„Jako sam ponosan na momke, pokazali su jak karakter, sve ono što smo se dogovorili su ispunili do kraja. Želeli smo pobedu, učinili smo sve da dođemo do nje, stvorili dosta prilika, ali nekada je potrebno imati malo sreće… Kretanje igrača je bilo odlično, puno trčanja i borbenosti, način igre oslikava htenje i volju da se dođe do pobede… Nemam šta da zamerim igračima… oni su dali sve od sebe.“
Da li bi ovako nešto mogao da izgovori direktor RTS-a, televizije koja je napravila i prikazala igranu seriju „Sablja“, slično ovome što je rekao selektor naše fudbalske reprezentacije posle nerešenog rezultata utakmice sa Danskom – da su autori dali sve od sebe u datim okolnostima?
Bilo bi to nezamislivo i protiv dobrog običaja da se umetnost, kojoj dramski program pripada, svojom ocenom brani od kritika, iako se vrednost umetnosti, a ni njen uspeh, ne mere rezultatom kao u sportu i politici.
Kako smo uspeli da izokrenemo stvari, pa da dobre namere bez obzira na ishode i promašaje pripisujemo fudbalerima i političarima, a da istovremeno od dramskog igranog televizijskog programa i autora serije „Sablja“ očekujemo rezultate koje nije uspela da postigne ni komisija na čelu sa tadašnjim potpredsednikom Vlade Žarkom Koraćem, ni vlast, ni opozicija, ni mnogobrojni političari s dobrim namerama bliski premijeru, ni policija, ni pravosuđe? Zar nije dovoljno što su autori otvorili bolno i zataškano pitanje ubistva premijera Zorana Đinđića koje se novim problemima i dalje zatrpava već dvadeset godina?
Kako smo došli do ovako nakaznog obrta u društvu i kulturi?
Čim je počelo, emitovanje igrane televizijske serije „Sablja“ izazvalo je različite kritike i komentare koji nas vraćaju na staro višedecenijsko pitanje našeg društva i kulture: Zašto naš igrani televizijski program, dramski i serijski, ne dobija onu pažnju koju imaju film i pozorište, i ne biva svrstavan i vrednovan tamo gde pripada po svojoj strukturi i formi – u okviru dramskog stvaralaštva, već više od pedeset godina biva izložen političkim procenama i sumnjičenjima za izvrtanje istorijskog narativa ili slike stvarnosti, upoređivan samo sa televizijskim informativnim sadržajima, guran u danas već bespoštednu borbu za medijski informativni prostor i različite interpretacije vesti, decenijama prozivan i pozivan na obavezu da odslikava „našu društvenu stvarnost“ i pruži mu podršku – kao u socijalizmu, tako i danas da odgovori na nagomilane nerešene zagonetke naše istorije, politike i kulture – u ovoj tranziciji ka kapitalizmu – kada igrana struktura nema ni moći ni oružja za to – već se bavi, kao i pozorište i film, samo otvaranjem pitanja?
Dok uživamo u razrokim interpretacijama vesti silnih medija kojima smo zatrpani, navijački prateći utrkivanje u fikciji do zbunjivanja i zamagljivanja, mi istovremeno od dramskog umetničkog sadržaja zahtevamo istinitost, objektivnost, jasnu sliku političkog konteksta, savršenu tačnost podataka i istraživači postupak s dokaznim materijalom. Izgleda da smo zaboravili da baš zbog tih naših decenijski praktikovanih očekivanja mnogi dramski programi nisu bili snimljeni ili su, već snimljeni, bili skinuti sa emitovanja čak i u vreme tzv. „zlatnog doba“ televizije kojim se hvalimo.
Zaboravili smo da je za dramu najvažniji princip verovatnosti, uverljivosti radnje kao i doslednost u prikazivanju motiva njenih junaka, a ne stepen istinitosti u rekonstrukciji.
Zašto tražimo od dramskih pisaca i reditelja da ganjaju istinitost, dok se istovremeno divimo političarima na obećanjima i harizmi kojom zamagljuju probleme, istoričarima i novinarima na političkom navijanju, a fudbalerima na dobrim namerama?
Ipak, treba očekivati da kod nas uskoro stasa prava televizijska umetnička kritika obrazovana na drami, ona koja će pratiti i podržati već stasale mlade autore, ona koja dobro poznaje i zakonitosti klasične dramaturgije i režije, kao i „nove tendencije“, baš onako kako stasava kritika za film i pozorište, kritika koja ume da vrednuje delo koje stručno pogleda do kraja – bez nametanja svojih predrasuda i bez usputnog navijačkog dobacivanja.
Zar ne želimo uređeno društvo i kulturu gde se zna šta treba da pruži informativni, a šta umetnički sadržaj, šta istoričari, šta pravosuđe, šta fudbaleri, a šta političari?
Autorka je dramaturškinja
Stavovi autora u rubrici Dijalog ne odražavaju nužno uređivačku politiku Danasa.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.