Izvesno je da se, sve češće, susrećemo sa činjenicom da, zarad ličnih interesa i političke manipulacije, mnogo toga postaje dostupno i vidljivo, osim istine.
Vladajuća većina je beskrupulozna – ne bira sredstva da „neutrališe“ političke protivnike i one koji se otvoreno suprotstavljaju nametnutom sistemu vrednosti. Svedoci smo svakodnevnih napada na lični integritet ličnosti koje misle drugačije.
Poslednji primer je burna rasprava u Narodnoj skupštini Republike Srbije o izboru Vlade, tokom koje je šef poslaničke grupe SNS Aleksandar Martinović, pored ostalog, javno naveo podatke iz službenih evidencija MUP-a i teritorijalnog organa Ministarstva odbrane (MO) o narodnom poslaniku Zoranu Živkoviću.
Taj postupak narušavanja zaštite tajnih i podataka o ličnosti je još jedan pokazatelj izostanka elementarne demokratije, uzurpacije vlasti i zloupotrebe državnih institucija i nedopustiv je u pravnoj državi. Plasiranje ličnih podataka u najširu javnost nije bilo u interesu javnog poretka, već dnevne politike, čime je narušeno jedno od fundamentalnih, Ustavom Republike Srbije propisanih, ljudskih prava. Štetni efekti selektivne primene zakona i procedura i zloupotrebe dostupnih informacija, u konkretnom slučaju, ogledaju se u ugrožavanju ugleda, kako gospodina Živkovića, tako i državnih institucija. Međutim, neretko je „oticanje“ podataka iz bezbednosnih i drugih službi ugrozilo telesni integritet, pa i život, fizičkog lica.
Primitivizam i neodgovornost pojedinih aktera na političkoj sceni Srbije i njihov uticaj na degradaciju pravnog poretka urušavaju civilizacijski nivo u društvu i usporavaju promenu vrednosnog sistema. Olako plasiranje neistina i poluistina, diskvalifikacija i vređanje neistomišljenika, podizanje tenzija i nametanje manipulatorskih tema, postali su opšteprihvaćen način ophođenja političara koji su na vlasti. Svašta se piše i svakako se priča, bez razmišljanja o posledicama iskazanih reči. Pojedinci iz vladajuće većine više ne razlikuju dobro od zla, niti svoju korist od očigledne štete. Neprihvatanje dijaloga, argumenata i suprotstavljenih mišljenja je potvrda krize parlamentarizma i odsustva svesti o javnom interesu, a nedostatak kapaciteta vladajuće većine ogleda se i u kadrovskoj kombinatorici koja ne uliva poverenje u institucionalizaciju zemlje.
Privatizacija državnih i organa državne uprave usložnjava uspostavljanje mehanizama koji obezbeđuju, pored ostalog, zaštitu tajnih i ličnih podataka. Stanje u toj oblasti je zabrinjavajuće i predstavlja delikatan problem. Koliko ne čude postupak gospodina Martinovića, njegovo elementarno neznanje ili zla namera, arogancija i bahatost, toliko je za analizu prekoračenje ovlašćenja i/ili zloupotreba položaja pripadnika MUP-a i MO koji su podatke iz službene evidencije i dokumenata označenih propisanim stepenom tajnosti učinili dostupnim neovlašćenom licu. Po čijem zahtevu ili naređenju?
Posao državnih organa je da tajne i podatke o ličnosti obrađuju, štite od kompromitacije i dostavljaju na zakonit način, u skladu sa unapred određenom i pravno definisanom svrhom, kao i da vrše unutrašnju kontrolu nad primenom regulative. Izostanak unutrašnje kontrole i nadzora nad primenom propisanog doprinosi zapostavljanju pitanja odgovornosti za nepoštovanje Zakona o tajnosti podataka i Zakona o zaštiti ličnih podataka, kao i podzakonskih akata određenih navedenim zakonima. Samim tim, sve je veća dostupnost podataka, što povećava mogućnost korišćenja istih u nedozvoljene i nelegitimne svrhe.
Aktuelni postupci rukovaoca, obrađivača ili korisnika podataka ukazuju na neskriveno stavljanje na raspolaganje i zloupotrebu poverene službene evidencije, što se može okarakterisati kao krivično delo. Oni, konačno, moraju uzrokovati reakciju nadležnih organa i pokretanje mehanizma odgovornosti zbog nečinjenja ili pogrešnog činjenja svih aktera. U protivnom, tolerancija i izostanak konsekvenci obesmišljavaju tvrdnju da niko nije iznad zakona, pospešuju samovolju i doprinose opadanju poverenja u institucije. Srbiji je potreban red, a ne privatizacija Bezbednosno-informativne agencije, Vojnobezbednosne agencije, Policije, tužilaštava i drugih organa javne vlasti, koji čekaju političku volju da bi postupili po zakonu.
* Autor je general-potpukovnik u penziji i član glavnog odbora DS
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.