U čestim obraćanjima predsednika Republike, a u najavama novih investicionih odnosno infrastrukturnih projekata, nikada nije bio spomenut nastavak izgradnje pruge Valjevo – Loznica. Niko ni iz vrha vlasti, odnosno nadležnih ministarstava nije o ovom projektu govorio i ako je pre tridestak godina to bio predizborni adut SPS-a (uloženo preko 150 miliona dolara).
Čudo da ni članovi SPS-a Valjeva o ovom projektu ne govore, verovatno da ne bi došli u sukob sa SNS-om.
Na trasi pruge izgrađeni su kapitalni objekti: most – vijadukt, preko reka Gradac i Kolubara, tuneli Popare, Jovanja i tunel Trifković u Valjevskoj Kamenici koji se nalazi na razmeđi slivova Kolubare i Jadra. Od tunela „Trifković“ trasa pruge je projektovana duž reke Jadar, zato što se pruge u velikoj većini projektuju duž reka.
Pre desetak godina je od Ruske Federacije, uzet kredit od 800 miliona dolara za obnovu i rekonstrukciju pruga u Srbiji, a u sklopu tog kredita i za nastavak izgradnje pruge Valjevo – Loznica.
Pruga bi donela prosperitet građanima: Podgorine, Azbukovice, Rađevine i Podrinja, jer bi povezala centralnu i zapadnu Srbiju sa Republikom Srpskom, odnosno FBiH. Ovom prugom bi se Beograd i druga mesta povezali sa Dobojem (Sarajevo, Banjaluka), bez carine i drugih peripetija, pošto bi se izbegli granični prelazi sa Hrvatskom.
Problem je u tome što buduća pruga prolazi kroz područje predviđeno za „Rio Tinto“, odnosno eksploataciju litijuma, a to vrhu vlasti pa i EU i SAD remeti planove vezane za otvaranje ovog rudnika, odnosno eksploataciju „jadarita“.
Na nama građanima je odluka: pruga ili litijum?
Bora Grujičić, Lajkovac
Stavovi autora u rubrici Dijalog ne odražavaju nužno uređivačku politiku Danasa.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.