Lažna izborna istraživanja - od Ipsosa do Đorđa Vukadinovića 1Foto: FoNet/ Milica Vučković

Poštovani gospodine Mihailoviću,

Ako ste hteli da govorite o lažnim istraživanjima, onda je trebalo da uradite analizu istraživanja raznih agencija i kažete koja od njih su „fake research“. Naravno pod uslovom da to uradite bolje od istraživanja koja ste radili pred predsedničke izbore 2017.

To što ste tada prezentovali Vas dosta diskvalifikuje kad je u pitanje bavljenje ovom materijom. Naime, tada je Demostat izašao sa procenom da je rejting Saše Jankovića u padu i da ima 8,9%. Po vama je Vuk Jeremić trebalo da dobije 9,3%. Janković je uz enormnu krađu glasova od strane režima dobio 16,5%, dakle skoro duplo više od vaše procene.

O tome koliko Demostat diskvalifikuje činjenica da u rukovodstvu firme sedi Zoran Panović, član Upravnog odbora RTS-a, u vreme najvećeg moralnog pada ove kuće, neću ovom prilikom.

Pošto Vi niste analizirali istraživanja raznih agencija, ja ću to uraditi. Ionako smo, kako ste rekli, mi političari krivi i za lažna istraživanja.

Elem, u Srbiji istraživanja radi nekoliko agencija. Za neke od njih je jasno da istraživanja lažiraju po Vučićevom nalogu. Deo agencija nema dovoljno znanja ni ljudi da urade kvalitetno istraživanje. Postoje i oni kojima se može verovati.

  1. IPSOS – Marko Uljarević, blizak saradnik i prijatelj Aleksandra Vučića, koga su u Strategic marketingu duhovito zvali Marko Muljarević, vodi agenciju koja lažira istraživanja. Između ostalog to rade i tako što računaju da je ukupan broj birača 4.350.000 i da je na poslednjim izborima glasalo 3.200.000 ljudi, odnosno 70%. Taj procenat onih koji su glasali 2020. se nalazi i u uzorku. Od onih građana koji su izašli 2020. godine 85% glasa za SNS. A 85% od tih 70%, koliko ih ima u uzorku, daje SNS-u u startu 60% plus jos poneki glasač među onima koji nisu izašli na izbore 2020. Ovakve podatke NDI, koji je naručilac, podeli ambasadama, strankama, podaci dospeju u medije i tako IPSOS direktno utiče na formiranje stava da je Vučić nepobediv. O tome da su 2018. listi opozicije koju sam predvodio na beogradskim izborima na tri dana pred izbore dali 13%, a mi dobili za polovinu više – 19%, da i ne govorim.
  2. Factor plus, koji radi zajedno sa režimskim Blicem, objavljuje svaki mesec rezultate, iako istraživanja uglavnom i ne radi. Uzmu podatke od Ipsosa, malo ih promene, podignu one koji im plate. Tako su godinama PUPS i SNP Nenada Popovića bili između dva i tri posto glasova, iako realno nisu imali ni 0,5%.
  3. Insight – ekipa ljudi sa FPN-a koji se u slobodno vreme bave istraživanjima, za anketare koriste svoje studente, rade uglavnom bez ponderisanja uzorka. Rezultati su im izuzetno zanimljivi, što se vidi po podršci od 16,1%, koju po njima ima Milica Đurdević Stamenkovski.
  4. NSPM – nekad ozbiljan tim ljudi od kojih je ostao uglavnom samo Đorđe Vukadinović, koji ne može da se opredeli da li je istraživač, analitičar, političar, Vlah ili Srbin. Podatke prikuplja isključivo fiksnim telefonom, što naravno više nema nikakvog smisla. Zato su brojevi koje Vukadinović dobija veoma često besmisleni, što ne sprečava gospodina Dragoljuba Petrovića da ih stavi na centralno mesto naslovne strane Danasa. Uz to, njegova prezentacija sa prosečnim ocenama je nešto najbesmislenije što postoji, što ste i sami u svom tekstu na određen način rekli.

Vukadinovićevo poslednje istraživanje za Beograd po kome SNS i SPS imaju 550.000 glasova, iako nikada nisu imali više od 410.000, uć će i u zbirku najpogrešnijih istraživanja u istoriji. Po Vukadinoviću, SNS u Beogradu sam ima 36,6% na ukupnu populaciju, što je više od 45% onih koji kažu da ce izaći.

Dan pošto je objavio ovo istraživanje u novinama Nova Vukadinović je na Tviteru napisao da ce SNS osvojiti u Beogradu oko 36% i jos neki procenat na račun slabljenja SPS-a. Istog onog SPS-a za koga je dva dana ranije objavio da će uzeti 9,3%, odnosno preko 90.000. SPS je inače u Beogradu na granici cenzusa.

  1. Stata – agencija koja je izašla sa podacima za Beograd i Bor, a vodi je Jovanka Vukmirović, profesorka FON-a, koja je dugo godina radila u Strategic marketingu. Oni uzorak prikupljaju telefonom, terenski i onlajn. Dobijeni rezultati su stoga mnogo bliži realnim od agencija koje koriste isključivo fiksni telefon.
  2. Nina media – ozbiljna kompanija koja u poslednje vreme nije radila istraživanja ili ih bar nije publikovala. Jedna od retkih domaćih agencija koja prati svetske tokove u ovoj oblasti.
  3. CESID – nekad ozbiljna agencija, sada ništa.

SSP radi istraživanja 18 meseci. I ne navodimo ime agencije jer agencija koja bi potpisala podatke o tome šta Srbi zaista misle ne bi imala nijednog jedinog komercijalnog klijenta. Ne znam koliko Vi, g. Mihailoviću, to shvatate, koliko shvatate gde živimo i kolike su posledice suprotstavljanja Aleksandru Vučiću, posebno u ovoj oblasti kojom se direktno utiče na izborne rezultate. Pošto govorite da je to besmisleno opravdanje, izgleda da ne shvatate.

I za kraj, ukoliko želite da date stručne procene zatražite od svakog istraživača da Vam dostavi bazu podataka, a ne prezentaciju. Mi ćemo to rado uraditi. Analizirajte to sa Mandićem, on se zaista u ovu materiju razume, i saopštite rezultate javnosti. Izađite iz mantre svi su isti jer nisu.

Ukoliko to ne želite ili ne možete, onda nema smisla ni da pišete tekstove poput onog koji ste objavili i u kome ste sve koji se bave istraživanjima manje-više izjednačili. I saradnike neofašista, koji evidentno lažiraju rezultate i za to će uskoro odgovarati, i one koji ne znaju i zato greše, ali i one koji svoj posao rade pošteno i koji rade za sebe ili su angažovani od strane ljudi koji se bore za slobodu.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari