Od Kraljeva do Beča u magli 1Foto: Medija centar Beograd

„Er Srbija objavljuje polazak aviona na liniji za Beč. Pozivaju se putnici da pristupe carinskoj i pasoškoj kontroli.“

Ovako je trebalo da bude, ali uobičajeni poziv juče se nije čuo na „Moravi“. A trebalo je. Za juče, 3. decembar, Er Srbija planirala je prvi let s kraljevačkog aerodroma „Morava“ do Beča.

Let je otkazan. Ne zato što nije bilo putnika. Let je otkazan jer aerodrom ne ispunjava uslova za bezbedno sletanje/poletanje aviona.

S aerodroma „Morava“ u utorak, 3. decembra, nije poleteo avion Er Srbije na novootvorenoj, redovnoj liniji za Beč. A bio je pompezno najavljen, kao prva u nizu subvencionisanih linija, kojima država s 3,32 miliona evra pomaže opstanak domaće aviokompanije.

Pre samo dve nedelje Vlada Srbije objavila je u Službenom glasniku svoju odluku po kojoj će se u periodu od 1. decembra ove godine do 31. decembra 2021. godine tri puta nedeljno obavljati subvencionisani redovan avio-prevoz Kraljevo-Beč-Kraljevo.

Iako se očekivalo više ponuđača za ovu uslugu, na tender se (očekivano) prijavila samo nacionalna avio-kompanija, za koju je (da se ne lažemo) ponuda i pravljena. U to vreme mediji su prenosili izjave državnih zvaničnika da će na ovoj liniji leteti avion ATR72 i da će prvi let biti 1. decembra.

Niko se od, do pre neki dan ushićenih, zvaničnika iz lokalne samouprave Kraljeva, Vlade, Er Srbije, Ministarstva saobraćaja, Direktorata civilnog vazduhoplovstva… nije oglasio i objasnio razloge zašto nema aviona do Beča i bar nagovestio nestrpljivim putnicima iz Kraljeva i okolnih varoši (Čačak, Kragujevac, Gornji Milanovac) da l’ će moći da otputuju avionom u Beč na božićne rasprodaje u Pandorfu i tradicionalni Novogodišnji koncert u zlatnoj sali Muzikferajna.

Zna se samo da je prvi, promotivni let do Beča otkazan.

Do kada?

To još nije poznato i najviše zavisi od spremnosti aerodroma „Morava“ da ispuni tehničke i bezbednosne uslove. Procene su da bi prepravke na aerodromu mogle trajati bar dve nedelje, da bi tek potom nadležne vazduhoplovne agencije mogle da razmatraju njegovu sposobnost da otprema i prima putničke avione na redovnim linijama.

Iz više nezavisnih izvora stižu potvrde da „Morava“ sigurno neće biti osposobljena za bezbedno poletanje/sletanje pre 16. decembra.

Do tada ima da se uradi mnogo posla i ugradi dosta opreme.

Ko je ovih dana prolazio pored aerodroma mogao je da primeti kako se oko piste ubrzano podrezuju grane na drveću i seku pojedina stabla, uklanjaju razni građevinski objekti i zemljane prepreke u širini od 150 metara s jedne i druge strane piste, raščišćava nisko rastinje da bi piloti mogli da vide svetlosnu signalizaciju koje do sada nije bilo i koja se sada ugrađuje, proširuje zaustavna staza…

To je sve ono što je do sada sprečavalo Direktorat civilnog vazduhoplovstva Srbije da izda trajnu dozvolu aerodromu „Morava“ i zbog čega nije bilo dozvoljeno sletanje i poletanje aviona.

Iako je nedavno direktor tog aerodroma Dragan Bugarinović tvrdio da „Morava“ ima dozvolu za letenje, demantovala ga je Vlada koja je objavila da je odobrila Ministarstvu odbrane 155 miliona dinara za izvođenje dodatnih radova na aerodromu „Morava“.

Vlada je ocenila da su ti radovi nužni da bi se dobila dozvola Direktorata civilnog vazduhoplovstva za dužinu piste, letenje u uslovima smanjene vidljivosti i aktiviranje sistema svetlosnog obeležavanja aerodroma „Morava“.

Nije poznato da li je u tu sumu uračunato i izmeštanje kaponira u kojima su smeštene vojne letilice i koje onemogućavaju saobraćaj civilnim avionima.

U informaciji Vlade krije se, možda, ključni razlog zbog koga „Morava“ naročito u zimskim mesecima neće moći da se koristi. To su ti takozvani „uslovi smanjene vidljivosti“. Prevedeno na razumljiv jezik, to je – magla.

A aerodrom „Morava“ nema navigacionu opremu za „uslove smanjene vidljivosti“.

Istina, postoje procedure i tehnike koje omogućavaju sletanje po magli na aerodrome koji nemaju svu potrebnu navigacionu opremu. Ali, bez obzira na svu tehniku, pilot na 8.000 fita mora da ostvari vizuelni kontakt sa pistom i ako je ne vidi, nema sletanja.

Analize koje je pravila aviokompanija Er Srbija pokazale su da ima 30 odsto loših uslova koji ugrožavaju bezbedno letenje, ali nadležne vazduhoplovne institucije procenjuju da je nedostatak uslova za bezbedno sletanje/poletanje mnogo veći i da ide i do 50 odsto.

Zbog toga piloti nisu spremni da rizikuju i da lete dok nisu potpuno sigurni u bezbednost, a odgovorni za nesmetano odvijanje vazdušnog saobraćaja nisu spremni da izdaju dozvolu aerodromu „Morava“ i pored pritisaka koji stižu iz izvršne vlasti da se dozvola izda do 16. decembra.

Zašto baš do 16. decembra?

Moguće je da je Vladi veoma stalno da omogući građanima Kraljeva i okoline da šopinguju u Beču pred božićne praznike, ali i da gastarbajterima iz Beča o okoline omoguće dolazak u rodni kraj pred novogodišnje praznike.

Moguće je, međutim, da postoji i mnogo važniji razlog – da se pre uobičajenog zatvaranja budžeta na kraju godine Er Srbiji isplati subvencija od 3,32 miliona evra da bi popravila ovogodišnji, verovatno loš, poslovni rezultat.

Autor je novinar

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari