Uloga specijalizovane agencije SIEPA bila je da radi i na promociji izvoza. Reč „specijalizovana“ trebalo je da nas vodi na to da u njoj rade vrhunski obrazovani ljudi, ali i za tu vrstu poslovnih aktivnosti. Posle višegodišnjeg praćenja tih aktivnosti, ne može se zaključiti da je bila uspešna na ovim poslovima bar.

Konkurse koje je raspisivala za rešavanje grafičkog dizajna ambalaže za pojedine proizvode, participacija u troškovima izrade informativno-propagandnog materijala do stimulisanja otvaranja predstavništava po svetu od strane pojedinih srpskih firmi, najblaže rečeno, izazivala je čuđenje u profesionalnim krugovima.

Najveće kritike predstavlja način organizovanja nastupa naše privrede na sajmovima u inostranstvu. Pažljivo biranim rečima, teško je razumeti da li su, a ako su postojali, koji su to bili kriterijumi izbora nastupa, do biranja naših predstavnika koji će, o našem trošku, tamo negde biti izlagači. Pravilo „tri slova K: kvalitet, kvantitet, kontinuitet“ da bi se uopšte bio učesnik u međunarodnoj razmeni, kao da je u glavama radnika SIEPA bila preskočena lekcija. U Jugoslaviji je 30 godina postojala specijalizovana agencija Jugoslavijapublik. Imao sam čast da tu budem direktor marketinga. Bile su to vrlo ozbiljne studije odabira sajamske manifestacije gde su nastupu prethodila društvena i ekonomska istraživanja, gde su izučavani odnosi ponude i potražnje na tim segmentima tržišta, kulturne i druge navike, do političkih relacija. Projektovanje štandova izvodila su najveća jugoslovenska imena, arhitekti birani po konkursima. Slikari, grafičari i fotografi birani su po vrlo strogim kriterijumima.

Nekada je postojao i lep i koristan običaj da novi ljudi na određenim poslovima organizuju svoje predstavljanje starijima, ljudima od autoriteta. Tada bi se razmenile misli o viđenju poslova i njihovog obavljanja. Saveti starijih i iskusnijih bili su više nego dragoceni.

Kada su agenciju SIEPA formirali ljudi nepoznate prošlosti i referenci, očekivalo se da će, pre planiranja bilo kojih aktivnosti, posetiti SEMA – Udruženje za marketing Srbije (osnovano 1968. godine), UEPS – Udruženje za tržišne komunikacije Srbije (1960), IAA – Ogranak za Srbiju (1992), GMA – Grupaciju agencija za tržišne komunikacije u okviru PKS (2002), DSOJ – Društvo Srbije za odnose s javnošću (2001) i još neke gde se, i te kako, mogla sprovesti razmena misli i ideja, do utvrđivanja optimalnog programa rada. Samo da su hteli. Puni sebe, demonstrirali su osionost, previđajući da nisu baš toliko kvalifikovani i za ovu vrstu poslovnih aktivnosti. Jasno je da bez uloge „zaštitnika“ ne bi mogli tako da se ponašaju. Zato prljav veš koji je sve veći kako dani prolaze, ne bi trebalo da bude iznenađenje. Bilo je puno signala koji su to najavljivali pod uslovom da je to neko želeo da vidi. Napokon, tim i sličnim poslovima, po svetu bavi se komorski mehanizam. I naša komora je razvijala te aktivnosti, dok se neko nije setio da njoj tu aktivnost oduzme u ime SIEPA.

Autor je glavni i odgovorni urednik časopisa sveta marketinga TABOO

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari