Korišćenje bicikla kao prevoznog sredstva moglo bi da nadomesti deo problema koji građani imaju sa javnim prevozom, za vreme i nakon ukidanja vanrednog stanja.
Pandemija korona virusa drastično je izmenila živote i načine kretanja ljudi širom sveta. Od najefikasnijeg masovnog prevoza putnika, javni prevoz postao je najveći rizik od širenja zaraze.
Sve dok traje opasnost, građani će osećati veliki problem zbog redukovanog javnog saobraćaja čija je upotreba širom sveta pala i do 90%, dok se broj automobila na ulicama prepolovio. Iako su restrikcije kretanja i kontakata najavljene kao privremene mere, očekuje se da će one trajati čak do septembra.
Udruženje građana „Ulice za bicikliste“ i Inicijativa „Ne davimo Beograd“ predlažu gradu da se privremenim usklađivanjem saobraćajne infrastrukture, odnosno opredeljivanjem žutih traka za bicikle, građanima ponudi značajna alternativa u trenucima krize. U meri u kojoj se pokažu efikasne, žute trake bi mogle ostati namenjenje biciklistima i nakon završetka pandemije.
Beograd ne bi bio jedini grad koji je pošao ovim putem, naime neki od gradova koji su prenamenili saobraćajne trake tako da favorizuju biciklistički saobraćaj u vreme COVID 19 krize su Budimpešta, Berlin, Bogota, Meksiko Siti i Njujork, kako bi omogućili i ohrabrili kretanje ljudima koji su ne mogu da koriste javni prevoz (metro, prigradsku železnicu, autobuse ili tramvaje).
Predlažemo da i naš grad krene ovim putem i primeni ovo veoma jeftino rešenje. Inače, Beograd je jedan od gradova sa izrazito velikim udelom putovanja u javnom prevozu i koristi ga skoro 50% građana. S obzirom je ovako visoka upotreba javnog prevoza pre odraz finansijskih mogućnosti građana nego svesti o održivosti saobraćaja, jer ne mogu svi da priušte auto, u vremenu pandemije se bicikl nameće kao odlična alternativa, jer obezbeđuje i izolaciju i istovremeno je zdrav vid transporta. Većina korisnika javnog prevoza već poseduje bicikl, a on je svakako pristupačnije rešenje od automobila.
Pohvaljujemo inicijativu gradskog urbaniste Marka Stojčića, koji je pozvao građane da koriste bicikl kao sredstvo prevoza, i ukazujemo da je sada pravo vreme da se učini sledeći korak i da se biciklistima i fizički olakša i ohrabri kretanje na beogradskim ulicama dok traje pandemija, a i da se kroz pilot projekat isproba koliko su Beograđani spremni da koriste ovaj vid prevoza i kako bi se uslovi mogli dodatno poboljšati da bi se rešili velikih gužvi koje nas u redovnom stanju muče, bez obzira da li ste zaglavljeni u zastoju u kolima ili autobusu.
Podsećamo da vožnju bicikla u vreme pandemije Covid19 virusa preporučuje i SZO, jer je zdrava i poželjna aktivnost, ukoliko se korisnici pridržavaju mera opreza.
Predlog ulica u kojima bi se formirale žute trake za bicikliste
Bulevar despota Stefana, Kralja Milana, Sarajevskoj, na Brankovom mostu, Svetogorskoj, Bulevaru vojvode Mišića i Požeškoj, tako što će u ovim trakama iscrtati simbol bicikla.
Takođe, predlažemo i da se u ulicama Kraljice Natalije, Gavrila Principa, Svetogorskoj, Takovskoj, Kneza Miloša, Višnjičkoj, Bulevaru kralja Aleksandra, Makenzijevoj, Dimitrija Tucovića, Glavnoj u Zemunu i Makedonskoj iscrtaju privremene biciklističke trake u krajnjim desnim saobraćajnim trakama, a da se u ulicama Kraljice Marije, 27. marta i Džordža Vašingtona i Cara Dušana žuta traka obeleži za javni prevoz i bicikliste u krajnjim desnim saobraćajnim trakama.
UG Ulice za bicikliste / Inicijativa Ne davimo Beograd
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.