Pre tri dana Emanuel Makron položio je zakletvu i otpočeo drugi mandat predsednika Francuske. U samo mesec dana francuski državljani obavili su dva izborna kruga i krenuli dalje.
Francuskim putem, brzih formiranja institucija, krenula je i Slovenija. Slovenci su krajem aprila izašli na izbore, a zvanični rezultati saopšteni su sutradan, nakon izbora. Novi slovenački premijer Robert Golob već je najavio da će vlada biti formirana do 3. juna.
Za to vreme Srbija je i dalje na čekanju. Čeka se praktično sve, od rezultata izbora, konstituisanja parlamenta, predsednikove zakletve, do formiranja nove vlade. Praksa je pokazala da je to kod nas put dug i do pola godine. Parlamentarni i predsednički izbori u Srbiji održani su pre tačno 38 dana, odnosno 3. aprila. Iako je još u danu glasanja bilo poznato da je Aleksandar Vučić pobedio u prvom krugu glasanja i to ubedljivo, tek pre jedan dan Republička izborna komisija zvanično je saopštila da je Vučić novi-stari predsednik Srbije. Obzirom, da mu stari mandat ističe 31. maja, zakletvu za novi mandat će, kako je sam najavio, položiti tek početkom juna. Da bi novi stari predsednik položio zakletvu pred parlamentom Srbije, potrebno je da se pre toga isti konstituiše i poslanici polože zakletvu. A da bi se to desilo, moralo bi da se završi ogroman broj predradnji – da RIK dodeli poslaničke mandate, da se konstituiše parlament i poslanici polože zakletvu i izabere novo skupštinsko rukovodstvo. A da bi bio izabran novi predsednik parlamenta Srpska napredna stranka i predsednik Vučić morali bi nakon konsultacija da se dogovore ko će biti koalicioni partneri i ko će činiti novu izvršnu vlast.
Novi međunarodni odnosi, ukrajinska kriza, uslovljavanja Srbije da uvede sankcije Rusiji, problemi su koje Vučić mora da reši pre formiranja izvršne vlasti. Da bi napravio otklon od Rusije, mora da se odrekne Ivice Dačića i Aleksandra Vulina. Ukoliko se njih odrekne suočiće se sa tankom većinom u paramentu Srbije. Zato je Vučiću potrebno vreme da sve dobro izvaga pre konačne odluke.
No, nije samo to razlog zbog koga se u Srbiji već poprilično čeka na formiranje institucija. Drugi razlog je zaista proceduralne prirode, a on je prouzrokovan izmenama Zakona o izboru narodnih poslanika, koji je dodatno rastegao rokove. Sve u svemu za srpske prilike biće dobro ako u junu dobijemo parlament i predsednika, a i vlada će onda možda stići na jesen. Uostalom, to je i manje važno, jer odluke donosi jedan čovek.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.