„Dara iz Jasenovca“ nije nacionalistička propaganda

Povodom negativne kritike srpskog kandidata za Oskara američkog časopisa Varajeti koju je preneo Danas

Ostavite komentar


  1. Sramota je i pomisliti tako nesto a kamoli reci. Samo Srbi ne smeju da pricaju o svojim zrtvama. Normalno bi bilo snimiti film o decjim logorima,. Svi znamo da ih je bilo vise u NDH. Mi cutimo a Hrvati od nas prave genocidni narod.

    1. Prijatelju, potpunosti u PRAVU. Bravo za komentar!!!! Želim ti dobro zdravlje. Srdačan pozdrav.

    2. Нисам погледао филм, вероватно нисте ни Ви, а ценим да је немогуће „на невиђено“ рећи да ли је филм националистичка пропаганда или не – не можете, само зато што је тема Јасеновац и геноцид у „НДХ“ да просудите да није.
      Било би добро да није – и за филм по себи, и за саму тему којом се бави – али није искључено да јесте…

      1. Slušaj, deda! U svakom komentaru ceniš ko je dobar, a ko loš. A ko si ti da ceniš? Lupni nešto i teraj dalje, ne možeš ti da ceniš ni da li je nešto džanarika ili čačanka.

      2. Da li moze bilo kakva prica o Jasenovcu moze biti“srbska nacionalisticka propaganda „

        1. Наравно да може, Лалош; зашто не би тај токсични виктимизујући наратив могао да се угради и у ту причу?

      3. Film nije nacionalisticka propaganda. Film se ne bavi ni brojkama zivo spaljenih, pretvorenih u sapun ili zaklanih. Film ne pokazuje bacanje beba u vazduh i docekivanje na bajonet. Na pocetku i na kraju filma hrvati spasavaju srbe. Pokazati sve zlocine Hrvata iz drugog svetskog rata na filmu nije ni moguce, jer ne bi bilo gledljivo. Nadam se da je ovo samo jedan u nizu filmova o ovom strasnom genocidu.

    3. Moja ujna i njen brat su bili deca logoraši. Meni je to dovoljno, ne interesuje me nikakva i ničija propaganda. Moji najbliži rodjaci i roditelji su pukim slučajem, pobegli iz Kozarskog obruča i nisu završili u logoru kao moj deda. Koji je došao na kraju rata i žena ga nije prepoznala, jer je bio živi kostur, posle dolaska iz bilnice i posle oporavka u Norveškoj gde je završio. Deda mog muža je ubijen u logoru i mnoge komšije. Mene ne interesuje ni Danas, ni Vajareti ni njihov broj, ni jedna kritika na svetu. Ja Hrvate ne mrzim, oni ne znaju šta su njihovi radili ili kriju sami od sebe. Ja znam kako su završile naše komšije na Kozari od tih ustaša. Neka misli ko šta hoće, istina se mora negovati. Hvala na snimljenom filmu i zapalite sveće za tu čeljad, žene, decu, trudnice za koje ja znam od neposrednih očevidaca.

      1. Istina. I zašto bi se neko uzbuđivao zbog sličnih kritika. Svaki film sa tako teškim temama dobije po neku takvu kritiku. A da li je plaćena od strane lobista je takođe apsolutno nebitno. Taj logor je postojao, ljudi su mučeni, ubijani i to je činjenica. Lepo da ih neko spomene.

    4. A PA NIJE TACNO! Uvek kada se pomenu neke zrtve, svi obavezno dodaju ono ALI i mi smo imali strasne zrtve. Ako malo prelistate stampu videcete da se o srpskim zrtvama stalno prica. Kada neko kaze da su stradali Jevreji u Holokaustu, odmah ide ali i Srbi, kada se pomene Srebrenica, sledi Bratunac, ako neko spomene kosovske zrtve u casu ce se pojaviti izmisljeni brojevi o tome kako su Srbi jos gore stradali. Niko nikada nije sporio da je Jasenovac bio jedan od najgnusnijih logora na svetu i da su tamo pocinjena uzasna zlodela, ali vec godinama od kada buja nacionalizam u bivsoj Jugoslaviji on sluzi za POTKUSURIVANJE izmedju srpskih i hrvatskih nacionalista. Samim tim, oni koji su tamo stradali su obescasceni i ponizeni.

      1. Jeste Profesorka, ali šta je uzrok tom relativno skorašnjem potkusurivanju? Ja istoriju obožavam, i recimo znam da se svi istoričari slažu da neposredni uzrok 2. sv.rata leži u Versajskom sporazumu i svemu što je njime nametnuto Nemačkoj zbog čega je pojava diktatora poput Hitlera prosto morala da se desi. Znači u osnovi 1. I 2.sv.rat su dve elizode istog sukoba, mnogi istoričari zastupaju tezu da je to isti rat samo u dva različita razdoblja. Ako bismo povukli paralelu sa bivšom Jugoslavijom, istorijski gledano, možemo da primenimo apsolutno identičnu logiku na uzrok i posledicu. Način na koji je završen 2.sv.rat na našim prostorima, guranjem pod tepih zločina od kojih je najveći, budimo realni, genocid izvršen nad srpskim življem u NDH (70 koncentacionih logora bilo je u NDH, od toga 20tak najsurovijih pod ustaškkm administracijom), žrtve pobijene „na terenu“ da ne spominjem, dakle haš-haš politika pobednika tj.komunista je konačno, uprkos neospornim ali rigidnim pokušajima obračuna sa drugim „domaćim izdajnicma“, završila tako što niko osim Artukovića u poznim godinama nije izveden pred sud, rodbina žrtava nije dobila nikakvo obeštećenje ni zadovoljenje, makar moralno da se o tome ne ćuti nego govori i u zemlji i u svetu, sve to uzrok je gradjanskog rata devedesetih. Da li je iko normalan mogao da očekuje da će ljudi kojima su čitave familije završile pod maljem ili kamom ili na neki još sadističkiji način biti potpuno prihvatljivo mahanje šahovnicom,ustaško U kao ukras na kapama, ista retotika koju su njihovi očevi, majke, strine, tetke slušali 41., dakle da će oni sedeti skrštenih ruku i čekati da ih ponovo kao ovce povedu na klanje? Naravno da ne. To niko normalan ne bi dozvolio. Zato su umesto žrtve postali dželati. Uzrok i posledica. Posledica u vidu spuštanja na nivo dželata, zbog koje sam lično veoma tužna, posledica koja je naša ljaga.
        Ali to ni na koji način ne treba niti sme da znači da samo mi moramo da se stidimo i da samo.mi ne smemo da damo spomen svom nevinom narodu koji je stradao tako kako je stradao. Makar i sa zakašnjenjem. Hoćemo da čistimo svoja dvorišta? Slažem se.Hajde da krenemo hronološki i da ne gubimo iz vida uzroke, posledice i neposredne povode. Istorija nije nikad bila niti će ikad biti crno bela. Ima tu puno sivih nijansi.

  2. Svi narodi imaju pravo da pišu i snimaju dokumentarne i igrane filmove o genocidu nad sopstvenim narodom. Nerazume zašto bi od toga bili izuzeti Srbi i oblaćeni od strane sopstvenih dželata Hrvata.

    1. Užasno je licitirati žrtvama…ali je još gore ciljano forsirati NDH, jednu nakaradnu i zločinački tvorevinu, te svjesno zaboravljati antifašistički i pobjednički pokret u Hrvatskoj! Stalno licitiranje sa brojem žrtava (a to je nešto stvarno odvratno!), te svjesno ignoriranje i
      zaboravljanje činjenica, dovelo nas je do buđenja primitivnog nacionalizma i novovalnog desničarenja. Korištenje tragične sudbine nevinih ljudi, u nacionalističku propagandnu svrhu, jednak je samome zločinu nad tim nevinim ljudima! Na ovaj način, ubijeni su još jedanput! Podsjeća me na ono, kada lopina „uvrijeđena i povrijeđena“ zapomaže i viče „drž’ te lopova!“. Film je isto propagandno smeće kao i hrvatski film „Četverored“, redatelja Jakova Sedlara! Četnici i ustaše pišu i snimaju „istinu“, te pri tome upiru prstom jedni u druge! Bože me sačuvaj! A o partizanima nekom drugom prilikom!

