Povodom reagovanja zaštitnika građana Zorana Pašalića objavljenog u vašem listu 10. oktobra 2018. u tekstu pod naslovom „Nezavisnost sudstva i suđenje oko međe“ u kojem se Zaštitnik osvrće, između ostalih i na moju izjavu, smatram da je potrebno učiniti određena pojašnjenja.
Kako se YUCOM od petooktobarskih promena zalagao za uspostavljanje institucije Zaštitnika građana, tj. ombudsmana, objavljivao publikacije koje su ovu instituciju najavljivale, otvarao raspravu o neophodnosti da se u Srbiji formiraju nezavisne institucije i kasnije osnaži njihov rad, uveravam vas da sa daljim osnaživanjem i jačanjem institucije Zaštitnika građana ne nameravamo da stanemo.
U tom smislu, možete i čitati moju izjavu za vaš list, uz ironiju koju u javnom prostoru i medijima zaista retko upotrebljavam, a na koju sam u ovom slučaju bio primoran. Naime, u izjavi koja je bila povod za moje reagovanje zaštitnik Pašalić, kao razlog za proširenje nadležnosti, navodi veliki broj građana koji se obraćaju ovoj instituciji ukazujući na probleme u pravosuđu. Naglašavam ponovo, oni se zaštitniku obraćaju greškom, kao nenadležnoj instituciji.
Ustav jasno govori o nadležnostima institucije Zaštitnika građana – „da štiti prava građana i kontroliše rad organa državne uprave, organa nadležnog za pravnu zaštitu imovinskih prava i interesa Republike Srbije, kao i drugih organa i organizacija, preduzeća i ustanova kojima su poverena javna ovlašćenja“.
Eksplicitno, u Ustavu se navodi i da Zaštitnik „ne kontroliše rad Narodne skupštine, predsednika Republike, Vlade, Ustavnog suda, sudova i javnih tužilaštava“, pa ostaje nepoznanica kako se od svih ovih institucija, u kojima građani sigurno mogu videti koren svojih problema, Zaštitnik građana odlučio baš za kontrolu rada pravosuđa, tj. sudova.
U odgovoru Zaštitniku građana, koji je objavljen u vašem listu, sudija Miodrag Majić je na adekvatan način pojasnio razloge zbog kojih se ne treba upuštati u avanturu stvaranja još jedne adrese na koju se građani mogu obratiti ukoliko im pravosuđe ne omogući pristup pravdi, fer i pravično suđenje, i pre svega efikasno ostvarivanje svojih prava pred sudovima.
Ukazivanje na postojeće mehanizme, kao i na nedavno usvojen Zakon o zaštiti prava na suđenje u razumnom roku dobar je put da se pojasni da se o kontroli pravosuđa država na adekvatan način počinje starati, da je stvoren institucionalni temelj. Stoga bi naglasak trebalo staviti na primenu zakona i osnaživanje postojećih institucija, pre svega Visokog saveta sudstva i Državnog veća tužilaca, kao i na adekvatnu primenu Zakona o zaštiti prava na suđenje u razumnom roku koji YUCOM uveliko koristi za sve građane koji se obrate pritužbama na dužinu trajanja postupka.
Kako bismo dali celovitiju sliku kome sve građani mogu govoriti o postojećim problemima koje imaju u pravosuđu, pored već pomenutog Visokog saveta sudstva i Državnog veća tužilaca, tu je i nova institucija Poverenika za samostalnost unutar ovog veća, potom predsednici sudova, Vrhovni kasacioni sud, Ministarstvo pravde, pa i Ustavni sud. Svaka od ovih adresa tek mora započeti agresivnije pojašnjavanje šta su njihove mogućnosti, nadležnosti, kada im se građani mogu obraćati i šta mogu očekivati? Kada budemo znali šta po zakonu možemo da dobijemo od svake od pobrojanih institucija, tada se može videti povećanje poverenja građana u pravosuđe, što nam je, siguran sam, zajednički cilj, pomenut i u sada već čuvenom Poglavlju 23.
Takođe, nejasno je i koja bi ovlašćenja eventualno imao Zaštitnik građana, a koja bi doprinela efikasnijem pravosuđu i ujedno zadovoljila ustavnu podelu vlasti na zakonodavnu, izvršnu i sudsku. Kada govorimo o nezavisnosti pravosuđa, moramo imati u vidu da bi ona bila ozbiljno narušena ukoliko bi Zaštitnik građana bio ovlašćen da daje naloge sudijama kako da postupaju u konkretnom postupku radi njegovog ubrzanja, budući da on ne predstavlja instituciju sudske vlasti.
Na kraju, veoma je važno govoriti o efikasnosti rada svake institucija, pa i institucije Zaštitnika građana, što se može učiniti analizom nastupa u medijima, vidljivosti institucije, temama koje otvara u javnosti, a najviše analizom godišnjeg izveštaja o radu. Tu pre svega govorim o analizi oblasti i reakcijama institucije Zaštitnika građana, gde je najviše preporuka izdato državnim i drugim organima, koliko je vremena potrebno instituciji da izradi preporuku, opterećenje službe zaštitnika i naročito gde su problemi u sprovođenju preporuka, ukoliko ih ima.
Posebnu pažnju, ponavljam, očigledno je neophodno posvetiti i nadležnostima institucije zaštitnika, kako bi građani znali u kojim slučajevima Zaštitniku građana Ustav ne dozvoljava da reaguje. Zahvaljujem kako Danasu, koji je ovu temu pokrenuo, tako i Zaštitniku građana koji je svojim odgovorom doveo do nečega za šta se zalažemo, za otvoreni dijalog i iznošenje argumenata, kako bismo sve institucije koje po danu sazidamo, uspeli da sačuvamo i tokom noći.
Autor je direktor Komiteta pravnika za ljudska prava (YUCOM)
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.