Da li je stihovima koje peva folk pevačica Svetlana Ceca Ražnatović mesto u udžbenicima ili ne, postalo je prosvetno pitanje broj jedan u domaćoj javnosti.
Vest da se dvostih pesme koju je napisala Marina Tucaković (a peva je Ceca) „Sećaš li se, lepi grome moj“ našao u radnoj svesci za peti razred zapalila je region. Neverica, zgražavanje i osude stižu sa svih strana.
Nisu pomogla ni obrazloženja autora radne sveske da u spornom zadatku to nije jedini citirani stih popularne muzike, da ideja nije bila promovisanje Cece i Marine (jer ime autora i izvođača nisu navedeni) već da se pronađe vokativ, te da na primeru njima bliskom đaci uoče da standardni književni jezik treba upotrebljavati uvek…Reagovao je i ministar prosvete, nadležni su odlučili da sporni stih/zadatak bude izbačen iz radne sveske i taman kad se bura stišala na društvenim mrežama pojavio se novi „skandal“.
Po istoj matrici kao i u prethodnom slučaju, osvanula je fotografija iz Kletove zbirke u kojoj je objavljena pesma Marine Tucaković „Kukavica“ (takođe je peva Ceca) i ponovo izazvala osude javnosti, a da niko nije obratio pažnju na kontekst zašto se baš ta pesma našla kao primer u zbirci.
U javnosti se danima vodi debata da li je stihovima popularne muzike mesto u školskim knjigama, ako Ceca nije dobrodošla, zašto jesu Bajaga i Riblja čorba, treba li uopšte ovakve primere, bez ozbira na namere autora, koristiti u školi ili deci predavati isključivo na primerima iz dobre književnosti… Bez namere da presuđujemo da li su argumenti autora udžbenika opravdani ili su neki od njih odabrali nevešte primere da đacima približe gradivo (o tome se ni struka nije složila), ne možemo a da ne primetimo da je ceo slučaj prikazan kao čist senzacionalizam.
Ako je navođenje stihova folk muzike u udžbenicima nepoželjno, kako je moguće da nijedan nastavnik (ili roditelj) to nije ranije primetio, s obzirom da se oba izdanja koriste duže vreme u nastavi? Zašto se to poteže baš u trenutku kada se sprema odabir novih udžbenika po školama? Nema sumnje da je ovde posredi „rat“ za osvajanje što većeg udela na tržištu, koji se na kraju okrenuo protiv samih izdavača udžbenika, jer ih je dobar deo javnosti proglasio promoterima kiča i nakaradnog sistema vrednosti, ne ulazeći u to ni ko je šta objavio, ni sa kakvim ciljem.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.