Država je odlučila da privredi pomogne novim paketom finansijskih mera.
Za razliku od prethodnog, ovaj program subvencija će biti manji, nešto raznovrsniji i – ništa bolje usmeren ka onima kojima je zaista potreban nego što je to bio slučaj s prethodnim.
Iako je Vlada najavljivala da će nove mere biti „laserski targetirane“ ka onim sektorima i firmama koje su stvarno ugrožene pandemijom, na kraju se opet od toga odustalo i umesto ciljanih injekcija onima koji su teško pogođeni, a ipak imaju šansu da prežive, novac će u okviru glavne mere biti dat svim mikro, malim i srednjim preduzećima u iznosu od 60 odsto od minimalca.
Efekat će biti još jedno razbacivanje novca onima kojima nije neophodan i nedovoljno sredstava za pomoć onima kojima jeste. Dakle, pomoć će dobiti čak i one male firme koje su poslovale uspešno, pa čak i one koje su imale rast prihoda u vreme krize. I prodavnice, i dostava namirnica i proizvođači alkohola i asepsola. Svi će dobiti pare.
S druge strane, turističke agencije, gradski hoteli, transportni sektor i mnogi koji su van medijskog i političkog radara – maseri, kozmetičari, frizeri, i drugi koji su u delatnostima koje nisu nužne, a istovremeno podrazumevaju direktan kontakt – neće dobiti ni deo novca koji im je zaista potreban.
Da je država sprovela analizu pogođenosti privrede epidemijom, a do sada je bilo dovoljno vremena da se urade makar okvirne analize i da je uspostavila jasne kriterijume za dobijanje pomoći, na primer prema padu prihoda ili nekom još primerenijom metodom, budžetska sredstva, koja su tanka da tanja ne mogu biti, mogla su biti upotrebljena na daleko učinkovitiji način.
Ovako ćemo opet imati veliku potrošnju praćenu slabijim rezultatom, umesto da smo potrošili manje, a uradili mnogo više.
Pitanje je zašto, a na njega odgovor mogu da daju samo predstavnici vlasti. Oni koji su lutali od odbijanja da prihvate zahteve za novim paketom, preko obećanja da će paket biti usko targetiran pa do toga da su sada prosto odlučili da ponovo prospu novac, pa neka ga uzme svako ko hoće. Zaista, zašto?
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.