Vlada Srbije je svojom uredbom iz oktobra prošle godine proglasila 2017. i 2018. za godine borbe protiv sive ekonomije, a Ministarstvo finansija i ministarstvo državne uprave i lokalne samouprave su odlučili da se nagradnom igrom izbori sa problemom razmene robe, novca i usluga van legalnih tokova.
Ozbiljan problem koji godišnje pravi milionsku štetu budžetu Republike Srbije Vlada je odlučila da svede na pitanje podizanja svesnosti i PR-a, estradizuje ga, napravi od njega igricu i na kraju, ne osvrćući se na posledice i uzroke, proglasi pobedu koja se neće meriti statističkim podacima, već brojem poslatih računa ili koverti. Siva ekonomija je tu samo tematski okvir ove farse. Sutra bi to moglo biti školstvo ili zdravstvo. Priznajte, nije toliko nezamislivo da se napravi lutrija za prijem na specijalističke preglede.
Iako istraživanja NALED-a koje organizator citira pokazuju da 89% građana ionako već podržava suzbijanje sive ekonomije, prvi i za sada jedini metod u borbi protiv nje je nagradna igra, tj. marketinški alat koji može da služi pre svega povećanju simpatija građana prema fiskalnim računima. Ipak, pokazalo se da ima i drugih rezultata.
Svesni velikog nepoverenja, organizatori nagradne igre su rešili da preduprede problem eventualnog nameštanja time što će sve koverte biti identične i što će ih štampati Pošte Srbije. Koverte se besplatno dele građanima, a plaćamo ih svi, i to protivzakonito, ili barem mi nismo uspeli da pronađemo tender za ovu javnu nabavku.
Specijalan dizajn koverte (delo „FCB Afirma doo“ iz Beograda, kao i cela kampanja, čije je kreiranje tenderski pribavljeno i plaćeno tri miliona dinara), uz veliku potražnju, doveo je do prvog paradoksa – nestašica na šalterima pošti je direktno proizvela novi slučaj sive ekonomije – preprodaju „besplatnih“ koverti za učešće u nagradnoj igri.
Ovo je eskaliralo dotle da su inspektori, sigurno potrebniji na drugim mestima, poslati u vanredne kontrole u okoline pošti da bi sprečili preprodavce. Trgovina se tako preselila na pijace i buvljake, a država je primorana da beskonačno doštampava koverte, za sada već više od tri miliona.
Pored „sivih“ koverti, pojavili su se i „sivi“ fiskalni računi, pre svega na internet sajtovima za trgovinu, gde se „kompleti“ od 50 ili 100 računa nude najvećem ponuđaču.
I nagrade su duboko u sivoj zoni, glavne premije, stanovi, dele se na one u neuslovnim zgradama (čak četiri) i onaj jedan u nepostojećem Beogradu na vodi. Time se nehotično daje još jedan argument da prodaja stanova u ovom kriminogenom projektu ne ide dobro, jer je država primorana da ga dodatno subvencioniše kupovinom stanova, da podsetimo, od naših para.
Tako ova igra, umesto da vodi povećanju poverenja građana u sistem, zapravo još jednom pokazuje njegove manjkavosti, kao i činjenicu da je siva ekonomija tu s razlogom i da on nije u neinformisanosti građana, već u nedostatku mogućnosti da rade na belo. Umesto pokušaja da se te mogućnosti stvaraju, organizatori nagradne igre su i nešto tako očigledno legalno, kao fiskalni račun, uspeli da oboje u sivo.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.