Sa velikom zabrinutošću sam primila vest da po raskidu ugovora sa inostranim partnerom Grad Beograd namerava da ukloni validatore iz vozila gradskog prevoza.
Ovakvim potezom biće naneta velika štete osobama sa invaliditetom, a posebno slepim i slabovidim osobama u našem gradu.
Jedna od važnih funkcija validatora je bila zvučna signalizacija koja je putnicima davala obaveštenja o sledećem stajalištu.
Ovo je bilo od velike pomoći osobama sa invaliditetom, koje se suočavaju sa brojnim izazovima svakodnevnog života.
Pored njih, veoma bi bile oštećene i stare, nedovoljno pokretljive i nepismene osobe, kojima je zvučna signalizacija bila neophodna za bezbednu vožnju i pripremu za izlazak iz vozila. O značaju zvučnog obaveštavanja za strane državljane kojih je u Beogradu sve više ne treba ni da govorimo.
Uklanjanjem validatora iz vozila gradskog prevoza, bili bi oštećeni prvenstveno slepi i slabovidi, jer bi im se time oduzeo jedan od retkih načina da se samostalno kreću gradskim prevozom.
Ova odluka bi imala negativan uticaj na njihovu sposobnost da se integrišu i socijalizuju u društvo i obavljaju kretanje kroz svoj grad.
Naime, u gradu Beogradu postoje oko 1.184 slepe i slabovide osobe koje su registrovane u Gradskoj organizaciji slepih Beograda.
Poznato nam je da je naš današnji gradonačelnik imao prilike da proputuje i poseti veće metropole u svetu, pa se pitam zar i on ne bi želeo da i naš Beograd ima takođe taj epitet – „svetske metropole“?! Olakšavanje života svojim sugrađanima koji imaju probleme u snalaženju u prevozu radi fizičkih nedostataka, predstavlja mali, ali veoma važan korak ka uspostavljanju takve metropole.
Način na koji to radi jedan mali grad u Nemačkoj, koji je primer stoprocentne inkluzije i saradnje celokupnog stanovništva i gradske uprave sa slepim i slabovidim sugrađanima, može da bude dobra ideja i za Beograd.
Naime, u gradu Marburgu postoje olakšice za slepe i slabovide osobe prilikom korišćenja gradskog prevoza.
U gradskom prevozu postoji tzv. „mobidat“ sistem, koji je namenjen osobama sa invaliditetom i omogućava im da lako rezervišu vozilo i dobiju pomoć prilikom korišćenja gradskog prevoza.
Ovaj sistem je takođe dostupan i slepim i slabovidim osobama.
Pored „mobidat“ sistema, grad Marburg takođe pruža podršku slepim i slabovidim osobama kroz instalaciju govornih sistema u gradskim autobusima.
Ovi govorni sistemi obaveštavaju putnike o sledećoj stanici, vremenu dolaska, kao i drugim važnim informacijama o gradskom prevozu. Takođe, u gradskom prevozu u Marburgu slepe i slabovide osobe imaju pravo na besplatan prevoz, uz posebnu dozvolu koju izdaje grad.
Stoga, apelujem na gradsku vlast da razmisli o posledicama ove odluke i da ne čini ništa što bi moglo da oduzme slepim i slabovidim osobama u Beogradu ovo malo benefita koje imaju. Vaša odluka bi zaista ozbiljno narušila kvalitet života ovih osoba koje uglavnom nisu u mogućnosti da se prevoze skupim taksijem ili da ih neko prevozi svojim privatnim vozilom od tačke A do tačke B.
Zato vas molim da zadržite validatore ili podržite ideju instaliranja sličnih uređaja u vozilima gradskog prevoza kako bi se osigurala pristupačnost gradskog prevoza za sve građane ravnopravno.
Autorka je doktorantkinja Fakulteta za poslovne studije i pravo Univerziteta „Union – Nikola Tesla“
Stavovi autora u rubrici Dijalog ne odražavaju nužno uređivačku politiku Danasa.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.