      1. @Branislav Erceg

        Sta je problem u tome da se snimi film o ustaskim zlocinima? Zasto je to nacionalisticka ili cetnicka propaganda? Cenis da treba cutati o ustaskim zlocinima? Zanimljivo da ti ne smeta svakodnevno potenciranje „velikosrpske agresije“ po hrvatskim medijima, emisije, filmovi, proslave, izjave hrvatskih politicar, besomucno ispiranje mozga i sve ono na cemu je izgradjena danasnja Hrvatska. Zlocine nad Srbima treba gurati pod tepih ali zato zlocine nad Hrvatima potencirati sto vise? Licemerno. Kada smo vec kod partizana, ocigledno da su oni mnogo manje popularni u Hrvatskoj i da se vecina Hrvata identifikuje sa ustasama, to govori i ikonografija koja je dominantna u Hrvatskoj, incidenti sa ustaskim pozdravom, uostalom ni za vreme tzv. „domovinskog rata“ vi Hrvati niste pevali patrizanske pesme i imali partizanska obelezja nego ustaske pesme i ustaska obelezja i jos ste rusili partizanske spomenike. Tako da…

      2. Ако причамо о лицитирања онда морамо кренути од нечега. Ако хрватска држава не жели да трају „лицитације“ зашто не организује међународни комисију за истраживање? Неће јер би дошли до истине а она је приближна оној коју је прва и једина државна комисија нашла а ти је преко 700 000 жртава и то закопаних. Додаш тиме спаљене и бачене у Саву и ето ти брија. Због тога резултати рада и налази комисије никада нису објављени а комисија је растурена. Казати да је саопштавање истине националистичка пропаганда је злочин. На крају ће Срби морати све документовани, донети пресуду за геноцид и закон о забрани порицања геноцида!

      3. Koliko Hrvata je bilo u antifašističkom pokretu do pada Italije? Uporedite to sa brojem Srba u Hrvatskoj koji su do tog datuma bili u partizanima pa će vam sve biti jasno.

    2. Koliko Hrvata je bilo u antifašističkom pokretu do pada Italije? Uporedite to sa brojem Srba u Hrvatskoj koji su do tog datuma bili u partizanima pa će vam sve biti jasno.

  3. Ja nisam shvatio da se Danas slaze sa misljenjem Variety-a da je film „nacionalisticka propaganda“. Danas je samo preneo kritiku filma plus dali su prostora i drugim misljenjima. Sasvim dovoljno da nas zainteresuju da pogledamo film.

    1. Ćutanje je odobravanje. Preneli su članak. Dodali tome ranije iznete neosnovane optužbe na način izbora našeg predstavnika za Oskara a nisu pozvali nekog od autora da to prokomentariše. I dalje DANAS nije pozvao Gagu Antonijevića ili Natašu Drakulić da daju svoje izjavu o tome. Reakcija gospodina Ćatovića je samoinicijativna, nije na traženje redakcije. Još je čudnije da novinarka koja je gledala film nije dala svoj sud o filmu.

    2. Jeste li pogledali film „Otac“ koji bio kandidat za oskara? Srdan Golubović je zajedno sa Danasom nipodaštavao Antonijevićev film, o N1 i našim „filmskim zvezdama“ koje su snimile trećerazredne filmove da ne govorim. Bez obzira na Bogdanovu glumu, film sa scenarijom u kom se 60% ili više vremena ćuti je daleko od dobrog filma, a potencijala za bolju priču je bilo napretek. Pa nije igrani film isto što i dokumentarni, pobogu?

  4. Prijatelj moje porodice bio je dete Jasenovca,kojeg je polu zivog izbacila reka Sava.Imao je dugacki oziljak na vratu,gdje prosao bajonet.Snimiti film na ovu temu je izuzetno tesko,a dobrom delu onih koji pisu za „Danas“ bih preporucio da nadju neko dete Jasenovca (ako ih zivih) i da popricaju sa njima bar pola sata kako bi saznali bilo sta o realnom zivotu.

    1. Postovani, po vec ne znam koji put ponavljam da do Jasenovca postoje mnoge „staze i bogaze“, pa mi je zalosno i kukavno necije vidjenje ove tematike!
      Da li su pojedini uopste svjesni o broju… da, o broju umlacenih, poklanih, potrovanih i ko zna sve na koji nacin unistenih Srba (i ostalih)?
      Putem do Jasenovca trebalo bi svratiti u Sargovac, Drakulic i Motike, gdje su Rimo-katolicke zvjeri poklale 2.370 Srba, od 7 u jutro do 2 popodne.
      „Lakse“ je pisati o ovoj manjoj brojki, zar ne?
      Dakle, prije no sto pogledamo jasenovacku Daru, procitajmo pricu pok. cika Dragana Stijakovica iz sela Motike.
      On je bio prvi sagovornik u knjizi Predraga Lukajica „Fratri i ustase kolju“.
      Postavljeno je na internetu pa ne budite lijeni.

      1. Овде се ради о филмској, а не о историјској критици. Капирате?

        1. Izgleda da vi ne kapirate. Ne radi se ovde o filmskoj kritici. Pročitao sa originalni Vajsbergov članak i s pravom to mogu reći. Osamom filmu, kvalitetu glume, scenografiji, kostimografiji nema ni reči. Ovde se radi o političkom pamfletu u stilu 90-ih gde se svako srpsko stradanje u startu tumači kao nacionalistička propaganda. Kad napišeš tako nešto, to znači da negiraš istorijske činjenice. Hrvatski lobisti rade svoj posao. Ovo je kao kad bi Šindlerovu listu proglasili semitskom nacionalističkom propagandom. Glupost i sramota.

          1. Ја сам „Шиндлерову листу“ гледао, и у том филму нисам видео националистичку пропаганду, али то нипошто не значи да неко није могао да сними филм са истом темом који не би био националистичка пропаганда.
            Ко год се сећа бесомучне националистичке пропаганде с краја 80-тих и почетка 90-тих може лако да замисли такво што.

  5. Nije problem što je Danas preneo kritiku iz Variety-a, već što nije napisao svoju iako je novivarka Danasa pogledala film. Pitam se zašto? Možda zato što je film dobar a zabranjeno je napisati pozitivnu kritiku filma u kojem su žrtve Srbi.

    1. Napisali bi oni i gore nego sto je napisao taj lik za Varajeti samo sto bi pored ostalih stvari koje se objavljuju na ovom portalu bilo previse. Mislis da se razne congradinke i razni kisjuhasi, samaradzici nisu javili da napisu koju u njihovom stilu? Da prenesu sa hrvatskih portala, isto bi bilo previse te se onda cekalo na nesto ovako kao sto je napisano za Varejeti, kao radi se o „objektivnom“ i „neutralnom“ tekstu uglednog medija a Danas samo prenosi. Koliko je Vajsberg „objektivan“ i „neutralan“ pokazuje i to da je tezgario u Hrvatskoj i drzao tamo „master klaseve“ i radionice.

    2. Meni je interesatno da je bila projekcija za novinare u Kombank dvorani i nigde ne procita neke recenzije filme . Jedino je bilo napomenuti bila premijera za novinare filma i nista vise.

  6. Urednistvo tog americkog casopisa, treba pitati, ako je americka premijera 5 tog kako je kriticar napisao film tj gde je pre toga odgledao tj film je bio prikazan 7 dana u Gracanici i imao je 1 projekciju za novinare u Beogradu. Ne verujem da je kriticar bio na nekoj od tih projekcija.

  7. Producent je izuzetno zlonameran i cilj mu je blacenje Danasa.Nista drugo. Jer tekst u Danasu je skolski primer kako treba preneti neku kontroverzan tekst.

  8. Danas je novina koja je prenela mišljenje čoveka iz Variety i hvala na tome: treba znati šta se priča o nama u svetu. To što bi Aleksandar Vučić voleo da nas ušuška u lažnu sigurnost, kao što je to radio devedesetih kao ministar informisanja, to je već njegova poznata „karakterna“ crta. Ako je jednu pozitivnu stvar uradio u svojoj crnoj i krvavoj karijeri, to je finansiranje ovog filma. Iskreno se nadam da nije bilo radikalskih mešanja u scenario ili režiju, jer znamo da je i to njegov uveliko zaboravljeni potpis iz vremena ministrovanja. I baš zato smatram da oko ovog filma ne treba da postoji nikakva dilema: trebalo ga je snimiti i treba večno pamtiti jedan od najkrvavijih zločina u istoriji čovečanstva.

    1. Au, čoveče, pa o čemu ti? I sad nek me administratori i Draža ubede da nisi Danasov bot.

  9. Hvala vama hrabri i dostojanstveni ljudi koji ste prekinuli nit ćutanja i zataškavanje ovog nezapamćenog zločina skrivanog od očiju sveta.

  10. Zlocin nad djecom Kozare je najperverzniji zlocin u istoriji ovih prostora. Uz nabijanje na kolac iz turskog doba. Ali, nije nama kriv ovaj lobiita sto je kao pisao recenziju – Srbi 75 godina nisu beknuli o Jasenovcu i o NDH van Jugoslavije. Ako neko , uz ustase, teba da se stidi onda smo to mi – i ocevi i djec i unuci stradalih. Ne mozemo savest oprati jednim filmom. Ali ga je trebalo snimiti, bar za edukaciju naseg potomstva. A to ce na kraju biti i jedina ispunjena misija ovog filma…Nebitno je koliko je film dobar – to o Oskaru ne odlucuje, vec POLITICKA KOREKTNOST i jaci lobiji. A to film o Jasenovcu nema ili nema u najvecoj meri. Zato film o Sreberenici u startu ima vise sansi – ima prodju u SAD i dolazi u doba promena u Beloj kuci i obnavljaja pice o devedestim u Jugosaviji na cemu su karijere napravili neki ljudi u Demokatskoj stanci SAD. Ono sto me prijatno iznenadilo je cinjenica da su ljudi oko filma uspeli da dobiju pristojnog americkog distributera, pa ce vise ljudi nego sto je iko i mogao da pomisli pogledati flm, a ne samo Srbi. Ali to mozemo da zahvalimo nekim jevrejskim organizacijama , jer bez njih to ne bi bilo moguce. E ta cinjenica da ce film biti gledaniji nego sto se ocekivalo dovela je do teksta u „Varajetiju“.Hajka bi bila i gora (nego sto ce biti) da iza „Dare“ ne stoje neka značajna imena jevrejskog porekla u
    SAD. Zato katolicki lobi u Hrvatskoj i neoustase moraju da traze Vajasbergere da umesto njih pisu to sto pisu. Kladim se da odlicno placaju, jer se brinu za svoj imidz. A ekipi filma cestitam sto je projekat izgurala do kraja , jer geneacije pre njih isu imale petlje (ako izuzmem Lordana Zafranovica). E Zafranovic takodje zasluzuje da mu se da vise para da uradi „Djecu Kozare“. Ai i teze ce ga napasti Vajsberg i ekipa, jer je covek Hrvat, pa prica o srpskoj propagadi nece moci da se zloupotrebljava.

  11. Mene je Gaga Antonijević ,kupio’ kada je stao u odbranu Srdana Golubovića. Nisam gledao film tako da nemam mišljenje. Ne verujem da je Dara iz Jasenovca snimljena da ,opravda’ genocid nad Bošnjacima 1992-95. Billo bii korektno da je ta tema filmska obrađena i ranije ali je bitno i da to ne bude na pamfletistički način. Iskreno, mislim da bi filmove koji se bave tematikom iz Drugog svetskog rata na području Jugoslavija (ako ih već nije nasnimano na stotine) bilo korektno da snimaju nemačko-italijanske koprodukcije.

    1. Познајући нашу публику, најбоље би било да филм режира Тарантино, по сценарију Нога Ђога…

      1. @Миливоје Радаковић

        Bas su falile te tvoje predpubertetske kvaziduhovite dosetke, nije te bilo od kada ode Basara, nemoj stati dok ne napises bar 50 za danas.

  12. Ljudi moji, gde su granice nase naivnosti. Da li smo stvarno mislili da ce film „Dara iz Jasenovaca“ proci bez uplitanja vatikana I njemacke

  13. kako smešno zvuči sve ovo što ste napisali sada kada smo svi pogledali ovaj „film“.

Ostavite komentar


Reakcije

Naslovna strana

Naslovna strana za 20. i 21. jul 2024.
Galerija

Pretplati se i postani deo Kluba čitalaca Danasa

Klub čitalaca Danasa je zajednica pretplatnika na dnevni list Danas kojima je, pored ekskluzivnog pristupa novinama u PDF formatu veče pre nego što se štampano izdanje nađe na trafikama, dostupna i celokupna arhiva lista onlajn. Članska kartica obezbeđuje i preko 50 popusta naših partnera, kao i pozivnice za naše događaje i akcije.

Jelena Glušac, novinarka

Danas je važnije nego ikada braniti slobodu govora i kritičke misli. Zato čitam Danas.