Er Srbija ili tapšanje po sopstvenom ramenu 1

Vlada Srbije je nekom majka, a nekom maćeha.

Recimo, Telekomu Srbije, politički primoranom da troši enormne sume (našeg) novca kako bi televizije sa nacionalnom frekvencijom završile u rukama ljudi bliskih režimu, ili pak da kupuje tabloide sa sličnim konačnim ciljem, ona je bez sumnje maćeha (mada, istini za volju ni čelnici tog Telekoma ne deluju kao da im takav odnos smeta), dok je Er Srbiji, večitom gubitašu, kojem svake godine dospe po 20 miliona evra, kako god se okrene, najbrižljivija mati.

Ta Er Srbija, koja sama sebe redovno zove nacionalni avio-prevoznik, iako je u pitanju zajedničko preduzeće Srbije i Etihada, kojim arapski partner čak i upravlja, upravo se ovih dana pohvalila svojim poslovnim rezultatom – profitom od 9,5 miliona evra u prošloj godini.

Ovakva vrsta tapšanja po sopstvenom ramenu deluje pomalo groteskno, ako se zna da je „profit“ došao na leđima srpskog poreskog obveznika, koji je i te 2019. džepove srpsko-arapske kompanije dopunio sa novih 20 miliona evra.

Najprostijim oduzimanjem se da zaključiti da bi bez te injekcije Er Srbija prošlu godinu završila u debelom minusu, uostalom, baš kao i sve prethodne.

Štaviše, iako su subvencije ostale na praktično istom nivou kao ranije, „profit“ Er Srbije se u 2019. smanjio, što teško da govori o boljem radu ove firme, već pre može ukazivati na lošiji.

To, međutim, ne smeta ni upravi ovog operatera ni državi da „zarađenih“ 9,5 miliona evra predstavlja kao uspeh.

Istina je naravno i da je nekadašnji Jat takođe bio gubitaš i da je pre dolaska Etihada bio u još većim problemima nego što je sad, ali to ne menja na činjenici da se svake godine u ovo vreme brojke pogrešno predstavljaju građanima.

A upravo su građani Srbije ti koji za te brojke plaćaju, a ne građani Ujedinjenih Arapskih Emirata.

Ugovori sa sestrinskim firmama svog manjinskog vlasnika iz pustinjskih krajeva pokazuju da onoliko koliko je Vlada Srbije majka Er Srbiji, toliko je Etihad očuh, jer su kamate i provizije koje „nacionalni avio-prevoznik“ plaća ovim firmama višestruko veće od onih koje plaća kada finansiranje dobija od institucija unutar Srbije.

Neko bi zaključio da Etihad na ovaj način izvlači novac iz Er Srbije na štetu budžeta naše zemlje, ali svi ugovori su naravno sklopljeni po zakonu i uz znanje većinskog partnera, to jest Vlade Srbije.

Zašto je aktuelni ministar finansija Siniša Mali – donedavno predsednik Nadzornog odbora Er Srbije – na ovo pristao, samo on zna.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari