspjeh kod zapadnih kritičara ako dokaže da su to zlo koje on prikazuje učinili ljudi ljudima.
Moglo bi se reći da je film upravo to i prikazao, jer je jedna od najpotresnijih i najtragičnijih scena dovedena u vezu sa biblijskom problematikom, a upravo to i ustaše i njihove žrtve Srbe, predstavlja samo kao ljude.
To je scena odvajanja majki od njihove djece, u kojoj ustaša Ante Vrban, jedući jabuku, držeći je cjelovito u ustima, ubija majku sa njenim sinom, dok se sa tom scenom istovremeno prepliće i prikazana erotika iz muško-ženskog odnosa, ustaškinje Nade Šakić i njenog partnera u sceni na prozoru.
Nevjerovatno je kako je upravo svim tim nađen način da se zločin dovede u vezu sa njegovim porijeklom u biblijski opisnom prvorodnom grijehu, koji su učinili ljudi prije nacionalnih određenja i koji se po predanju prikazivao upravo jedenjem jabuke, ali i u vezi sa seksualnim konotacijama (Adam i Eva goli itd).
Seksualnost i zločin se u filmu prikazuju istovremeno i u drugoj brutalno sarkastičnoj sceni ustaške večere (i tu jelo u pratnji zločina, asocira na prvorodni grijeh izveden jedenjem sa drveta znanja dobra i zla) i dramatične igre oko stolica uz srpsku muziku, ali tu u kadar povremeno upada i scena porođaja mrtvog novorođenčeta, što asocira na biblijsku genezu, rađanje Kaina i Avelja, čemu u „Bibliji“ prethodi opis prvorodnog grijeha sa nagovještajima seksualnih konotacija, koji u nastavku skreće stranputicom u neshvatljivoj neminovnosti zločina bratoubistva.
Srbi i Hrvati su prije svih klanja i mržnji i nadgornjavanja bili braća, kako tvrdi istorija, a film grčevitom borbom male Dare da spasi brata, zbog čega ona podnosi strašne tegobe i njenim konačnim uspjehom u tome, na kraju sve rešava upravo pobjedom bratske, sestrinske ljubavi.
U tome korjenito ljudski stoji i nagovještaj konačne pobjede ljubavi, pomirenja i prevazilaženja mržnje između Srba i Hrvata.
Reditelj je svim tim skrenuo pažnju na daleko i najizvornije porijeklo zločina u kojem je našao samo ljude kao odgovorne za njegovo uzrokovanje.
Film zbog toga definitivno ne govori o zločinima ustaša nad Srbima nego o zločinima koje su ljudi učinili ljudima, jer zločini koji su učinjeni i u njemu prikazani imaju svoje uzroke i porijeklo, ali i njihovo rešenje i ispravljanje, samo u ljudima.
To dokazuje i scena dječije priče o razlici Hrvata i Srba u načinu kako se krste, koja ostaje na nivou dječije i prekinuta na nivou dječijeg shvatanja te razlike, jer ta razlika nije važnija i vrednija od onog ljudskog i vrijedna toga da ljudi uništavaju ljude.
Elementi religijskog i vjere u nađenom krstiću, koji prate scene dešavanja čuda spasenja oca i djece, Dare i njenog bratića, kao i scena čekanja mrtvih u vagonu imaju značenje biblijskih eshatoloških očekivanja i isto važan biblijski smisao.
Režija i scenario su upravo zbog takvog upućivanja na osnovni antropološki religijski i filozofski smisao, dovođenjem čitave problematike filma i događaja koja on prikazuje u vezu sa biblijskom „Genezom“ i čovjekovim padom, uspjeli da ga učine usmjerenjem na promišljanje o porijeklu zločina u osnovi ljudskog i o besmislenosti sukoba oko sporednih karakteristika tog ljudskog i na promišljanje o pokajanju i oproštaju i time daleko poučno dragocjenijim i uticajnijim.
Autorka je profesorka filozofije
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.