Film „Dara iz Jasenovca“ nema upitne namere kako piše na vašoj naslovnoj strani.
Od početka rada na ovom filmu namera je bila samo jedna: pokazati, pre svega svetu, zlo zvano Jasenovac.
Upravo iz te namere i da bi izbegli zamke koje su nam stajale na tom putu, kao stručni konsultant angažovan je Majkl Berenbaum, čovek čija je radna biografija na polju istraživanja Holokausta neupitna.
Njemu pripisati da je kao stručni konsultant i izvršni producent učestvovao u radu na filmu koji je „neskrivena nacionalistička propaganda“ je neviđena ili glupost ili podlost.
Trećeg nema.
Uostalom vaša novinarka Aleksandra Ćuk je bila na novinarskoj projekciji u Kombank dvorani pa Vam može reći da li je film „nacionalistička propaganda“ ili surova priča o stradanju našeg naroda u jasenovačkom kompleksu logora bez licitiranja sa brojevima.
Logoru koji je bio jedinstven po tome što je to bio jedini logor koji nije bio u okviru ratne Nemačke i, što je još surovije, da je jedini od svih logora u Drugom svetskom ratu imao logor za decu.
Ako neko tvrdi ili podržava tezu da je film „Dara iz Jasenovca“ nacionalistička propaganda, a intonacija vašeg članka bez izjave autora filma o tome vuče na tu stranu, čini me tužnim i ogorčenim.
Koristim priliku da se još jednom kao producent filma u ime celokupne ekipe filma na čelu sa Gagom Antonijevićem i Natašom Drakulić javno zahvalim aktuelnoj vlasti koja je omogućila da se snimi prvi film o strahotama Jasenovca i to predsedniku Srbije Aleksandru Vučiću, Vladi Republike Srbije, Ministarstvu kulture Srbije, Filmskom centru Srbije, Autonomnoj Pokrajini Vojvodini, Pokrajinskoj vladi, Gradu Somboru i Opštini Bela Crkva.
Ovo nema nikakve veze sa dnevnom politikom već je pitanje dostojanstva jasenovačkih žrtava i nas samih.
Naša obaveza je na samo da sačuvamo sećanje na te mučenike već da i svetu i našoj mladoj generaciji otkrijemo dugo skrivanu surovu priču o stradanju Srba, Jevreja i Cigana.
Na kraju, ne sporim nikome pravo da o filmu kaže (kad ga vidi) šta misli uključujući i loše.
Ali, ne prihvatam da neko pod plaštom filmske kritike piše o politici (koja me uopšte ne interesuje) i neosnovano optužuje, kao što mi je još teže da prihvatim da je Danas bez svog stava bespogovorno preneo sve stavove „kritičara“ a nije našao za shodno da čuje drugu stranu.
Autor je producent filma „Dara iz Jasenovca“
Šta pišu drugi mediji u SAD
Producentska kuća MegaCom film saopštila je juče da, sem Varajetija, koji kritikuje, drugi mediji u SAD hvale srpskog kandidata za Oskara. Prenosimo deo saopštenja:
Jedini sa negativnom kritikom istupa Džej Vajsberg (Jay Weissberg), američki filmski kritičar koji od 2003. godine piše za eminentni VARIETY, koji u dosadašnjem radu nikada nije napisao kritiku ni za jedan srpski film, dok je gotovo uvek iznosio pozitivne kritike o bosanskim i hrvatskim filmovima.
O filmu kao snažnom podsetniku na sposobnost čovečanstva za nesaglediva zlodela piše KEITH AND THE MOVIES navodeći da je „Dara iz Jasenovca“ srpska istorijska drama koja pripoveda jedinstvenu priču Holokausta. „Koncentrisana je na genocid nad Srbima u Nezavisnoj Državi Hrvatskoj tokom ’40-ih godina. Njegov glavni fokus je na Jasenovcu, lancu najzloglašnijih hrvatskh koncentracionih logora koje su neki istoričari nazvali ‘Balkanski Aušvic’. Šokantno je da je njihova neizrecivo brutalna reputacija bila takva da su čak i nacisti bili zastrašeni njihovim divljanjem.“
„Reditelj Predrag Antonijević i scenaristkinja Nataša Drakulić otkrivaju strahote Jasenovca ne dozvoljavajući da se iz perspektive devojčice utanji njegov obim delovanja. Postoje trenuci kada se priča povuče od Dare kako bi nas dublje uronila u nehumanost kampa i otkrila obim njegovog delovanja i naglasila sadističko delovanje onih koji ga vode.“
DROP THE SPOTLIGHT od mogućih 10 daje filmu najvišu ocenu. O samom kvalitetu ostvarenja navodi se da iza svega stoji fantastična produkcija.
„Ovaj film je veoma moćan u pripovedanju priče koja mora da se čuje. O strahotama koncentracionog logora edukovaće vas očima desetogodišnje devojčice. Ovim filmom otvaramo oči jer nam pruža još jedan pogled na gotovo zaboravljenu istoriju. Ovo je produkcija visoke klase koja gledaocima pruža uvid u to kako je ova priča nastala. Ovo je jedini koncentracioni logor koji nisu vodili Nemci, što daje uvid koliko je mržnje bilo od strane drugih grupa.“
BIG APPLE REVIEWS piše da je reditelj Predrag Antonijević jedinstven po načinu prikazivanja koncentracionih logora NDH. „Film se zasniva na istinitim događajima. Personalizuje se priča fokusirajući se delimično na Daru u njenom debitantskom nastupu kao desteogodišnjakinje odlučne ne samo da preživi teror koncentracionog logora već i da se ni trenutak ne odvoji od njenog malog brata Bude Ilića.“
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.