Autobus bez sendviča 1

Jedina sektorska mera iz poslednjeg paketa pomoći privredi, usmerena na firme koje se bave drumskim prevozom putnika, samo je za neuke iznenađenje.

Međutim, država je prepoznala značaj saobraćaja jer bez mobilnosti ljudi nema ni privredne aktivnosti.

I ne samo to.

Postoji utemeljena računica na osnovu koje je osim pogodnosti namenjenih svim mikro, malim i srednjim preduzećima, od minimalaca o trošku države, odlaganja fiskalnih obaveza do garantnih šema teških, uz ove iz poslednjeg spiska mera, čitavih 2,5 milijardi evra, odlučeno da se sektoru drumskog prevoza putnika dodeli u narednih šest meseci još po 600 evra po autobusu.

Vlast je temeljno proučila značaj autobuskog saobraćaja na privredni, društveni i politički život zemlje, i zaključila da on zavređuje svu njenu pažnju. Što za sobom povlači i novac.

Da vidimo:

U sektoru turizma, koji se u globalnim okvirima smatra najugroženijim zbog pandemije, zaposleno je 72.500 ljudi a ukupna sektorska pomoć iz prošlogodišnjeg paketa mera iznosila je, prema rečima ministarke Tatjane Matić, oko devet milijardi dinara ili 77 miliona evra. Zajedno sa ukupnim sredstvima koja su važila za sva preduzeća, ta delatnost je koristila olakšice vredne 15 milijardi dinara ili 128 miliona evra.

U drumskom prevozu putnika radi približno 23.000 radnika a 805 privatnih i osam javnih preduzeća (na koje se pomoć ne odnosi jer primaju gradske subvencije) raspolaže voznim parkom od 8.390 licenciranih autobusa. Ukupna, samo sektorska pomoć iznosi nešto više od 40 miliona evra a uz opšte olakšice firme iz te grane mogle su da „povuku“ oko 66,5 miliona evra.

Čini se zato da je država, sudeći prema broju zaposlenih, bila nešto izdašnija prema prevoznicima u odnosu na druge privrednike. Ali, to se samo čini. Jer nije broj radnika jedino merilo.

Mnogo je važnije to što delatnost ne bi opstala bez ove intervencije iz budžeta, što bi izazvalo tektonske poremećaje ne samo u toj grani saobraćaja i ekonomiji nego i u opstanku širokih slojeva stanovništva. Jer, kako običan građanin da preživi ako on ili već odraslo mu dete nemaju posao? Kako da zadrži radno mesto ili zaposli sina u državnoj službi ako ne ode na miting? Kako da ode na miting ako nema autobusa?

Eto dokle sežu posledice i kako je vlast bila dalekovida kada je odlučivala kome da se daju pare. Ako bude još jednog paketa mera, logično je pretpostaviti da će njime za sektorsku pomoć da se izdvoje pekari. I oni su imali neka ograničenja u radu, manje kupaca tokom policijskog časa a moraju da opstanu. Čemu bi služili autobusi bez sendviča?

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari