Predstavnici kompanije Stelantis, koju su prošle godine formirali Fijat Krajsler automobili i PSA grupa, i Vlade Srbije potpisali su juče ugovor o finansiranju proizvodnje električnih automobila u Kragujevcu.
Predsednik Srbije Aleksandar Vučić pojasnio je, posle sastanka sa predstavnicima Stelantisa, da će se u Fijatovoj fabrici u Kragujevcu proizvoditi električni automobili marke „Fijat panda“.
Stručna javnost je pak skeptična da li će zaista doći baš do toga što je Vučić obelodanio.
Tako je Zoran Stanić, predsednik Granskog sindikata metalaca „Nezavisnost“ u Fijatu izjavio da ne veruje da će se u Kragujevcu praviti električni model već 500 L na hibridni pogon, čija je proizvodnja slična onoj kod klasičnih automobila.
Čak i ako je predsednik Vučić u pravu te će se u kragujevačkom Fijatu izrađivati električni a ne hibridni automobili postavlja se pitanje kakvu će korist od toga imati građani Srbije.
Ono što je sasvim sigurno je to da je dolazak Stelantisa dobra vest za radnike Fijata. Naime u toj fabrici automobili se prave samo prema unapred poručenim količinama.
Zbog toga je u kragujevačkom Fijatu bilo svega deset radnih dana od početka tekuće godine.
Izrada novog modela bi svakako predstavljala garanciju da će posla biti više, odnosno da neće biti tehnološkog viška i zatvaranja fabrike.
Ono što pak nije dobro po interese građana Srbije je to da je država sa Stelantisom potpisala ugovor o dodeli sredstava podsticaja.
Drugim rečima, za realizaciju strane privatne investicije u Kragujevcu, prema onome što je obelodanjeno, iz republičkog budžeta biće izdvojeno 48 miliona evra.
Dakle, vlast u Srbiji nastavlja da subvencioniše privatne investicije novcem građana iako ekonomska struka tvrdi da je takva orijentacija potpuno pogrešna i neučinkovita.
S obzirom da je predsednik Vučić istakao da će električni automobil proizveden u Kragujevcu biti namenjen srednjoj klasi jasno je da je reč o vozilu koje će biti „papreno“ skupo i da će malo ko u Srbiji moći da ga priušti.
Srednja klasa, o kojoj priča Vučić, kod nas praktično i ne postoji a potpuno je jasno da je kupovina električnog automobila za nekog ko mesečno prihoduje do 50.000 dinara, a takvih je u Srbiji najviše, nemoguća misija.
Ako se uzme u obzir da se nalazimo u ekonomskoj krizi, da Stelantis ako oceni da mu poslovanje nije isplativo može da napusti Srbiju kao i da Vlada finansira strane investicije iz budžeta, lako se dolazi do zaključka da izrada električnih automobila u Kragujevcu nije spektakularan poslovni uspeh već samoreklama vlastodržaca u Srbiji.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.