Prošlo je gotovo mesec dana otkako je u američkom Varajetiju objavljena kritika filma „Dara iz Jasenovca“.
Za autore i producente ovog ostvarenja tog trenutka je priča o srpskom kandidatu za Oskara postala politizovana.
Oni smatraju da je fokus javnosti pomeren na sve ono što je oko filma, te zato i žele da, dva meseca pre bioskopske premijere, ovu ratnu dramu prikažu na televiziji i time je konačno vrate u filmske okvire.
Ipak ostaje pitanje da li je priča o državnom projektu od važnog nacionalnog značaja ikada i mogla da ima striktno filmske okvire, čak i da američki filmski kritičar nije spočitavao namere reditelja da snimi ovu dramu.
„Dara iz Jasenovca“ bi i dalje bila finansirana u potpunosti iz budžeta Republike Srbije.
I nije tačno, ono što ponavljaju poslednjih dana Jelena Trivan, predsednica UO FCS-a, i Predrag Antonijević, reditelj, da je svaki film državni.
Naravno da gotovo sva domaća ostvarenja zavise od novca Filmskog centra Srbije, ali to je samo deo njihovog ukupnog budžeta.
To zna i sam Antonijević, koji je, primera radi, za svoj prethodni ratni spektakl „Zaspanka za vojnike“ od države dobio 50 miliona dinara na konkursu FCS-a, dok su, kako je izjavio u jednom intervju, ostatak od 195 miliona producenti i autori skupili sami.
I zaista jeste presedan u novijoj srpskoj kinematografiji da jedan film bude snimljen isključivo novcem poreskih obveznika.
Da nije tako, film ne bi ni mogao da ima prvo televizijsku, pa bioskopsku distribuciju, jer producenti ne moraju od prodaje ulaznica da vraćaju dugove i pokrivaju troškove.
Izvan filmskih okvira „Dara iz Jasenovca“ našla se kada je odlučeno da Srbija treba da ulaže ozbiljne sume novca u filmska ostvarenja koja se bave važnim nacionalnim temama, jer „samo tako može da menja sliku o sebi“.
Izvan okvira je i zato što je film izabran za srpskog kandidata za Oskara na sumnjivom konkursu, jer neki veruju da istinu o postojanju naših žrtava genocida određuje Američka filmska akademija.
Izvan filmskih okvira „Dara“ je postavljena i kada je izdvojeno 144 miliona dinara iz budžeta za njegovu međunarodnu promociju i kada je isticano da će svoj život imati po školama i univerzitetima, ili kada je državni vrh branio od jednog „zlog filmskog kritičara“ i „hrvatskog lobiste“.
Naposletku tu ju je smestio i predsednik Srbije kada je odlikovao autore filma „za njihovu hrabrost da prikažu istinu“.
Fokus je od starta izmešten sa priče o filmu o Jasenovcu na priču o Jasenovcu, i teško da televizijska premijera može to da promeni.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.