Državni projekti na nizbrdici 1

Ova godina postaje noćna mora za državne strateške projekte sa stranim investitorima. Poslovni i finansijski rezultati krenuli su nizbrdo, u sasvim suprotnom smeru od datih obećanja.

Ovih dana saznajemo da Er Srbija, baš kada je objavila najbolje do sada operativne rezultate za prvu polovinu ove godine (zanimljivo i možda indikativno je da čak ni danas krajem jula nisu objavljeni finansijski izveštaji za 2016. godinu) takođe i otpušta ljude. Zajedničko ulaganje sa Etihadom koje je od propalog JAT-a trebalo da napravi vodeću regionalnu aviokompaniju (u čemu je verovatno i uspelo treba reći, mada u prilično jadnoj konkurenciji) i motor razvoja srpske privrede iz ofanzive prelazi u defanzivu. Umesto novih destinacija, zatvara stare poput Istanbula ili Abu Dabija. U letelice ubacuje veći broj sedišta tako neminovno smanjujući komfor putnicima. Uvodi naplaćivanje čekiranja na šalterima. Smanjuje kvalitet i kvantitet obroka u avionu. Na kraju, smanjuje broj zaposlenih, jer će u prvom koraku 30 ljudi biti otpušteno iz komercijale, a u narednom na red će doći i letačko osoblje. Nekako, ovo ne deluje kao uspešna kompanija koja se razvija, mada za Sinišu Malog, predsednika UO Er Srbije otpuštanja su deo petogodišnjeg plana povećanja profitabilnosti i nema veze sa tim što Er Serbija više ne dobija subvencije od Vlade Srbije.

Drugim rečima Er Srbija korača ka poslovnom modelu jedne „lou kost“ kompanije, što je sasvim legitimna poslovna strategija. Međutim, ostaje pitanje opravdanosti masivnih državnih subvencija ovoj kompaniji. Kompanija je formalno ostvarila profit od 2,7 miliona evra u 2014. i 3,9 miliona evra u 2015. godini, ali to je daleko od pozitivnog podatka kada se zna da je država ulila 70 miliona evra 2014. i 49 miliona 2015. godine u vidu subvencija (da ponovimo, još uvek nema finansijskih izveštaja za 2016. godinu). I upravo se ovaj plan kresanja troškova realizuje baš kada ističu državne subvencije.

U pozadini imamo situaciju u kojoj Etihadove akvizicije u Evropi kubure, jer je Alitalija otišla u stečaj, a Er Berlin posrće, dok je sama matična kompanija iz Abu Dabija prošle godine zabeležila gubitak od čak 1,87 milijardi dolara. Kada je krajem prošle godine najavljen odlazak Džejmsa Hogana, generalnog direktora Etihada i kreatora strategije preuzimanja manjinskih učešća u lošim aviokompanijama a zatim njihovog restrukturiranja, učestale su glasine o napuštanju ovih investicija od strane arapske kompanije. Baš kao što se sve češće priča o odlasku Fijata iz Kragujevca isto baš u trenutku kada ističu subvencije države.

No, nije sve gotovo, a nije ni tako crno. Fijat je ipak uticao na dolazak određenog broja proizvođača autodelova u Srbiju (doduše opet uz investicije), dok je Er Srbija doprinela razvoju beogradskog Aerodroma, a u septembru će otvoriti i direktnu liniju do Pekinga, koja (nadamo se) neće praviti gubitke kao ona do Njujorka.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari