Da li prodaja Jat ervejza kompaniji Etihad iz Ujedinjenih Arapskih Emirata može da dovede do toga da srpski avio-prevoznik ostane bez prava da leti u evropske zemlje, tema je o kojoj se, između ostalog, dosta raspravlja u javnosti.
Naime, Evropska komisija je o tome još 2. avgusta obavestila srpski Direktorat za civilno vazduhoplovstvo, ukazujući na to da je efektivno upravljanje Jatom, odnosno novom kompanijom Er Srbija, suprotno ECAA sporazumu o Zajedničkom vazduhoplovnom području Evropske unije sa okolnim zemljama, čiji je Srbija potpisnik. Za Evropsku komisiju je sporno što je Etihad, iako manjinski gazda, dobio upravljačka prava u Jatu u narednih pet godina, a Emirati nisu članica ECAA. Sa srpske strane se povodom novonastale situacije, bar dosad, oglasio samo Siniša Mali, savetnik prvog potpredsednika Vlade Srbije Aleksandra Vučića. On je naglasio da „Er Srbija ostaje u većinskom vlasništvu države, a Vlada ima većinu u upravnom odboru. Učešće Etihada od 49 odsto vlasničkog kapitala u Jatu je u skladu sa ugovorom i odredbama regulative o opštim pravilima za obavljanje usluga vazdušnog saobraćaja u zajednici“.
Takođe, u nekim medijima se spekuliše da veliki broj stranih avio-kompanija pokušava da spreči početak rada Er Srbije, jer se plaše konkurencije.
U ovom trenutku nije jasno da li upravljačka prava koje ima Etihad predstavljaju problem ili ne. Iz sadržine pisma nadležnih iz Evropske komisije stiče se utisak da jeste, međutim, po tumačenju savetnika prvog potpredsednika republičke vlade problema nema, jer je Etihad vlasnik manjinskog dela, odnosno 49 odsto kompanije Er Srbija. Stoga su potrebna dodatna objašnjenja nadležnih, da li je ugovor sklopljen sa Etihadom u skladu sa ECAA sporazumom, odnosno da li će avioni Er Srbije nesmetano moći da lete ka gradovima Evropske unije. Potreban je zvaničan stav nadležnih o tom pitanju uz adekvatno pravno tumačenje. Sudbina Jat ervejza je važna zbog egzistencije zaposlenih u toj avio-kompaniji kao i razvoja privrede Srbije i stoga država jasno i glasno treba da objasni građanima da li će za Er Srbiju važiti sporazum otvorenog neba. Takođe, postavlja se pitanje da li je pravno gledano ugovor sa Etihadom trebalo sačiniti na drugačiji način, čime bi se izbeglo eventualno kršenje evropskih regulativa. Da li je možda bilo moguće prodati Jat a da Etihadu ne pripadnu upravljačka prava? Činjenica jeste da je takav model privatizacije svim vlastodršcima u Srbiji u poslednjih desetak godina mio, ali to ne znači da je uvek i najbolji, a definitivno je da nekada može da stvori nedoumice, kao što je to sada slučaj.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.