Ovih dana velike nedoumice i polemike u javnosti izazvale su informacije iz Sekretarijata za saobraćaj i Sekretarijata za javni prevoz Grada Beograda.
Posebno da će se nakon puštanja u rad novog BAS-a na Novom Beogradu, u Bloku 42, (prekoputa nekadašnje „Buvlje pijace“) što se očekuje u drugoj polovini septembra ove godine, ukinuti autobuska stajališta za međugradske autobuse u oba smera juga Srbije kod „Autokomande“, što će putnike i autobuske prevoznike dovesti u mnogo nepovoljniju situaciju od dosadašnje, odnosno uvećaće se dužina puta, vreme putovanja, kao i troškovi.
Međutim, to nije prvi put da su nadležni u Beogradu pokušali da „otkriju rupu na saksiji“ u regulisanju međugradskog stajališta kod „Autokomande“.
Tako su od 1. jula 2018. godine zabranili autobusima u međumesnom saobraćaju iz smera „Jug“ da staju na stajalište „Krivolačka“ na Autokomandi, jer su se zbog toga stvarale velike saobraćajne gužve.
Stajalište je pomereno za jedno pre Autokomande, kod autobuskog stajališta 17 i 38L, odakle se većina putnika koja je tu silazila iz međugradskih autobusa iz smera „Jug“, dalje prevozila ovim linijama samo jednu stanicu, do „Autokomande“.
Rešavajući jedan problem (saobraćajnu gužvu usled ranijeg stajanja međugradskih autobusa na stajalištu kod „Autokomande“) nadležni u Gradu su napravili nov problem, koji se sve do danas prelama preko „leđa“ putnika, jer na pomerenom stajalištu veoma dugo čekaju dva autobusa gradskog prevoza: „17“, koji polazi sa Konjarnika prema Zemunu, u saobraćajnom „špicu“, ujutru u sedam i osam časova po redu vožnje treba da saobraća na svakih šest minuta, ali se to u praksi retko i dešava, pa kad stigne na ovo stajalište toliko je pun da u njega jedva uđu „hrabriji“ putnici bez prtljaga, spremni da se laktovima i drugim ekstremitetima, bez pomoći specijalnih gurača, kao što je to na železnicama u tokijskim metroima, izbore za malo „sendvič“ prostora u vozilu i duboko udahnu do sledeće izlazne stanice.
Oni putnici koji nisu spremni i sposobni za takav prevoz, a imaju i prtljag, „plen“ su beogradskih taksista, koji od toga imaju najveće koristi ili su „osuđeni“ da čekaju 38L (relacija Pogon „Kosmaj“ – Železnička stanica „Beograd centar“) koji saobraća na svakih 30 minuta. I tako punih šest godina pri dolasku u Beograd.
U suprotnom smeru, putnici koji se odluče da u međugradske autobuse iz Beograda ka jugu Srbije uđu sa stajališta kod „Autokomande“, koje 2018. godine nije izmešteno, kao što je to urađeno i za javni prevoz koji ulazi u grad, moraju da rizikuju da kad pređu nadvožnjak iz pravca „Franša“, što je najčešći smer kretanja većine putnika, pretrčavaju veoma frekventno isključenje vozila sa motoputa (doskorašnjeg autoputa kroz Beograd) gde ne postoji nijedan znak da se tu može bezbedno preći.
Kada se napokon „dočepaju“ prostora ispod nadvožnjaka predviđenog za stajalište međugradskih autobusa, prinuđeni su da borave u veoma nehigijenskim uslovima: nema nijedne česme za vodu, toaleta, smeće je na sve strane, a iz ispusta betonskih kanalizacionih cevi, koji su ispod nadvožnjaka na oko pola metra iznad zemlje, širi se smrad, posebno pri većim temperaturama.
Oni koji imaju „sreću“ da sednu na neku od dve – tri klupe, često poskakuju kako bi videli da li je to baš njihov autobus pristigao, kada se jedan za drugim parkiraju na ovom stajalištu.
Karte se kupuju u autobusu, pa kod prevoznika koji nemaju konduktere, već to rade vozači, stajanje se oduži, posebno u saobraćajnim špicevima, između 15 i 17 časova, što stvara dodatnu napetost kod vozača koji su završili posao, a ne mogu da krenu ni napred ni nazad jer su u „sendviču“.
„Privilegiju“ da kartu kupe pre dolaska autobusa imaju samo putnici „Laste“, koja ima mali montažni objekat za te namene.
Tako je do sada. A šta će biti kada se u drugoj polovini septembra ili početkom oktobra ove godine pusti u rad BAS na Novom Beogradu, to ne znaju ni oni koji bi trebalo da znaju?!
Prvo je, na inicijativu Ministarstva finansija u Vladi RS da se rastereti saobraćaj na „Gazeli“, najavljeno da će od polovine narednog meseca biti onemogućen ulazak u glavni grad autobusima sa juga Srbije preko moto-puta (doskorašnjeg auto-puta kroz Beograd) i prelaska na novobeogradsku stranu preko ovog mosta, kao i korišćenje stajališta „Autokomanda“.
Za dolazak na novu autobusku stanicu, po ovoj inicijativi, koristila bi se nova „Obilaznica“ oko Beograda, ali je nakon protesta autoprevoznika, njihovih udruženja i putnika (posebno onih koji svakodnevno dolaze na posao, kao i velikog broja građana iz unutrašnjosti koji se upućuju na specijalističke preglede i koriste druge zdravstvene usluge u kliničkim centrima glavnog grada) Bojan Bovan, v.d. sekretara u Sekretarijatu za saobraćaj Grada Beograda „preko noći“ dosetio da javnost podseti da je još pre nekoliko meseci Aleksandar Šapić, gradonačelnik Beograda, najavio otvaranje autobuske stanice „Jug“, koja će se upravo nalaziti u blizini Autokomande, da radovi na njoj traju duže vreme, da će biti otvorena kada i BAS-ova na Novom Beogradu i da će putnike sa te stanice koji doputuju sa juga prevoziti put Slavije posebni autobusi.
Naglasio je da „ukidanje međugradskog saobraćaja preko Gazele nije ničiji hir nego rezultat ozbiljne stručne ekspertize koju su uradili stručnjaci za saobraćaj još pre nekoliko godina, samo što do sada nisu postojali uslovi da se ona i realizuje“ (obilaznica oko Beograda i centralna autobuska stanica na Novom Beogradu), što je dodatno uznemirilo prevoznike i putnike, koji se pitaju kojom će se trasom prevoziti putnici koji ne završe svoje putovanje na novoj stanici „Jug“, već nastave do nove BAS-ove stanice na Novom Beogradu?
Autor je diplomirani politikolog-novinar
Stavovi autora u rubrici Dijalog ne odražavaju nužno uređivačku politiku Danasa.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.