Filozofija obrazovanja treba da postane filozofija života svakog mladog čoveka u 21. veku. Naime, 21. vek, kao vek brzog tehničko-tehnološkog razvoja, sa sobom nosi nove izazove i pitanje kako ih savladati.
Između ostalog, nosi svest mladih ljudi da je obrazovanje stub građenja uspešne profesionalne karijere. Pošto u tom kontekstu moramo govoriti o važnosti razvijenih kompetencija koje sublimiraju znanja, veštine, sposobnosti i stavove, onda je neophodno da mladima obezbedimo i uslove da te kompetencije steknu.
Dualno obrazovanje, kao model realizacije procesa učenja na dva mesta, svakako je neophodan uslov za dostizanje kvaliteta kako u pogledu sticanja znanja, tako i veština. Donošenjem zakonske regulative na nivou srednjeg i visokog obrazovanja (Zakon o dualnom obrazovanju i Zakon o dualnom modelu studija u visokom obrazovanju), ali i postignutim rezultatima, Srbija je u regionu postala lider u procesu unapređenja kvaliteta obrazovanja.
U prilog tome svedoče i sledeći podaci: sistemom dualnog obrazovanja obuhvaćeno je oko 7.000 učenika. Broj dualnih obrazovni profila, koji se realizuju u 104 srednje stručne škole, narastao je na 37, dok je broj kompanija koje učestvuju u sprovođenju učenja kroz rad dostigao cifru od 880. U školskoj 2019/2020, u prvi razred srednje škole, upisano je ukupno 2.533 učenika.
Naglašavam da je dualno obrazovanje samo dopuna sadašnjem modelu stručnog obrazovanja i razlikuje se od modela u ostalim evropskim zemljama. Naime, nacionalni model dualnog obrazovanja štiti opšte obrazovanje, a fond sati stručnih predmeta deli se na učenje u obrazovnoj instituciji i realnom radnom okruženju.
Perspektiva takvog koncepta ogleda se u pružanju šanse mladima da pored teorijskih znanja steknu i veštinu upravljanja znanjima što im otvara vrata uspešne karijere uz značajno viši nivo samopouzdanja. Prošlo je vreme kada su mladi mogli da na tržište rada izlaze sa diplomama koje nisu u funkciji savremenih znanja jer nisu imali mogućnosti da razviju i veštine.
Oni su bili jeftina radna snaga u rukama onih koji su, zahvaljujući upravo tim znanjima, postali vlasnici uglednih, kako domaćih, tako i stranih, kompanija. Sada, kada mladi aktivno učestvuju i u procesu učenja kroz rad u kompanijama, uz prisustvo licenciranih instruktora i uz poštovanje savremenog plana i programa nastave i učenja, oni postaju lideri i mogu da diktiraju uslove pod kojima žele da rade, čineći jednu kompaniju ne samo održivom, već i inovativnom.
Da bi neka reforma bila uspešna neophodno je da sve zainteresovane strane vide u tome neki benefit. Naš model dualnog obrazovanja svakako ispunjava sve uslove: mladi stiču najviši nivo znanja i veština u skladu sa potrebama savremenog tržišta, a kompanije dobijaju za svoje zaposlene kreativne, obrazovane ljude koji njihove sisteme poslovanja čine konkurentnim.
Činjenica je, takođe, da država može sredstva planirana za ulaganje u opremu učionica-radionica da preusmeri na realizaciju i modernizaciju programa. Dualnim obrazovanjem vratili smo ono što već godinama unazad ne postoji, a to je RADOST obrazovanja i unapređenje kreativne radoznalosti neophodne za sticanjem novih znanja.
Kada mladi čovek ima priliku da u realnom radnom okruženju sagleda vrednost svog teorijskog znanja i njegovu neposrednu upotrebljivost, on svakako podiže nivo motivacije za daljim učenjem i prestaje da uči samo za ocenu. Kao učesnik u dualnom modelu realizacije nastave, učenik stiče i meke veštine (analitičnost, komunikaciju, timski duh) i osnažuje sve svoje potencijale za uspešno građenje karijere stičući tako sopstveni obrazovni identitet.
Ministarstvo prosvete, nauke i tehnološkog razvoja je uz podršku švajcarske vlade izradilo Master plan koji je zasnovan na relevantnim istraživanjima svih aktera i omogućava kvalitetno praćenje razvoja dualnog procesa. Mi, predstavnici Ministarstva prosvete i Privredne komore Srbije, kao tim, učili smo od razvijenih ekonomija Švajcarske, Austrije i Nemačke, ali smo od njih preuzeli samo dragocena iskustva koja su mogla da se usklade sa našim stavovima i statusom naše privrede koja počiva na mikro, malim i srednjim preduzećima.
Ipak, svesni smo činjenice da je neophodno neprekidno usavršavanje našeg modela dualnog obrazovanja koji, između ostalog, omogućava da poštujemo odluku mladih pri izboru budućeg zanimanja. Treba naglasiti da je jednako časno biti bravar-zavarivač, avio-mehaničar, električar, baš kao i diplomirani pravnik, lekar… Kroz dualno obrazovanje kreirali smo im najsavremenije planove i programe, bezbednost učenika je na najvišem nivou i usklađena sa Uredbom o opasnim zanimanjima za decu.
Tu su i digitalizovani procesi i znanja u industriji 4.0, zatim licencirani instruktori, motivisani nastavnici, ali i motivaciona stipendija kao nagrada za uspešno učenje i u kompaniji. Srbija je oduvek bila zemlja otvorena za saradnju i poštovanje drugih naroda i kultura, ali ne i za odlazak mladih. Zato Strategija Vlade RS stavlja akcenat na dolazak najuspešnijih kompanija, čime smo povećali šanse mladima iz dualnog obrazovanja da dokažu da mogu da grade karijeru u svojoj zemlji.
Jedan od dokaza da smo ispunili zahteve u pogledu kvaliteta dualnog obrazovanja je potpisivanje Memoranduma o saradnji sa nemačkom liderskom avio kompanijom MTU. Lepota i radost obrazovanja koje se odvija na dva mesta dokaz su da su znanja i veštine najveća vrednost i ogledalo su budućnosti Srbije. I zato se može konstatovati da je nacionalni model dualnog obrazovanja put u budućnost Srbije!
Autorka je pomoćnica ministra prosvete za dualno i preduzetničko obrazovanje i vaspitanje
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.