Objekti koji narušavaju humani ambijent priobalja: Pogled na projekat "Marine Dorćol" iz komšijskog ugla 1Budući izgled Marine Dorcol Foto: Sebre

Podstaknuti tekstom objavljenim u vašem listu, dana 02.06.2024. godine, pod naslovom „Marina Dorćol u sedam faza, početak gradnje ove godine“, kao komšije iz neposrednog okruženja, koje smatraju da za najavljeni početak gradnje apsolutno nisu ispunjeni neophodni uslovi, želimo da damo svoje viđenje projekta.

Sigurni smo da su činjenice koje iznosimo bitne za potpunije sagledavanje predmetne teme, te kako se one u vašem tekstu ne spominju, molimo vas da ovaj naš tekst objavite.

Sve informacije kojima raspolažemo proistekle su iz „Studije o proceni uticaja na životnu sredinu projekta Stambeno-poslovnog građevinskog kompleksa Marina Dorćol“ (u daljem tekstu: Studija).

Idejnim rešenjem Stambeno-poslovnog kompleksa „Marina Dorćol“ predviđena je izgradnja 15 objekata: 13 kula, 1 dugačka lamela i 1 kratka lamela.

Dve najviše kule postavljene su uz samu obalu i svojom visinom od skoro 40 m znatno nadvisuju objekte u susednom naselju Dunavski kej sa jedne strane i objekat nekadašnje Termoelektrane „Snaga i Svetlost“, sa druge strane kompleksa.

Ostale kule su pozicionirane po obodu kompleksa, nešto su niže, ali i one nadvisuju susedne objekte.

Takvi objekti narušavaju izrazito humani ambijent naselja Dunavski kej i priobalja.

U sredini kompleksa postavljena je dugačka lamela u obliku latiničnog slova „S“, koja se pruža paralelno sa rekom. Njena visina iznosi preko 30 m, a dužina oko 180 m (po našoj slobodnoj proceni, jer se dužina ne navodi u Sudiji).

Objekat tolikih dimenzija i tako postavljen, kao kakav bedem razdvaja grad od reke, te po mnogo parametara vrši negativan uticaj i na stambeno okruženje u neposrednoj blizini kompleksa i na šire okruženje.

Takav objekat sprečava strujanje vazduha sa reke i prirodno provetravanje stambenih blokova u okolini kompleksa, dovodi do promene mikroklime, stanarima u komšiluku uskraćuje vredan pogled ka reci, onemogućava slobodan pristup i „silaženje grada“ na reku, te neosporno pogoršava uslove života u okruženju.

U kompleksu je predviđeno 1.181 parking mesto u garažama. Kako, zbog visokog nivoa podzemnih voda garaže ne mogu da budu ukopane na veće dubine, samo je jedan deo parking mesta mogao da bude smešten u podzemne garaže, dok je drugi deo smešten u nadzemne. Nadzemne garaže nalaze se u okviru postamenata objekata, u nivou prizemlja i prvog sprata.

U projektu se navodi da je kolski pristup kompleksu moguće ostvariti iz ulica Dunavski kej i Dubrovačka. Uvidom u projekat da se zaključiti da će se saobraćajna veza kompleksa „Marine Dorćol“ sa gradom ostvarivati kroz podvožnjak ispod Dunavske ulice, a zatim kroz Dubrovačku ulicu.

Naglašavamo da je, kao i podvožnjak, i Dubrovačka ulica uska, dvosmerna, sa svega dve saobraćajne trake.

Objekti koji narušavaju humani ambijent priobalja: Pogled na projekat "Marine Dorćol" iz komšijskog ugla 2
Foto: Vikipedija/Dekriarh

Kroz nju ka gradu prolazi autobus na veoma frekventnoj liniji 26, koji, nedaleko od izlaza iz podvožnjaka, u samoj kolovoznoj traci ima stajalište bez proširenja. Usmeravanje preko hiljadu novih vozila tim pravcem stvorilo bi velike gužve, povećalo zagađenje vazduha i buku, te u ekološkom smislu veoma loše uticalo na životnu sredinu.

Dodatni problem predstavlja i činjenica da će, i pored planiranog znatnog povećanja broja stanovnika, autobuska linija 26 ostati jedina linija javnog linijskog prevoza u tom delu grada, sve dok duž Dunavske ulice ne bude izgrađena nova planirana saobraćajnica (za šta se nigde ne navodi rok).

Ceo kompleks se sastoji iz nekoliko celina. U tim celinama postavljeni su veoma gabaritni postamenti objekata (postament jednog od objekata, na primer, okvirnih je dimenzija 130 m x 68 m, a visine je oko 8 m). Postamenti uglavnom imaju po dve nadzemne etaže – prizemlje i sprat. Sa ravnih krovova postamenata, na nivou drugog sprata, uzdižu se stambeni delovi objekata.

Postamenti u velikoj meri „zatvaraju“ kompleks, jer su neprohodni u nivou prizemlja, čime onemogućavaju slobodno kretanje pešaka. Iz tog razloga kompleks se ne bi mogao nazvati „otvorenim gradskim blokom“, kako piše u Idejnom rešenju.

Veći deo kompleksa u parteru je zauzet, to jest izgrađen, tako da je samo mali deo od 38.500 m² zelenih površina mogao da bude zastupljen na tlu i to: 4.800 m² sadnice koje su zasađene direktno u zemlju i 2.800 m² zelenila u parteru koje nije direktno na tlu.

Znatno veći deo zelenih površina, skoro 31.000 m², nalazi se u nivou drugog sprata na visini od 8 m, na ravnim krovovima postamenata i garaža, zatim u delu ravnih krovova i terasa objekata, kao i u žardinjerama.

Uvidom u studiju konstatovali smo da je kroz uslove za projektovanje bilo zadato da kompleks treba da ima minimalno 30% zelenih površina u kontaktu sa tlom, dok je predmetnim projektom predviđeno samo 10%.

Svi ovi navodi, uz više dodatnih pitanja, proisteklih iz bojazni kako će biti rešena infrastruktura, sastavni su deo naših prigovora na „Studiju o proceni uticaja na životnu sredinu projekta Stambeno-poslovnog građevinskog kompleksa Marina Dorćol“, koje smo, u okviru redovne procedure, predali Sekretarijatu za zaštitu životne sredine.

U ovom trenutku čekamo odgovor na naše prigovore, kao i održavanje trećeg dela javne rasprave na temu Studije, koje nam je na prethodnoj javnoj raspravi najavljeno u Sekretarijatu za zaštitu životne sredine.

Unapred vam se zahvaljujemo na objavljivanju ovog teksta u celini, u vašem štampanom izdanju.

Smatramo da će iznete činjenice pomoći da šira javnost stekne potpuniju sliku o pitanjima koja se tiču „Marine Dorćol“.

S poštovanjem,

Stanari Dunavskog keja i Donjeg Dorćola

Stavovi autora u rubrici Dijalog ne odražavaju nužno uređivačku politiku Danasa.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari